AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

3 tipy ako si vybudovať pasívny príjem

Pasívny príjem je snom a ideálom každého, kto vie, čo to znamená. Pre tých, ktorí to nevedia: ide o príjem peňazí, ktorý nie je závislý na tom, čo práve robíte. Dostávate teda zaplatené za niečo, čo máte, alebo čo ste už raz urobili. Príkladom môže byť:

  • Prenájom nehnuteľnosti.
  • Investované peniaze, ktoré prinášajú percentá. Nemusí ísť práve o akcie, či úroky. Môže ísť aj o investíciu do projektu z ktorého investor dostáva províziu.
  • Honoráre z umeleckej činnosti. Napríklad ak skupina nahrá hit, z ktorého potom dostáva nejaké poplatky aj viac rokov.
  • Vybudovaná firma, ktorá už funguje bez zásahov majiteľa.

Podobných príkladov by sa dalo vymyslieť viac. Všetky majú spoločné to, že vy na začiatku niečo máte, alebo vložíte a potom z toho budete dostávať dlhodobo peniaze.

Myslíte na príjem, alebo na výdaj?

Najčastejším dôvodom, prečo ľudia nemajú pasívny príjem je myslenie.

  • Už ste videli chlapov pri pive, ako rozoberajú reálne možnosti zárobku? Asi zriedkavo.
  • Už ste videli v televízii relácie, ktoré by reálne zlepšovali vašu finančnú gramotnosť? Ktoré by vás inšpirovali k podnikaniu?
  • Vidíte bežne, ako sa ľudia spolu rozprávajú o tom, ako by sa dalo zlepšiť cashflow?

Myslím, že odpoveď je skôr nie, ako áno. Jednoducho ľudia sa zvyčajne rozprávajú na iné témy. Doma, aj medzi známymi zvyčajne prevládne riešenie aktuálnych problémov, či zaujímavostí. Po práci je príjemnejšie si odpočinúť pri televízore. V takom nastavení sa nápady na podnikanie rodiť nezvyknú.

Ak chcete v budúcnosti dosiahnuť pasívny príjem, mali by ste tejto téme venovať čas.

Ide o značne odlišný spôsob myslenia a zarábania, než je bežné. Znamená to, že potrebujete nejaký čas na tú tému myslieť, čítať a najlepšie aj rozprávať sa. Nech sa vám "prenastaví" vaše zmýšľanie. Kým budete uvažovať tak, ako väčšina, dostanete to, čo dostáva väčšina. To jest úkolovú mzdu. Väčšinou vidíme, že ľudia sú platení za odvedenie určitej práce. To je presne to, čo nechcete.

Hľadajte také možnosti práce, ktorú stačí spraviť raz. Potom nech vám prináša dlhodobo nejaký zisk. Nech je aj malý – nevadí. Veď v čase, kedy vám začnú chodiť peniaze už na tom nepracujete. Môžete sa hneď pustiť do iného projektu.

Tu sú tri tipy, ako začať budovať pasívny príjem:

1. Začnite v malom a overte si schopnosti

Ak nemáte v tejto oblasti žiadne skúsenosti, začnite v malom. Viem, efektnejšie by bolo hneď na prvý pokus vybudovať nadnárodnú úspešnú korporáciu. Ale aké máte šance niečo také dokázať? Bolo by skvelé na úvod, či na rozohriatie vlastniť sieť hotelov v Alpách. Na to však asi nemáte a nikto vám na to nepožičia.

Veľké sústo by vás mohlo odradiť. Je síce príjemná predstava točiť pár miliónov na burze. Ak to však neviete, skôr prerobíte, ako by ste dosiahli trvale udržateľný príjem.

Preto výhodnejšie bude, ak začnete s niečím drobným. Najlepšie, aby to celé netrvalo príliš dlho. Nech vidíte výsledky.

2. Nájdite oblasť, ktorá môže pre vás znamenať šancu

Tu bude asi najväčší kameň úrazu. Aby ste si pasívny príjem vytvorili, musíte vytvoriť niečo, čo bude mať dlhodobú hodnotu. Niečo, čo druhým ľuďom pomôže, poteší ich to, pobaví, obohatí ich. Všimnite si, že hovorím o "nich", o niekom, komu bude vaša práca dlho slúžiť. Vytvoriť niečo užitočné nie je zas tak celkom ľahké. Nedá sa to oblafnúť.

Ako príklad si môžete zobrať písanie článkov na web. Ak budú dobré, získate veľa čitateľov. Potom môžete na svojej stránke predávať reklamu. Alebo články vydáte vo forme knihy. Ale vždy to musí začať tým, že publikum vaše písanie vyhodnotí ako zaujímavé. Inak to nebude veľmi fungovať.

V prvom rade teda skúste hľadať, v akej oblasti viete druhým pomôcť. Klaďte si otázky:

  • V čom sa vyznáte?
  • Čo vás baví?
  • Čo ste študovali, alebo to fakt ovládate?

V druhej fáze si premyslite, čo sa okolo vás dialo za posledné mesiace:

  • Chodia sa s vami ľudia o niečom poradiť? O čom? Odnášajú si riešenie?
  • Odporúčajú vás vaši známi svojim známym? V akej oblasti hovoria, že ste dobrí?
  • Už ste dosiahli nejaké nadpriemerné výsledky, pričom o ich nadpriemernosti hovorili iní? Možno skvelé predajné výsledky, alebo skvelý nápad.

V tretej fáze skúste takto získané informácie zmiešať. Mali by ste nájsť oblasť, ktorá:

  1. Vás to baví.
  2. Viete to spraviť dobre.
  3. Má to úspech.

Potom sa začnite venovať poslednej otázke: ako z toho vytvoriť produkt, ktorý by mal šancu vytvoriť trvale udržateľný príjem.

Napríklad viete opravovať počítače, baví vás to a ste na roztrhanie. V tomto nastavení dostanete zaplatené za vykonanie práce a nič viac. To nie je dobré. Zamyslite sa, či by ste nevedeli napísať knihu (alebo web) o opravovaní počítačov. Vaše skúsenosti a rady by mohli pomôcť mnohým. To vám môže vytvoriť nový príjem a ten už nebude viazaný na váš čas.

V prípade knihy, či webu o počítačoch zvyčajne nejde o dlhodobý finančný príjem. Vydrží vám to pár mesiacov a potom sa informácie začnú stávať neaktuálne. Ale aj tak. Proti tejto možnosti môžete postaviť publikovanie článku v novinách, alebo časopise. Zaň dostanete zaplatené raz. Hneď, ale pomerne málo. Ak také články ale zbierate u seba na webe, za pár rokov – keď to spočítate – zarobíte viac, než v časopise. (Samozrejme, ak hovoríme o kvalitných článkoch.)

Podobne môžete uvažovať aj v iných oblastiach.

  • Ak fotografujete, môžete využiť niektorú fotobanku.
  • Ak sa vyznáte v grafike, vo fotobanke máte ešte lepšiu šancu.
  • Ak programujete, môžete vytvoriť aplikáciu, ktorú budete predávať.
  • Ak prednášate, môžete vytvoriť nahrávky a predávať ich.
  • Ak sa v niečom vyznáte, napíšte o tom a predávajte to.
  • Ak ste webdizajnér, vytvorte perfektnú šablónu a predávajte ju cez niektorý web so šablónami.

A podobne. Vždy sa však snažte pri uvažovaní vynechávať priamo platenú prácu. Niečo také, ako hodinová či úkolová mzda nie je to, čo práve hľadáte.

Čím väčšiemu počtu ľudí vaša práca môže pomôcť, tým viac môžete neskôr zarobiť. Preto je výhodnejšie vždy, keď to je možné, pracovať pre publikum. Nie pre jedného zadávateľa.

Dôležitý detail: Ak som napísal, že svoj produkt máte predávať, myslel som to tak, že ho máte predávať automatizovane. Cez internet, cez partnera, veľkoobchod, Appstore a podobne. Ak by ste totiž predávali svoje produkty sami, budete s tým mať – prácu! To je presne to, čo nechcete.

Viem, autor knihy zarobí o niečo viac, ak si knihu sám vydá a aj predá. Ale zabíja to čas. Namiesto ďalšej tvorby sa bude topiť v operatíve, balení balíkov, chodení na poštu. Pritom existujú firmy, ktoré produkt pošlú za vás.

3. Nedajte sa odradiť neúspechom

Skoro všetko s čím začíname sa spočiatku zvyčajne nedarí. Kým sa naučíte niečo robiť, trvá to. Podobné je to aj pri prvých pokusoch o dosiahnutie trvale udržateľného príjmu. Je pravdepodobné, že to potrvá dlho, kým sa naučíte inak myslieť a inak pracovať. Prvé pokusy nebudú dobré a asi ani nebudú fungovať. Tým sa nedajte odradiť.

Skúšajte to stále znova, odstraňujte chyby, vylepšujte čo funguje.

Je celkom bežné, že len jedna z 9 kníh sa predáva lepšie. Ostatné sotva pokryjú náklady. Podobné je to s článkami. Ak napíšete pár článkov, asi nezaznamenáte žiaden úspech. (Môžete, ak máte talent alebo dobrú tému.) Ako ale budete písať, zistíte, že niektoré články majú "hviezdnu" čítanosť a iné takmer nulovú. To je celkom normálne.

Takže nech už budete pracovať v akejkoľvek oblasti, nedajte sa odradiť ak to hneď nefunguje. Všetko sa treba naučiť, aj budovanie pasívneho príjmu.

Čo ďalej?

Akonáhle vám to začne celé dávať zmysel a trocha aj fungovať, začnite to celé zväčšovať. Na začiatku článku sme hovorili o vlastnení siete hotelov a o nadnárodných korporáciách. V článku som pre zmenu písal o aktivite, ktorá vám v prvých mesiacoch a možno rokoch prinesie možno jednotky eur mesačne.

Preto hneď, ako nadobudnete pocit, že by to pre vás mohlo fungovať v malom, začnite to zväčšovať. Po prvých nesmelých pokusoch spravte väčší a smelší.

Kompetencia.

Toto slovo si často pripomínajte. Ste kompetentní? Viete čo robiť? Ak nie, dovzdelajte sa skôr, než začnete. Práve vyskúšať si to v malom je veľmi dobrou školou kompetencie. Naučíte sa robiť pre seba, robiť do budúcnosti a ak vám to funguje, opakujte to.

Ak totiž zistíte, že vám na účet začnú chodiť aj pomerne malé peniaze, poteší vás to. Aj inšpiruje a zmotivuje robiť niečo preto, aby sa z jednotiek stali desiatky, či neskôr stovky.

No a prečo zostávam tak pri zemi? Prečo nesľubujem milióny? Pretože šanca, že nájdete nápad a dokážete realizovať veľký projekt, je mizivá. Bolo by fajn pasívne zarábať tisícky mesačne. Ale ak teraz nemáte nič, je malá šanca že to dokážete v reálnom časovom horizonte a bez nejakej prípravy – či teoretickej, alebo praktickej. Preto radím nastaviť sa na realistický cieľ. Nebránim vám aby ste si hneď na úvod vybrali niečo veľké. Skúste to. Ale nechcem odradiť ostatných :-)

Väčšina ľudí nevie čo chce

Často by chceli výsledky, ale nevedia, ako ich majú dosiahnuť. Chceli by byť úspešnými, ale nie sú ochotní podstúpiť námahu. A tak

Čítajte ďalej...

Šťastie

Poďme sa teraz chvíľu hrať so slovom šťastie. Označujeme ním cieľový pocit, po akom všetci túžime, ale aj náhodu, ktorá môže tento

Čítajte ďalej...

Prispôsobivosť umožňuje prežiť

Ste prispôsobiví, ak aktívne meníte svoj prístup a stratégie tak, aby ste uspeli aj v meniacich sa podmienkach. Ste zasadení v nejakom

Čítajte ďalej...

Časový manažment

Pojem časový manažment je zaužívaným pojmom, je to však značne nepresné označenie. Nemôžeme totiž manažovať čas. Čas je pre všetkých rovnaký. Môžeme

Čítajte ďalej...

Produktivita

Slovo produktivita používam často a možno ho niektorí neradi vidíte. Pripomína učebnice ekonómie a možno nepríjemného šéfa, ktorý nechce aby sme sa flákali. Lenže

Čítajte ďalej...

Ako si chrániť zdravie

Ak čítame knihy o úspechu, vo veľkej väčšine prípadov ich píšu úspešní milionári alebo miliardári, ktorí sa zaoberajú predovšetkým tým ako získať

Čítajte ďalej...

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.