Najčastejšie novoročné predsavzatia

V tomto článku si prejdime najčastejšie predsavzatia do nového roku. Možno vás budú inšpirovať, ako môžete ten svoj rok odštartovať smerom k cieľom, ktoré vám môžu byť prospešné. Poďme teda hneď zhurta na to.

Prestať fajčiť

Toto predsavzatie píšem ako prvé zámerne. Je to jedna z najdôležitejších vecí, ktoré môžete pre seba spraviť, ak fajčíte. Navyše tým uľavíte aj ostatným. Aj pasívne fajčenie je zdraviu škodlivé. Nielen nepríjemné. Fajčenie zvyšuje riziko mnohých vážnych chorôb. Ani to nemá zmysel opakovať, dobre to viete.

  • Prestať fajčiť to je rozhodnutie, ktoré vám ušetrí nečakane veľa peňazí.
  • Môžete zvážiť aj svoju atraktivitu. Viete, ako sa ženy radi fintia a voňavkujú? Teraz si predstavte ako to všetko zahodia tým, že fajčia. Smrad fajčiarky jednoducho nie je atraktívny.
  • Pozrite sa na to cez otroctvo. Zvierate v prstoch cigaretu? Všetci kto vás vidia si môžu uvedomiť, že ste celkom v područí svojho chcenia, že sa nedokážete ovládať. Nie práve najlepšia vizitka.

To sú len malé fragmenty. Sám som roky tomuto zlozvyku otročil a preto sa na vec môžem dívať aj z pohľadu závislého, aj z pohľadu nezávislého. V detstve mi to bolo dosť odporné. Aj keď hovoríme o rodičoch, toto mi prekážalo. Navyše šli mi príkladom a tak som to ako debil skúsil. Roky som to ľutoval. Ono je príjemné dať si tú prvú. Ale všetky ostatné sú zas len z nutnosti. Ranný kašeľ, fajčenie na mraze, stres z toho, či v noci niekde zoženiem krabičku. Som rád, že som z toho vonku.

Schudnúť

Pokiaľ ste obézni, tak predsavzatie do nového roku môže byť veľmi dobre nasmerované aj na snahu zhodiť z brucha. Tento cieľ má zase viacero výhod, ktoré sa vám všetky budú páčiť.

Schudnúť z obezity na miernu nadváhu stačí, aby ste si to overili. Veľmi rýchlo zistíte, že sa vám prudko zmení stav vášho zdravia. Klesne vám krvný tlak, zlepší sa vám kondícia, významne lepšie sa vám začne dýchať. Ak máte problémy s cukrovkou (pri obezite dosť časté) tak tie sa výrazne zmiernia a niekedy až úplne zaniknú. Zmierni sa astma, nočné potenie. Zlepší sa stav kĺbov, kostí. Môžu sa zmierniť bolesti chrbtice a kolien.

Výpočet benefitov by bol dlhý, preto poďme aj ku spoločenskému postaveniu. Čím je človek tučnejší, tým častejšie trpí ostrakizáciou (vyčlenením zo spoločnosti). Viem, tu a tam sa nájdu obľúbení humoristi, ktorí vedia zabaviť spoločnosť. Tam sa vzhľad vyváži zábavnosťou. Ale priemerný človek s veľkou nadváhou jednoducho má problém. Už taká maličkosť, ako nájsť si partnera. Alebo nájsť dobré sedadlo vo vlaku, či v lietadle.

Preto je novoročné predsavzatie schudnúť veľmi dobrý nápad a stojí za veľkú námahu spojenú s tým, že sa budete musieť niečo o veci naučiť.

Piť menej alkoholických nápojov

Tento bod asi niektorí nevidíte radi. Najmä ak si dávate novoročné predsavzatie pri poháriku šampanského, môže to byť zaujímavá kombinácia.

Poďme byť na chvíľu k sebe úprimní. Ak pijávate častejšie alkohol, nie je to veľmi dobrý nápad. Nie, nechcem hneď varovať pred rizikom závislosti. Väčšina ľudí to vie udržať v akejsi širšej norme. Ale aj mierne pitie s občasnou opičkou už je niečo, čo nepatrí medzi zdraviu prospešnú aktivitu.

Niektorí autori odporúčajú piť „zdravotné“ poháriky. Ako benefit sa spomínajú antioxidanty a prevencia srdcovocievnych chorôb. Pýtam sa: zjete denne kilo zeleniny? Pol lyžičky kurkumy? Cesnak? Pravidelne športujete a jedávate prvotriedne zdravú stravu? To všetko sú pre zdravie dôležité veci. Ak pijete alkohol z dôvodu ochrany zdravia, vaša odpoveď by mala byť áno – pre svoje zdravie robím maximum, čo sa dá. Žiadne nevhodné a nevhodne pripravené jedlá, žiadne sladkosti.

Prax však ukazuje, že veľa ľudí nerobí pre svoje zdravie nič, iba si večer buchnú pár pohárov vína a ako alibi sa použije zdravotný argument. To je, samozrejme, somarina. V tomto krátkom dotazníku si môžete spraviť test či máte problém s alkoholom. Zrejme vám vyjde, že nie. Potom nebude problém s ním ani prestať. Pitie nie je žiadna významná podpora zdravia, doštudujte si detaily. Ak máte pocit, že bez fľaše by sa zábava nerozbehla, tak to skúste rozbehnúť menej, alebo s inými ľuďmi. Každopádne záväzok do nového roku piť málo je dobrým nápadom.

Ako limit si dajte jeden a pol deci vína denne. Pivo ani tvrdé nepite. Likéry sú sladké a tak sa na ne vzťahuje tiež zákaz. No a ak sa vám táto rada nepáči, tak si kľudne štrngnite na čo chcete, ale nie na zdravie. To by bolo len nesplniteľné prianie.

Zlepšiť si kondíciu

Možno ste zistili, že vám zmľandraveli svaly. Že kondícia je slabšia, než akú by ste chceli mať. Potom môže byť novoročným prianím aj cieľ zlepšiť si kondíciu a byť fit.

Vynikajúci nápad. Lepšia kondícia je nečakane prospešná aj pri veciach, na ktoré človek bežne nemyslí. Jasné, dobre trénovaný človek si aj sex užije lepšie a dlhšie. Ale sú aj iné situácie, kedy sa to hodí.

Nikdy neviete, čo sa môže stať. Tu a tam úraz, choroba, zriedkavo operácia. Dobré vedieť, že ľudia s dobrou kondíciou tieto situácie zvládajú oveľa lepšie. Rýchlejšie sa uzdravia, rany sa hoja lepšie, menej času sú v nemocnici po prípadnom zákroku.

Platí to aj spätne. Ak máte niečo odtrénované, máte výrazne lepšiu neurosvalovú koordináciu. To znamená, že ak sa aj potknete, nespadnete. Ak máte 20 rokov, čudujete sa asi, čo to sem píšem. Ale ak budete mať 50, už ten rozdiel uvidíte. Necvičiaci starší ľudia sa oveľa rýchlejšie dostanú do špitála, lebo ľahko spadnú a niečo si zlomia. Tým sa kruh uzatvorí, lebo po prípadnom zákroku sa im to ešte aj zle hojí…

Trénované telo však neznamená len mrštnosť a menej zlomenín. Je to aj skvelá kondícia kardiovaskulárneho systému. Ako viete, kvalita práce mozgu je priamo závislá aj na tom, ako dobre je zásobený krvou. Ostatne gingo biloba je tak obľúbený práve preto, že zlepšuje práve prietok krvi v mozgu (okrem iného).

Preto je predsavzatie, že budete od nového roku pravidelne cvičiť, výborný nápad. Radím vám začnite s malými tréningovými dávkami. Nie je cieľom odrovnať sa. Je cieľom zlepšovať si kondíciu a to sa nestane za pár dní. Dajte si pokojne krátke tréningy a pridávajte čas a záťaž len po malých porciách. Najlepšie, ak začnete pod dohľadom skúseného trénera.

Viac sa vzdelávať

Ak chcete investovať, potom je novoročné predsavzatie smerujúce ku vzdelaniu tým najlepším nápadom. Investícia do seba je spoľahlivá. Najmä v dnešnej prudko sa meniacej dobe je to výborný nápad. Nedávno som písal článok o tom, že mnohé pracovné miesta už zanikli a mnohé v krátkom čase zaniknú. Je to preto, že technologická revolúcia práve mení spoločnosť. Už ani neviem, či z obdobia informačnej spoločnosti práve neprestupujeme do virtuálnej.

Preto je rozširovanie svojich znalostí veľmi dobrým nápadom. Odporúčam, aby ste sa vzdelávali aj v oblastiach, v ktorých sa bežne nepohybujete. Čítanie beletrie, či psychologickej a sociologickej literatúry vám dá hneď niekoľko významných ziskov:

  • Slovnú zásobu.
  • Nové uhly pohľadov.
  • Výrazný nadhľad a z neho vyplývajúci rozhľad.
  • Príbehy a pikošky, ktorými môžete potešiť známych ak už máte slovo.
  • Jednoducho prispeje to k posilneniu vašej múdrosti a zrelosti.

Preto veľmi dobrým nápadom je, ak sa rozhodnete rozširovať si horizont. Možno si kladiete otázku, kam sa dá časovo vo vašom nabitom programe ešte vopchať aj vzdelanie? Odpoveď je veľmi jednoduchá. Začnite tým, čo robia všetci – počúvaním.

  • V aute nepočúvajte rádio.
  • Pri športe a prechádzkach si dajte slúchadlá.
  • Pri upratovaní alebo varení počúvajte.

Už tak získate hodinu a viac priestoru. Nepočúvajte rádio a pesničky. Počúvajte vzdelávacie relácie, audioknihy, prednášky. Je toho dnes už pomerne veľa. Ak knihu, ktorú potrebujete počúvať nedostať v zvukovej podobe, dá sa naskenovať a načítať strojovo. (Programy ako Voice reader a podobné nástroje). Alebo si najmite brigádnika / brigádničku nech vám to načítajú. Vyjde to trocha drahšie, ale lepšie sa to počúva. Bežná kniha sa dá prečítať zhruba za 7 až 10 hodín (nahlas). Keď si na to zvyknete, môžete počúvať aj zrýchlene. Za rok tak do seba vtiahnete veľmi ľahko 50 až 100 kníh. (Preto som spomínal strojové čítanie, mnoho kníh stačí počúvať aj tak a cena výroby je podstatne nižšia.) Samozrejme, ak viete po anglicky, potom počúvajte v angličtine. Nielen, že je väčší výber materiálu, ale si aj zlepšíte znalosť jazyka.

S takým základom získate veľkú konkurenčnú výhodu. Zvládnete bleskovo reagovať na mnoho tém, budete mať slovnú zásobu, ktorá vás posunie ďalej. Preto je vzdelanie mimoriadne dobrým námetom pre novoročné predsavzatia.

Získať lepšiu prácu

Ďalším námetom na predsavzatia do nového roku je aj kariéra. Kariérny rast je normálna snaha. Nebojte sa toho, že vo vašej kariére nastanú zmeny. Myslite na to, že v niektorých pozíciách a firmách ste v určitej funkcii alebo na určitej úrovni takpovediac zabetónovaní. Potom treba uvažovať o rozhovore s nadriadeným. Alebo o zmene pracoviska. Nuž a prípadne o začatí podnikania.

Ak ste si ako novoročné predsavzatie zvolili aj lepšie vzdelanie, tak s ním môže prísť aj povýšenie. Čím lepšie viete komunikovať a riešiť problémy, tým lepšia kariéra vás môže postihnúť. Od vzdelania sa teda môže odvíjať aj kariérny postup.

  • Je jasné, že predsavziať si zlepšenie pracovného zaradenia je trocha mimo rozsahu vašich právomocí.
  • Ak ste zamestnanec, tak svoj pracovný postup jednoducho nemáte plne pod kontrolou.
  • Ak ste živnostník, tak zas nemáte vždy vplyv na to, aký silný je trh a ako vyčíňajú externé faktory.

Preto je tento motív ako novoročné predsavzatie trocha otáznym. Ak máte predstavu ako stratégiou dosiahnete cieľ, potom smelo do toho!

Ušetriť viac peňazí, alebo viac zarobiť

Finančné novoročné predsavzatia sú vždy atraktívne. Dnes žijeme v dobe, kedy z nás na každom kroku niekto chce vytiahnuť peniaze. Všadeprítomná reklama je vlastne otvárač peňaženky. Preto snaha chrániť si cacheflow je dobrým zámerom do nového roku.

Jedno súvisí s druhým. Najčastejším scenárom je, že ak niekto začne lepšie zarábať, tak aj začne viac míňať. Vo výsledku sa teda vlastne dohromady nič nezmení. Len sa vám v byte hromadia veci.

Odporúčam vám, dajte si ako novoročné predsavzatie prostý trvalý bankový príkaz. Prvého v každom mesiaci nech z vášho účtu odíde tak veľké množstvo peňazí, ako si len môžete dovoliť. Najmenej 10% príjmu. Ale radšej viac.

Kam? Na iný účet. Na taký, ktorý nesledujete a nepoužívate. Nemáte od neho kartu. Jednoducho peniaze nech sa vám dostanú z očí. Raz za rok potom môžete z tejto sumy niečo vybrať a kúpiť, alebo zariadiť niečo mimoriadne. Dovolenku, investíciu, nákup.

Hľadajte teda možnosti ako lepšie zarobiť. Ale žite z pôvodného príjmu. Zárobok ukladajte, aby ste mali rezervu a nie luxusný život. Na luxus máte čas.

Samozrejme, ak náhodou máte dlhy, tak najvyššou prioritou je ich zmazať. Dlhy majú nepríjemné úroky a bolo by nevýhodné šetriť v čase, kým splácate nejaké pôžičky.

Splatiť dlhy

Aj toto novoročné predsavzatie je dnes časté. Už som ho spomínal v časti o peniazoch, ale spomeniem ho ešte raz. Dlhy sú totiž veľmi nevýhodné. Ak platíte akúkoľvek pravidelnú splátku, pôžičky, lízing, alebo hypotéku, pozrite si podrobnosti. Nový rok je vždy vhodný čas. Nezmenilo sa niečo? Napríklad vaša finančná situácia.

Skontrolujte, koľko z vašich dlhov je úrok. Zistite, či sa nedá nájsť spôsob, ako dlhy splatiť skôr. Ak to možné je a je to aj pre vás výhodné, potom odporúčam, aby ste sa do toho pustili. Je jasné, že niektoré pôžičky sú pre nás z rôznych dôvodov aj výhodné. Potom by ich predčasné splatenie mohlo byť pre vás nežiaduce. No všeobecne sa o dlhoch dá povedať toľko, že je lepšie ak nikomu nič nedlžíte. Lepšie sa dýcha.

Jesť zdravšie

Ďalší veľmi častý tip na novoročné predsavzatie je začať zdravšie jesť. Veľmi často to súvisí s túžbou schudnúť, alebo riešiť už existujúci zdravotný problém.

Odporúčam vám, aby ste tento krok rozdelili na dve fázy.

  • V prvej fáze sa vzdelajte o zdravej výžive.
  • V druhej fáze uplatnite nadobudnuté vzdelanie v praxi.

Veľa ľudí robí tú chybu, že sa pokúsi niečo robiť, ale nemajú hlbšie znalosti. Potom sú z toho podivné diéty, ktoré skôr škodia, ako by prospeli. Riaďte sa trebárs odporúčaniami z kníh doktora Bukovského. Užitočnú literatúru o zdravom životnom štýle nájdete aj na mojom webe o chudnutí.

Znížiť stres

Ďalším častým novoročným predsavzatím je znižovanie stresu. Námet je vynikajúci. Stres (záťaž) má zlý vplyv na naše zdravie aj pocit spokojnosti. Dlho trvajúci stres môže človeku navodiť rôzne ochorenia, veľmi často sú to ťažkosti so žalúdkom, či srdcom. Dlhodobý nervák na pracovisku môže vyvolať aj chronický únavový syndróm o ktorom som nedávno písal podrobný článok aj na tomto webe.

Aj znižovanie stresu je cieľ, ktorého plnenie niekedy nemáme celkom v rukách. Stačí, aby ste mali v rodine niekoho, kto vás zásobuje problémami. Alebo v práci s vami robí niekto, kto otravuje život. Nie vždy sa dá úplne vyhnúť ľuďom, ktorí generujú stres. Potom môžete hľadať spôsob, ako ich aspoň ignorovať, alebo nenechať na seba príliš pôsobiť.

Pokiaľ však máte možnosť, je dobré znižovať stres.

Zažiť niečo mimoriadne

Silvester je obdobie, kedy je vonku pochmúrne. Nečudo že človeka napadne dať si ako záväzok do nového roka, niečo zažiť, vidieť. Nie je to zlý nápad. A nemusí to byť práve novoročným záväzkom. Hneď si skúste spísať niekoľko nápadov, čo by ste chceli zažiť, alebo vidieť.

Kým totiž o nejakej veci len hmlisto snívate, možno sa vám zdá, že cieľ je celkom v nedohľadne. Možno by ste chceli navštíviť vzdialenú krajinu, alebo zažiť niečo nové. Kým si nezistíte podrobnosti, môže sa vám zdať, že to je celkom nereálne.

  1. Ak už budete mať pár námetov na papieri, spojte sa s pár známymi.
  2. Zverejnite svoj cieľ. Nech všetci vedia, čo by ste radi dosiahli.
  3. Pýtajte sa tých, čo také niečo už majú za sebou. Oplatilo sa? Čo to zhruba stojí? Čo na to treba?

Prečo?

  • Keď si zhromaždíte informácie, možno zistíte, že váš životný sen nie je až tak nedostupný, ako by sa vám zdalo. Ako príklad môže poslúžiť sen vidieť New York. Pred rokmi taký výlet stál niekoľko mesačných platov len za letenku. Ak ste o tom uvažovali, prestali ste sa tou možnosťou možno úplne zaoberať. Roky žijete v predstave, že letenka je cenovo nedostupná. Dnes sa však už spiatočná letenka dá kúpiť za bežnú mesačnú mzdu. Čo ak len táto jediná informácia stále v ceste tomu, aby ste si stanovili dátum odjazdu ku splnenému snu?
  • Navyše tým, že vaši priatelia vedia po čom túžite, môže sa vám ľahko niekto ozvať a pomôcť vám s tým. Príklad. Pred časom som potreboval digitalizovať archív videonahrávok a potreboval som videorekordér na pár dní. Stačilo o tom napísať na sociálnu sieť a na druhý deň som mal hneď dva. Ukázalo sa, že niekoľko ľudí také zariadenie má doma, len je im ľúto ho vyhodiť.

Preto vám odporúčam, ak chcete tento rok niečo mimoriadne zažiť, spravte niečo, čo ste ešte nespravili. Ako novoročné predsavzatie si naplánujte, čo by to mohlo alebo malo byť a potom oznámte všetkým svojím známym, že máte tento plán.

Pomáhať ostatným, alebo charite

Najmä ak máte voľné kapacity, môžete si do nového roku dať aj takéto, ušľachtilé zámery.

Existuje veľa literatúry, ktorá hovorí o tom, že ak niekomu pomôžete, z iného smeru sa vám to vráti. Je isté, že ak pomôžete, alebo spravíte dobrú vec, spravidla už ten pocit vedomia že ste pomohli je príjemný. Môže stáť za to.

Skôr však, než začnete hľadať adresy nadácií a humanitárnych organizácií, mám pre vás niekoľko tipov. Sám som pár rokov treťosektorovú organizáciu viedol, takže mám názor na to, že je to užitočné. Skupina zapálených ľudí vie aj z malej sumy vytvoriť hodnotné dielo.

Ale! Najskôr si skúste rýchlo zmapovať svoju osobnú a rodinnú situáciu.

  • Koľko mesiacov by ste prežili z rezerv, ak by ste prišli o prácu, alebo skrachovali?
  • V akej finančnej a ľudskej situácii sú vaši rodičia alebo iní blízki ľudia?

Ide o to, že už som sa stretol s ľuďmi, ktorých rodičia trú biedu a trpia osamelosťou. Títo ľudia prispievajú na deti v treťom svete a pomáhajú v neziskovej organizácii. Je to ušľachtilé. Osobne si však myslím, že ak máme voľné zdroje, mali by sa investovať najskôr smerom do vlastnej rodiny.

Nemusíte s týmto názorom súhlasiť. Je isté, že rodičia žijúci na Slovensku v biede sa majú asi lepšie, ako ľudia trpiaci hladom niekde v Afrike. Berte preto túto myšlienku len ako myšlienku a zariaďte sa podľa toho, ako to cítite.

Pomáhať pritom nemusíte práve len finančne. Ak vám je blízka nejaká organizácia, alebo aktivita, môžete pomôcť aj inak. Vlastnou prácou. Napríklad skúsený manažér môže treťosektorovej organizácii pomôcť oveľa viac tým, že im poradí s marketingovým plánom. Môže to byť cennejšie, ako nejaká stovka, či tisícka.

Pri pomoci druhým by som odporúčal, aby ste sa riadili myšlienkou, že posilníte to, čomu dáte pozornosť. To v praxi znamená

  • Ak dáte peniaze žobrákovi, posilníte jeho žobranie. Zistí, že mu to funguje a nemá dôvod snažiť postaviť sa na vlastné nohy, ak stačí kľačať.
  • Ak podporíte inštitúciu, ktorá pomáha talentovaným deťom, pomôžete rozvíjať talent. To môže následne prispieť k lepšiemu stavu v našej krajine.

Preto pri charite je dobré, aby ste si vždy kládli otázku, čo presne podporujete.

  • Sú ľudia, ktorí sú v biede a na dne. Pomôcť im je ušľachtilé. Neraz sa však rýchlo naučia parazitovať na pomoci a z biedy sa im neoplatí hrabať. Často sú v pozadí návykové látky…
  • Inokedy sú ľudia v biede vinou tragédií alebo kalamít. Tam môže aj malá pomoc viesť k skutočnej zmene a ľudia vďaka nej sa môžu ľahšie postaviť na vlastné nohy.
  • Nebýva ľahké rozhodnúť, komu pomôcť. Preto je dobré riadiť sa rozumom aj citom.

Osobne sa prikláňam k tomu, pomáhať radšej miestnym ľuďom, alebo organizáciám, ktoré sú „na dohľad“. Až potom voliť aj medzinárodnú pomoc. Lepšie odhadnete, či je pomoc efektívna. Zároveň môžete rýchlo regulovať, ak by sa ukázalo, že to nemá celkom tie účinky, ako ste pôvodne plánovali.

Jednoducho ak plánujete novoročné predsavzatia, najlepšie spravíte, ak si vyhliadnete aktivity, ktoré sú vám sympatické. Zistite si o tom viac. Spýtajte sa tých, čo robia to, čo sa vám páči. Ak vám to dá zmysel, spýtajte sa, čím by ste im mohli pomôcť. Neraz pomôže menej, než by človek čakal.

Už prejav ocenenia neraz spraví viac, ako anonymná suma na bankovom účte.

Aké novoročné predsavzatie si dáte vy?

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: