Čo odkladáte a čo uprednostňujete?

Začnime absurdným príkladom. Predstavte si, že máte na výber z dvoch možností, ale jedna je povinná:

  • Okoštovať ako chutí nová čokoláda od najlepšieho svetového výrobcu.
  • Okoštovať ako chutí žížala vytiahnutá zo zeme aj s hlinou.

Je pravdepodobné, že druhú možnosť budete asi odďaľovať, aj keby vám lekár zaručil, že sa vám nič nestane. Na tomto absurdne jasnom príklade sa dá ukázať, že prokrastinácia funguje podobne. Ak sa nám do niečoho nechce, vyhýbame sa tomu. Neskúmajme teraz príčiny len konštatujme – niečo odkladám.

Aké úlohy často odkladáte?

Ak by ste vedeli spraviť niečo ako zoznam úloh, ktoré máte pred sebou často, spravte to. Pozrite sa tiež na to, ktoré úlohy vykonávate a ktoré prokrastinujete. Pri takomto pohľade si potom môžete položiť dve otázky:

  • Čo majú spoločné úlohy, ktoré odkladáte?
  • Čo majú spoločné úlohy, ktoré spravíte rýchlo?

Môže sa vám tak podariť nájsť schému. Rýchlo poďme na príklad.

Príklad prokrastinácie podľa druhu úlohy

Povedzme, že by ste si na každý večer dali niekoľko úloh, ktoré chcete splniť. Všetky sú rozumné a všetky je možné splniť.

  • Preletieť aktuálne noviny na weboch z vášho odboru. (Vzdelávanie.)
  • Zálohovať počítač na prenosný harddisk. (Prevencia.)
  • Napísať nejaký článok na blog. (Tvorba)

Je možné, že čoskoro zistíte, že po väčšinu večerov sa venujete len vzdelávaniu a občas niečo napíšete. No akosi stále zabúdate zálohovať si počítač. Tak si viete vytvoriť akýsi rebríček "popularity" toho, čo vám je najpríjemnejšie.

Ak poznáte slabé miesto, kúpte si bič

Je úloha, ktorej sa vyhýbate, dôležitá? V takom prípade stojí za to nájsť spôsob, ako sa donútiť ju vykonať.

  • Často sa odporúča spôsob, kedy sa ako prvá úloha má spraviť práve to, do čoho sa nám chce najmenej. Asi ste čítali skvelú knihu Najskôr zjedzte žabu. Ak nie, názov je dosť jasný.
  • Každopádne, ak máte iný systém, neváhajte ho použiť. Niekomu môže fungovať systém odmeny. Ranná kávička môže byť AŽ po tom, čo sú dáta odzálohované – ak je záloha to, čo chcete robiť a nechce sa vám. Na niekoho to funguje.
  • Inokedy môže pomôcť koučing. Netreba na to ani profesionálneho kouča. Stačí kamarát, s ktorým ste dohodnutí. Ráno mu zavolajte, alebo napíšte e-mail. V ňom mu napíšte aké úlohy sa dnes zaväzujete vykonať. On vám predstaví svoje ciele. Zajtra si pri telefonáte oznámite, čo ste z toho splnili a čo plánujete robiť ďalej. Je to účinná technika. Keď už sa zaviažete niečo spraviť, môže byť príjemnejšie namáhať sa a spraviť to, než prokrastinovať a v telefóne sa neskôr vyhovárať, či klamať.

Takže to sú 3 techniky, ako sa dá napomôcť tomu, aby vás prokrastinácia neovládala. Keď ste si už však dali tú námahu a viete povedať, aké úlohy plníte ľahšie a radšej, využite to! Jedna zásada totiž platí úplne:

Čo ma baví, to mám robiť

Nie vždy je to možné. Ale aspoň si to overte. Hneď príklad:

  • Ak vás baví počítačová grafika, môžete sa ňou živiť. S talentom, miernou kvalifikáciu a veľkou dávkou chuti môžete robiť návrhy webov, firemných tlačovín a podobnú činnosť.
  • Pokiaľ vás baví trčať na Faceboku, možno sa tým môžete živiť. Nájdite si pár firiem a pomáhajte im viesť stránky, reagovať v ich mene na otázky fanúšikov a podobne. Poznám pár ľudí, čo si z Facebooku spravili dobrý kšeft.
  • Ak viete rýchlo a efektívne riešiť problémy so zavírovaným počítačom a baví vás to, môžete to ponúknuť ako službu. Buď ako technik niektorej firmy, alebo ako živnostník.
  • Ak vás baví fotografovanie, zamerajte sa na tvorbu takých fotografií, ktoré môžete predávať pomocou niektorej fotobanky.

Vo všetkých týchto prípadoch sa spájajú prvé dve zložky z tria, ktoré takmer zaručuje úspech, ak v činnosti vytrváte:

  1. Musí vás to baviť.
  2. Musí to zarábať.
  3. Musíte v tom byť dobrí, ale radšej najlepší.

Tretia zložka – virtuozita – môže prísť až po čase. Málokedy sa stane, že začnete niečo robiť a hneď na prvý pokus sa ukáže, že ste najlepší. Sú takí ľudia a nazývame ich génius. Pár ich na planéte zvyčajne žije. Žiaľ, nie veľa. Preto je lepšie predpokladať, že nikto z nás tu v blízkom okolí géniom nie je. Preto pri prvých pokusoch budete zvyčajne menej úspešní. Na to, aby ste boli dobrí potrebujete tisícky hodín praxe.

A práve tam sa chcem dostať. Aby ste dokázali dosiahnuť majstrovstvo, musíte drilovať tisícky hodín. Pokiaľ vás niečo príliš nebaví, budete to často odkladať. Tak ale tie hodiny nebudú…

Liek na prokrastináciu: túžba

Práve preto som vám v úvode radil, aby ste analyzovali, aké činnosti a témy vás bavia. Možno sa dnes živíte úplne iným spôsobom. Možno vykonávate prácu, ktorá vás síce živí, ale nebaví. Potom stojí za úvahu, čo ďalej. Nemáte v okruhu svojich vážnych záujmov niečo, čo

  1. vo vás vytvára priam spaľujúcu túžbu robiť to, zistiť o tom viac, hovoriť o tom,
  2. je možné v nejakej forme to premeniť na zárobkovú činnosť,
  3. je reálne, aby ste to časom zvládli na profesionálnej úrovni, prípadne virtuózne?

Ak máte taký koníček, odporúčam vám veľmi vážne sa zaoberať myšlienkou, ako si z neho spraviť živnosť. Pretože ak vás niečo baví až tak, že vás to motivuje konať, nebudete sa práci vyhýbať. Ak tá práca môže priniesť zisk, oplatí sa vám to a uživí vás to. No a ak vás to uživí, budete to robiť často a stanete sa virtuóz. (Dobrí môžete byť tak o rok – dva, virtuozitu nečakajte skôr ako o 5 rokov dennej praxe.)

Zhrniem to. Ak vnímate prokrastináciu ako problém, posúďte, čo sa deje.

  • Možno ste vyhoreli a práca vás už nebaví. Potom sa zaujímajte o riešenie – vyhorenie, chronický únavový syndróm a podobné radovánky treba konzultovať s odborníkom.
  • Možno robíte niečo, čo vás nikdy poriadne nebavilo. Potom skúste presedlať. Je to síce bez záruky, ale šance nie sú malé. Poraďte sa s niekým z odboru nech posúdi váš talent, alebo znalosti a schopnosti.
  • No a možno robíte práve to, čo vás baví, a len niektoré činnosti vás otravujú. To je chvíľa, kedy je dobré delegovať tieto práce na niekoho iného. Na niekoho, koho bavia.

Zdravá dravosť a túžba niečo dosiahnuť však klesá aj s vekom. To nemusí potom byť vždy len prokrastinácia. Môže to byť chémia. Proste ako starneme, menia sa nám v tele nastavenia, mení sa pomer a množstvo produkcie hormónov a iných pôsobkov. Môžete zvážiť, či vaša strava a pohyb nepodporuje pasivitu a obezitu a tým nepriamo aj prokrastináciu. Dať si na obed klasické jedlo – kus mäsa s hnedou šťavou a s fučkou – je spôsob, ako znížiť popoludňajšiu produktivitu. Rovnako, ako nedať si obed vôbec. To už ale je na inú tému.

Prokrastinácia sa dá účinne brzdiť tým spôsobom, že sa zameriate na činnosti, ktoré vás bavia a neodďaľujete ich. Je to podobné, ako keď tečie voda. Vždy si nájde najlepšiu cestu do mora. Ak teda predtým nevyschne. Touto zdanlivo samozrejmou možnosťou som začal a aj končím preto, že niekedy pre únavu a stres nevidíme tie najjednoduchšie možnosti.

Komentáre k článku: Čo odkladáte a čo uprednostňujete?

  1. Alena 25. februára 2014

    Tiež je horšie prokrastinácia skombinovaná s obsesívnou kompulzívnou poruchou, obsesívne hromadenie vecí osamelých ludí, ktorí sa cítia nemilovaný nahrádzajú si tým niečo alebo obsesívna porucha prehnané upratovanie, časté čistenie vecí, bytu. Zaujímavé články.

  2. Miro Veselý 25. februára 2014

    Alena áno, tieto úzkostné stavy a podobné poruchy sú veľmi nepríjemné a samé o sebe. Taký človek stráca rozlíšenie medzi tým, čo je dôležité objektívne a čo je len uspokojenie potreby mať rituály, ktoré poskytnú aspoň ilúziu pocitu istoty. Najlepší čas pustiť si v rámci prokrastinácie pár dielov seriálu Monk :-)

  3. Alena 25. februára 2014

    To je pravda. Poznám ten seriál. Ludia sa musia naučiť myslieť racionálne myslieť pozitívne. Dobre ste napísali tú radu poradiť sa so psychológom,alebo s koučom. Možno môže pomôcť motivačné články a knihy a občas si to zopakovať aby boli motivovaný, nenechali sa ovplyvniť negatívnymi myšlienkami. Myslieť pozitívne.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: