AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

12 trikov ako zaistiť splnenie novoročných predsavzatí

Jedna vec je rozhodnúť sa, že niečo chceme. Iná vec je potom na tom dennodenne pracovať. V tomto článku si prejdeme techniky, ktorými môžete výrazne zvýšiť pravdepodobnosť splnenia svojich zámerov.

Novoročné predsavzatia sú často len záchvat, ktorý vás opustí krátko po tom, čo utíchnu delobuchy. Akokoľvek by možno bolo užitočné taký záväzok splniť, väčšinou to zakape. Prídu bežné povinnosti, zhon a na zmeny v živote sa rýchlo zabudne. Potom prejde rok a nič sa nezmenilo.

Ak vám záleží na tom, aby ste v živote presadili zmeny, mám tu niekoľko tipov, ktoré pomôžu. Sú to tipy nepohodlné, ale inak sa zvyčajne výsledky dosiahnuť nedajú.

1. musíte mať konkrétny a merateľný cieľ

Toto je úplný základ. Na začiatku môžete svoje predsavzatie formulovať hmlisto, napríklad „viac cvičiť“, alebo „menej jesť a schudnúť“. Keď si ale ujasníte čo chcete, musíte to premeniť na celkom konkrétny SMART cieľ. V tomto článku nájdete podrobnejšie inštrukcie. Stručne sa dá povedať, že cieľ musí byť konkrétny, splniteľný a merateľný. Musí obsahovať minimálne

  • názov čo presne budete robiť
  • kedy a kde to budete robiť
  • dokedy to má trvať

V praxi teda príklad viac cvičiť môžete premeniť na

  • Cvičiť budem 3 krát do týždňa
  • v miestnej posilňovni vždy o piatej poobede pondelok, streda, piatok
  • trvanie neobmedzené, pretože kondícia nemá koniec

Takto formulovaný cieľ totiž môžete veľmi ľahko podriadiť aj druhému pravidlu:

2. Používajte zápis a evidenciu

Bez zápisu sa zvyčajne zabúda a fláka. Ak chcete mať istotu, že splníte ciele, potrebujete si vyrobiť zoznam úloh a odškrtávať ich.

  • Každý večer si v nejakom na očiach umiestnenom zozname musíte odškrtnúť splnenie.
  • Ak nie je splnené, ihneď to vidíte.
  • Ak kašlete na evidenciu, aspoň viete, že asi nechcete ani výsledky.

Pokiaľ chcete dosiahnuť výsledky, majte na chladničke, alebo na zrkadle veľkú plachtu s dátumami a ku nim si zapisujte plnenie. Nemusíte ísť na 100%. Tu a tam vypadnúť je normálne. Ale trend rozhodne o tom, či dosiahnete cieľ.

3. sú vaše novoročné predsavzatia reálne?

Ešte pred začatím plnenia novoročných predsavzatí si znova prejdite stratégiu. Je to, čo chcete, reálne? Dajú sa potrebné úlohy splniť?

  • Ak si totiž dáte ciele, ktoré sa splniť nedajú, len vás to zbytočne bude frustrovať. Znechutí vás to a výsledkom môže byť, že nabudúce sa o nič ani nepokúsite.
  • Je časté, že si ľudia v túžbe po zmene dajú nereálny cieľ. Príkladom môže byť snaha prestať fajčiť, alebo piť a pritom zotrvať ďalej v spoločnosti napríklad fajčiarskych pivárov. Taký cieľ je vopred odsúdený na problém.

Snažte sa preto predstaviť si, čo všetko splnenie vášho cieľa obnáša a ako môže zmeniť váš bežný život.

  • V príklade s fajčením to znamená, že ak máte vytrvať, pomôže ak do cieľov zahrniete aj to, že budete asi musieť zmeniť partiu známych, s ktorými sa stretávate.
  • Ak schudnete, prestanú sa s vami dobre cítiť tuční, ktorí to nezvládli.
  • Ak začnete podnikať, asi vám niektorí známi začnú závidieť. Aj keď možno ani nie je čo.

Počítajte s takými bočnými efektmi.

4. čím viac cieľov, tým menej smeru

Dôrazne varujem pred tým, aby ste si dali priveľa cieľov a úloh. Ak to bude jeden zámer, môžete sa naň plne sústrediť a bude to fungovať. Ak máte viacero cieľov, začnú kolízie. Na niečo zabudnete, inokedy nestihnete.

  • Je ťažké prepínať pozornosť.
  • Navyše človek má tendenciu uprednostniť to, čo mu je príjemné.

Z viacerých cieľov tak budete častejšie plniť tie, ktoré sú pohodlnejšie. Nie tie, ktoré sú užitočné.

5. uistite sa že ste kompetentní

Predtým, než sa pustíte do diela, uistite sa, že máte naštudovaný postup. Nie je nič horšie, ako keď sa do práce pustí niekto, kto nevie, že nevie. Uistite sa, že viete:

  • Aké treba vykonať kroky.
  • Prečo ich treba vykonať.
  • A akú máte „kontrolu správnosti“.

Dôležité teda je, aby váš plán bol postavený na „viem“ a nie na „myslím si“. Typickým novoročným príkladom môže byť plán na chudnutie. Aj tu platia určité zásady a môžete vopred plánovať nielen cieľ, ale aj priebeh. Chudnutie je totiž častým novoročným predsavzatím. Ak sa do toho chcete pustiť, tak to spravte dobre. Polovičatá práca sa môže vypomstiť.

Veľa ľudí chce schudnúť a chybne svoju pozornosť zamerajú na pupok. Neskúmajú príčiny. Nasadia hladovku a nečudo že čoskoro zas priberú. Nie sú kompetentní v oblasti straty hmotnosti a tak sa riadia názormi typu „suseda povedala, že švagor si myslí“.

6. určite si kroky, fázy, alebo míľniky

Vyššie som písal príklad o rekreačnom, alebo kondičnom športovaní. Tam sú míľnikmi jednotlivé návštevy fitness centra. No ciele môžu byť aj dlhodobejšie. Napríklad udvihnúť o 10 kíl ťažšiu činku, než dnes. Tam vám potom tréner môže navrhnúť tréningový plán a určité výkonnostné zlepšenia si môžete dať ako cieľ. Napríklad preplávať bazén 5 krát. Neskôr 10.

Mať takéto míľniky je výhodné. Slúžia ako odmena, ako zdroj pocitu úspechu a kontrola, že idete správnym smerom.

7. môžete si naplánovať aj odmenu za splnenie míľnikov

Vždy, keď dosiahnete nejaký okrúhly, alebo významný míľnik, odmeňte sa.

Naplánujte si oslavu so známymi, alebo si kúpte niečo čo vás poteší. Alebo si zaplaťte dobrého maséra – čokoľvek, čo vám pomôže podčiarknuť, že ste svoj čiastkový cieľ dnes dosiahli a že ste dobrí.

8. analyzujte, čo bránilo tomu, že cieľ už nemáte dávno splnený

Ak vaše novoročné predsavzatie nevzniklo náhle a po krátkom uvažovaní, skúmajte ho. Mysleli ste už na to dávnejšie? Už dávno ste chceli to, čo si dnes dávate ako predsavzatie do nového roka?

  • Prečo sa to nesplnilo?
  • Boli nejaké prekážky?

Odpovede na tieto otázky vám môžu pomôcť. Ak v minulosti niečo nefungovalo, je pravdepodobné, že rovnako to bude aj teraz. Ak viete určiť, čo bolo predtým zdrojom neúspechu, zahrňte boj proti tomu do svojej stratégie. Inak sa problém znova vynorí v čase, keď sa vám to nebude hodiť.

9. zamknite svoj zámer zverejnením priebehu

Veľmi dobrý nápad môže byť svoj zámer zverejniť. Vaša rodina by mala vedieť, že tie štvorčeky ktoré si odškrtávate sú váš plán. Vaši známi by mali vedieť, že na niečom pracujete.

Tým, že o tom poviete známym budete na seba vyvíjať určitý tlak. Aj by ste porušili svoj zámer, ale je vám to hlúpe, keď už o tom všetci vedia. Snaha nestratiť tvár je silným motivátorom.

  • Sú situácie, kedy je zámery asi lepšie tajiť. Typické je to pri podnikaní. Ak máte dobrý nápad, načo naň upozorňovať konkurenciu?
  • Ak ale plánujete prestať fajčiť, to nie je dobré tajiť. Oznámte to. Ak vás neskôr známi uvidia s cigaretou, môžu vás upozorniť, že ju máte zahodiť.

10. namiesto negatív formulujte pozitíva

Táto zásada je už asi dosť známa, ale spomeniem ju. Je dobré formulovať ciele pozitívne a konštruktívne.

  • Nie: prestať sa stretávať s nepríjemným známym
  • Áno: nájsť si nových známych, ktorí sú príjemní

Tým spôsobom sa totiž spravidla myšlienkovo odpútate od toho, čomu už nechcete dávať pozornosť.

  • Nie: prestať piť
  • Áno: začiatok abstinencie

Tým spôsobom totiž už z názvu vášho projektu zmizne to, čoho sa chcete zbaviť. Ak si budete opakovať že chcete prestať fajčiť, stále je kdesi v hlave fajčenie.

11. vaše ciele určujete vy, nie vaše okolie

Ďalšie odporúčanie je tiež známe, ale dôležité. Neraz na nás známi tlačia, aby sme boli takí, a robili hento… Jednoducho aby sme viac pasovali na ich obraz. Je to v poriadku. Ak vám viacero ľudí rôznymi slovami hovorí niečo podobné, určite stojí za to zvážiť aj to, že zmena môže byť aj vo vašom záujme. Ale nedajte si ako novoročné predsavzatie niečo, s čím nie ste stotožnení.

Vždy preto kontrolujte, či vás okolie nechce natlačiť do scenáru, ktorý vyhovuje skôr im, ako vám. Veľmi často nás rodičia nútia spraviť niečo, čo si oni vytipovali ako ideál. No my vidíme svet o 20 rokov inými očami. Ich názory sa nám môžu javiť zastarané, toporné. Právom, aj neprávom. je to však váš život, nežite ho podľa predstáv iných.

Nedajte sa vmanipulovať do takých novoročných predsavzatí, ktoré idú celkom proti vašej prirodzenosti. Ak vás to ťahá ku umeniu a medicíne, nedajte sa nahovoriť na štúdium za inžiniera alebo elektrikára.

Aj v menšom rozmere to môže platiť. Rodičia neraz nechcú, aby ich deti príliš schudli. Nedajú si povedať, že to nie je správny názor.

12. neverte fáme o 21 dňovom čase na vytvorenie návyku

Posledný tip nebudú radi vidieť tí, čo veria na magické 3 týždne. Toľko totiž podľa niektorých autorov trvá, kým sa z nejakej namáhavej činnosti stane návyk. Ako to teda je?

Je fakt, že keby ste hneď prišli o zuby, alebo o ruku, tak zhruba do pol roka a ž do roka sa s daným obmedzením postupne naučíte žiť. Tak, že celkový pocit spokojnosti so životom sa dostane na akýsi normál. To je overené. Tým nechcem povedať, že vám to čo ste stratili nebude chýbať. Ale to, že celková bilancia začne byť časom normálna. Aj keď spočiatku si to možno človek nedokáže predstaviť.

Človek sa dokáže pomerne dobre prispôsobiť aj mimoriadne zlej situácii. Z tohto pohľadu naozaj môže trvať určitý čas, kým sa „preformátuje“ mozog na novú situáciu. Problémom je to, že ak tá nová situácia je namáhavá, alebo náročná, nechce sa nám do nej.

  • Niečo iné je ak vám povodeň zoberie dom. To veľmi nemáte na výber a musíte sa tomu prispôsobiť.
  • Iné je, ak sa rozhodnete začať cvičiť. To musíte „dobrovoľne ísť do námahy“ a teda máte v rukách aj možnosť vzdať to.

To je základný rozdiel. Ak teda prejdete na zdravší životný štýl, netešte sa príliš. Nebude to tak, že prvé 3 týždne budú ťažké a potom sa už váš mozog ľahko prepne na zdravú stravu. Nič také sa nestane.

Stane sa len to, že po troch týždňoch, napríklad, bez soli sa vaše zmysly prispôsobia. Zistíte, že jedlá majú celkom iné chute. Začnete sa už pomaly tešiť na niektoré jedlá aj bez soli. ALE! Ale stále budete mať chuť na posolené jedlo.

Veľa ľudí si ako predsavzatie do nového roka kúpi do fitnes centra mesačnú permanentku v nádeji, že po kúzelných troch týždňoch už to pôjde ako samé. Nie. Už koncom januára ju väčšina nevyužíva a vo februári si ju neobnovia. Netešte sa na to, že po mesiaci námahy vám námaha začne pripadať sexi, alebo dokonca ako potreba, na ktorú ste si už zvykli. Je ľahké aj po niekoľkých rokoch pravidelného športu prestať a rýchlo si odvyknete.

Preto pri formulácii novoročných predsavzatí myslite hneď od začiatku na to, akými metódami sa donútite splniť svoj cieľ.

Čím menej sa vám do toho chce, tým tvrdší bič potrebujete. Možno radšej palicu. S natlčenými klincami.

Ako reagujeme na problémy

Je dobré, ak budete vedieť trocha teórie, ako ľudia reagujú na problémy. Je to univerzálna schéma. Hodí sa vám to ovládať z

Čítajte ďalej...

Afirmácie sú pozitívne tvrdenia

Opakovať si negatívne formulovaný výrok je škodlivé, pretože dostanete viac negatívneho. Nechcem byť chorý. Som zdravý. Naše podvedomie je potvora a tá

Čítajte ďalej...

Času máme všetci rovnako

Deň má 24 hodín. Všetci máme denne čas. Ako ho využijete to je len vaše rozhodnutie. Na ilustráciu toho, ako sa čas

Čítajte ďalej...

Stres

Stres znamená tlak, záťaž. Telo človeka vydrží veľkú záťaž, je prispôsobivé. Ak je hluk, vydržíme to. Ak je zima, prežijeme. Keď nás

Čítajte ďalej...

Správy nepotrebujete

Možno namietnete, že človek by mal sledovať správy a dennú tlač, aby bol „v obraze“. Možno. Ale to sa potom musíte uspokojiť

Čítajte ďalej...

Jeden komentár koment k článku 12 trikov ako zaistiť splnenie novoročných predsavzatí

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.