AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

Ako identifikovať prokrastináciu

Prokrastináciu si často ani neuvedomíme. Možno takáto veta vyzerá ako nezmysel. Ale z vlastnej skúsenosti viem, ako zákerne sa vie mozog postarať o to, aby sa vyhol rozmýšľaniu.

Často máte úlohu, ktorá vás zaujíma a chcete ju mať hotovú. Možno vás to dokonca baví a viete, ako na to. Namiesto toho, aby ste hneď začali konať zistíte, že robíte niečo iné. Možno je to fyzická práca, upratovanie, či varenie. Alebo sa vás niekto známy na niečo spýta a ochotne mu idete pomôcť. To sú presne tie chvíle, kedy prokrastinujete.

Preto ak chcete prokrastináciu zrušiť, začnite práve tým, že ju identifikujete. To nemusí byť vždy celkom jednoduché, pretože človek sám je ten, kto úlohu odsunie. Čím je úloha

  • ťažšia
  • zložitejšia
  • náročnejšia na myslenie / učenie

tým ľahšie nachádzame rôzne stratégie, ako sa tomu vyhnúť. Niekedy je vyhýbanie sa takej úlohe dokonca možno aj ťažšie, než samotná úloha. No a ak náhodou pôsobíte samostatne (živnostník, alebo samostatný pracovník) nemá vás kto kontrolovať. To sa potom môže prokrastinácia prejaviť obzvlášť deštruktívne, pretože niet kontrolného mechanizmu, ktorý by reguloval výstup.

  • Priateľka sa rozhodla naučiť sa kresliť portréty. V ceruzke to vie perfektne. Ale v počítači je to náročnejšie – treba zvládnuť viacero technických znalostí a to umelecky orientovaný človek nemá už tak rád. Výsledok? Veľmi často nezačne kresliť, pretože sa k tomu nedostane. Upratovanie, varenie, nakupovanie. Skvelé úlohy, ktoré „nútia“ namáhavé učenie sa oddialiť. Alebo inokedy radšej robí iné pracovné činnosti, ktoré zvláda výborne. Radšej robí dlhšie to čo vie, ako by zvládla niečo čím si nie je istá, že je v jej silách.
  • Alebo kamarát, ktorý má internetovú predajňu. Vie presne povedať, aké úlohy potrebuje splniť, aby sa zvýšil predaj. Žiaľ, tie úlohy sú pomerne rozsiahle a to odradí. Výsledkom je, že radšej rieši iné, menej významné úlohy. Zrýchlenie chodu systému, iný dizajn, umiestnenie ovládacích prvkov a podobne. Aj to sú užitočné činnosti, ale nemôžu predaj ovplyvniť tak, ako strategicky významnejšie aktivity.

Podobné krátke príklady by ste asi našli aj v bežnom živote.

  • Obézny človek by aj začal chudnúť. No zvládnuť potrebné informácie to je látka pomerne rozsiahla. Odradí. Preto radšej skúsi nejakú diétu. Alebo ešte lepšie, odloží chudnutie na neskôr.

Mechanická kontrola samého seba

Keďže nad sebou máme najlepšiu kontrolu my sami, poďme sa pokúsiť hľadať spôsoby, ako sa dá prokrastinácia aspoň čiastočne zrušiť. Na to, aby sme s tým niečo spravili je potrebné identifikovať, že prokrastinujeme. Ako na to?

Použite papierový zápis a ten bude na očiach.

Podobný princíp radím použiť aj tým, ktorí chudnú. Dostanú hárok a na každý deň majú 5 úloh. Každý deň je potrebné zaškrtnúť, ktorá úloha je splnená. Koho to zaujíma, v knihe Scenár na chudnutie je to podrobne popísané. (Knihu poskytujem zadarmo.) Už tisíce ľudí si tento režim vyskúšali a overili v praxi (je aj súčasťou kurzu chudnutia zadarmo, ktorý nájdete na mojom osobnom webe) kde je navyše zámer schudnúť podporený e-mailovými otázkami.

Výsledky sú jednoznačné. Ak dodržíte po dobu 10 dní podmienky hry, schudnete. Je to overené. Tí, čo neschudnú to vedia veľmi jasne aj vopred – nemajú „odfajfknuté“ všetky kolónky.

Samotný zápis mení naše správanie!

Jedno z odporúčaní pri chudnutí je, aby ste si zapisovali pár dní čo zjete. Dokonca netreba ani nič vážiť. Ak sa rozhodnete poslúchnuť a pravdivo zapisovať čo naozaj zjete zistíte, že aj keby ste si radi dali čokoládu, nedáte si ju, ak to máte niekde zaznamenať! Toľko o chudnutí. vráťme sa ku prokrastinácii.

Nech je už váš cieľ, či úloha akákoľvek, vytlačte si na viditeľné miesto jednoduchý formulár.

Môže to byť členené na dni. Môžete sledovať plnenie úloh po hodinách, alebo dopoludnia – popoludní a podobne. To záleží na vás. Dôležité však je jedno:

Zapisujte výhradne výsledok, nie priebeh

Pokiaľ si ako cieľ zvolíte mať veľké svaly, musíte začať chodiť trénovať. Prítomnosť v posilňovni nestačí. Vaša úloha je v posilňovni odcvičiť určitý tréningový plán. To je to, čo musíte „vyprodukovať“. Preto je zápis pomenovaný ako produkt. Ak z nejakých dôvodov v posilňovi neodcvičíte všetko ako ste mali, produkt nie je kompletný a vy si do zoznamu nezapíšete jeho splnenie.

Ak chcete napísať knihu, musíte denne napísať nejaký objem textu. Vaším produktom nebude „písal som pol hodinu“. Ani „napísal som nejaký text“. Produktom môže byť len „napísal som 2 normostrany textu, ktorý je dobrej kvality. Kvalitu textu musíte odhadnúť a množstvo normostrán si určite akékoľvek. Ale potom ho dodržiavajte.

Tým, že sa v zápise staráte len o kvalitný hotový produkt, alebo jeho rozumnú časť, nebudete sa môcť na nič vyhovárať.

Ak píšete blog, vaším produktom je napísať denne (alebo v inej frekvencii, ale pravidelne) jeden článok. Ak namiesto toho vylepšujete dizajn, alebo upravujete HTML kód systému, nie je to váš produkt. Aj keď to môže byť dôležité pre samotný blog.

Ale musíte byť na seba suroví. Inak prokrastináciu neodhalíte. Ak si totiž povoíte tľapkať sa po pleci aj ca činnosti, ktorými prokrastinujete hrozí, že naplnenie cieľov začnete odkladeť.

Programovanie osobnosti

Predstavte si niekoho, koho uznávate. Niekoho, kto sa správa rovnako, ako by ste vy chceli pôsobiť na druhých. Predstavujte si, ako ten

Čítajte ďalej...

Kniha Ako dosiahnuť úspech

Táto kniha na prvý pohľad vyzerá, ako keby bola určená pre milionárov. Nedajte sa však odradiť nešťastne zvolenou obálkou. V knihe sa

Čítajte ďalej...

Pozitívne sebahodnotenie

Ak chcete byť úspešní, musíte vždy najskôr podstúpiť značné nepohodlie. Na úvod môžete začať svoj mozog kŕmiť konštruktívnymi myšlienkami, cibriť si nápady

Čítajte ďalej...

Cesta najmenšieho odporu

Ak neopustíte svoju zónu pohodlia, je isté, že nedosiahnete nič mimoriadne. Dosiahnete to, čo má 80% ľudí. Priemerný plat, priemerný úspech, priemerné

Čítajte ďalej...

Ako si zlepšiť kondíciu tela a mysle

Platí, že čo v tele nepoužívate, to bude chradnúť. Najmä ak trpíte sedavým zamestnaním, mali by ste preto dbať na to, aby vaše

Čítajte ďalej...

Pohodlie verzus aktivita

Celé roky som túžil po úplnom pohodlí. Dnes začínam tušiť, že pohodlie je zabijak. Zabíja v prenesenom i skutočnom význame slova. V

Čítajte ďalej...

Jeden komentár koment k článku Ako identifikovať prokrastináciu

  1. Jedna Americká celebrita Judge Judy povedala čo si na sebe najviac cení, húževnatosť. Na ostatných si najviac cení úprimnosť. Možno keby pozerala televízor, klebety tak by nebola taká úspešná.

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.