8 krokov ku zvýšeniu sebavedomia

Nízke sebavedomie je dnes až nepríjemne častým problémom. Je jasné prečo. Porovnávame sa s profesionálnou dokonalosťou. Žijeme v ilúzii, že ostatní sú niečo viac. Ako to je naozaj? Čo proti zlému sebahodnoteniu? Dám vám 8 účinných tipov, ktoré môžu prísť vhod vám, alebo vašim známym.

Ako je zvykom, položme si najskôr otázku prečo. Prečo tak veľa ľudí trpí pocitmi menejcennosti? Čo sa stalo? Myslím si, že jeden z najdôležitejších faktorov je to, že máme veľmi vysoko položenú latku očakávaní kvality.

Porovnávame sa s profesionálnou produkciou

Tu si môžete dosadiť čokoľvek vám napadne.

  • Hudba. Bez problémov je dnes dostupná hudba. Vyberaná z celosvetovej produkcie. Skúste si v takej konkurencii sami zahrať, alebo zaspievať. To chce guráž.
  • Film a TV. To isté. Najlepšie svetové filmy. Najúspešnejší herci. Ovplyvňuje to postoje, nálady, oblečenie. Často sa preberajú gestá, slová.
  • Móda. Nekončiaci príval nových a drahých trendov. Obchodníci vyvolávajú nátlak (cez masmédiá a reklamu) aby sme kupovali. Vzniká dojem, že ak nemáte na sebe tú správnu značku, ste nikto. Ste bezcenní.
  • Profesionalita. Aj v profesnej praxi to často vyzerá tak, že ostatní sú špičkoví experti – vedia sa predať.

Jednoducho denne nám do podvedomia masírujú profesionáli taký obraz sveta, ktorý zaujme, zabaví, upúta. Že svet v skutočnosti vyzerá inak, to si asi nemusíme ani pripomínať.

Postprocessing

Okrem toho potom, čo herci, režiséri, zvukári a fotografi dokončia svoju prácu, ešte to nie je hotové. Následne prídu ďalší špecialisti, ktorí hotové dielo ešte ďalej technologicky vylepšia tak, aby vyvolalo ešte väčší efekt. Ak by sme hovorili o mladom dievčati, ktoré chce zaujať, má k dispozícii tieto 3 nástroje:

  1. Šťastie, že vyzerá pekne.
  2. Make-up.
  3. Úsmev.

S tým ide do ringu, do školy, alebo na rande. Dosť zákonite musí mať zlý pocit, pretože v televízii ráno videla ženy. V časopise. Na bilborde. V rozhlase ich počula. Vie, že "na ne nemá". Prečo?

  1. Starostlivým výberom zvolená dobre vyzerajúca žena.
  2. Má špeciálny make up. (V bežnom živote by si ho nedala, ale takto to lepšie vyzerá pred kamerou.)
  3. Je správne osvetlená.
  4. Filmuje / fotí ju profesionál. Správne uhly, kompozícia, réžia.
  5. Nevydarené momenty sa vystrihnú.
  6. Fotografia či film sú retušované. Oči zväčšsné, telo upravené. Umelo zvýraznené pery, vylepšené farby vlasov…
  7. Okolie retušované (zneostrené, potlačené…)
  8. Neukáže sa nič rušivé, alebo nesprávne.

Týmto spôsobom sa dosiahne ilúzia dokonalosti.

Toto je známe video, ako sa dá z bežnej ženy spraviť prvotriedna modelka. Pred pár rokmi to platilo pri fotografiách. Dnes sa už takéto úpravy dajú robiť aj s videom. Ak teda zväčšíte oči o 10%, na videu budú stále zväčšené, aj keď sa modelka hýbe.

Iná ukážka fotografickej retuše. Po retuši by skutočná modelka právom mohla mať komplexy menejcennosti oproti tomu, ako vyzerá po zásahoch.

Preto úplne prvou vecou je, že by ste si mali ujasniť, kde sú hranice reality. V bežnom živote ľudia nevyzerajú a nie sú tak super skvelí, ako v aranžovanom mediálnom priestore. Bolo by iste pekné vyzerať dokonale a mať tak dokonalé vlastnosti, aké pripisujeme hercom, či hrdinom. To ale nie je možné. Zmierte sa s tým. To ale neznamená, že máte cúvať z bojiska. Ešte stále máte možnosť spraviť kroky, ktorými môžete svoj sebaobraz vylepšiť nielen pred sebou, ale aj v očiach ostatných. To je aj môj prvý tip.

1. Kontrola: som v poriadku?

Šaty robia človeka. Či sa nám to páči, alebo nie, platí to. To, ako vyzeráte ovplyvní nielen váš pocit sebaistoty. Ale aj to, aký prvý dojem zanecháte.

Úsmev

Najlacnejší (pre mnohých ale aj najťažší) nástroj je úsmev. Usmievajte sa a vyvoláte dobrý dojem. Je treba to cvičiť. Myslite na pekné veci, komunikujte s druhými v duchu pozitívne.

Vlasy

Čo máte na hlave? U žien to nebýva veľký problém. U mužov niekedy áno. Pár týždňov a treba holiča. Zanedbaný účes robí rozdiel.

Oholenie / makeup

Aj pri stave tváre je u mužov často problém. Riadnym oholením nepokazíte nič. Rôzne poloupraveným strniskom môžete zanechať rôzny dojem. Niekomu sa to páči, niekto vás ale môže považovať za práve vypustených zo samotky. U žien je to makeup – nepreháňať. Nepoviem, ak máte 70 rokov a idete na klauniádu, potom sa dá ísť aj s hrubým brizolitom na fasáde. Ak ale máte 30, naozaj to netreba preháňať.

Obezita

Aj bruško o vás hovorí podrobnú správu. Že o seba nedbáte, že vám nezáleží na vzhľade a ani na zdraví. Jasné, že vám to strhne hodne veľa bodov. Takže ak si pestujete pivný mozoľ, oplatí sa ho zhodiť.

Oblečenie

V čom vás môžem vidieť, ak by som vás dnes náhodou stretol? To je dosť dôležité. Nie, nezáleží na tom. Ak je vaše sebavedomie v poriadku a máte svoje zázemie, je celkom jedno ako sa obliekate. Bárs aj vo vreci. No v prípade že máte problémy so sebahodnotením, kvalitné a atraktívne oblečenie vám pomôže. Oblečte sa asi tak, ako sa obliekajú tí, medzi ktorých chcete patriť. Konkrétne asi 10% z nich – tých najlepších 10 percent.

Topánky

Toto tiež patrí skôr mužom. Koľko rokov už nosíte to, čo máte na nohách? Chlap sa tam dole zvyčajne nepozerá, ale veľká časť žien si z pol sekundového pohľadu na vaše topánky vie spraviť veľmi presný obraz o vašom osobnostnom profile. Nuž a viete čo je najhoršie? Že väčšinou nebude veľmi ďaleko od pravdy. Nohy neklamú ani v neverbálnej komunikácii, ani pri priamom pohľade.

2. Kontrola: znalosti, prax

V druhom kroku si môžete rýchlo zrekapitulovať svoje doterajšie úspechy. Často je nedostatok sebavedomia celkom zbytočný. Väčšina z nás niečo vie, len si neuvedomíme, že je to niečo užitočné.

Čo ste študovali

Možno máte naštudovaných veľa kníh, možno školu. Možno ste absolvovali semináre či kurzy.

Čo viete

Asi všeličo viete. Máte rôzne skúsenosti, zručnosti.

V čom sa vyznáte

Možno viete pomôcť, poradiť, potešiť, rozosmiať.

Všetky podobné praktické vedomosti a znalosti z vás robia človeka, ktorý nemusí mať komplexy menejcennosti. Nie je prečo. Možno iní experti sú lepší. No a čo?

3. Postava

Nezaškodí tiež myslieť aj na to, ako vyzeráte. Ako sa prejavuje vaše telo?

Rýchla chôdza

Oplatí sa uprednostniť skôr rýchlejšiu chôdzu. Ráznejšie pohyby. Budí to dojem cieľavedomosti, sebavedomia. Vo vás aj v okolí. Je jasné, že ak s tým nemáte prax, nebude to fungovať dobre. Potom je človek ako slon v porceláne. Rázne pohyby, pri ktorých padajú kvetináče a akváriá nie sú presne to, čo sme chceli dosiahnuť. Rýchla chôdza neznamená, že sa pri nej máte potknúť, alebo pokĺznuť.

Ak máte problém s koordináciou tela, nasaďte si tréning. Tréner vám poradí. Balančné cvičenia vám za veľmi krátky čas dajú veľa istoty aj pevnosti.

Tip: ste počítačový nadšenec a dene trávite pár hodín pri počítači? Padajú vám aj veci z rúk? To je neurologický problém. Ak začnete cvičievať, veľmi rýchlo sa vám to zlepší.

Vzpriamený postoj

Narovnaj sa! Počuli ste už niekedy tento príkaz? Nedá sa splniť. Vôľou nemôžeme ovládať svoj postoj. Ak ste zhrbení (kto od počítačov nie je?) tak to neviete ovplyvniť vôľou. Cvičte chrbtové svalstvo. Zvlášť v oblasti medzi lopatkami. Príťahy kladky, sťahovanie kladky, alebo SMSystém Smíšek. Keď budete zhrbení, vyzeráte ako depresívny nezamestnaný. Ak si cvičením vyrovnáte postoj, budete vyzerať sebavedomo a cieľavedome.

Seďte v prvej rade

Keď už niekam pôjdete, choďte do čela. Budete v dianí a ľahšie sa zapojíte do aktivity. Tým získate prax.

4. Skúšajte na nečisto

Štvrtý tip je prostý. Človek so zníženým sebavedomím sa zvyčajne obáva zlyhania, výsmechu, poníženia. Neverí si a radšej sa vyhýba akejkoľvek konfrontácii. Vy sa tomu nebráňte. Stretávajte sa s ľuďmi. Prax vás naučí viac, ako hodiny obáv. Stretávajte sa s ľuďmi a robte často to, čoho sa obávate. Ak sa obávate ísť na rande, prejdite si pár tipov ako zbaliť babu alebo chalana a potom sa pustite do práce. Vopred sa pripravte že na prvé pokusy to asi nepôjde.

Práca v dobrovoľníctve

Ak vás nič nenapadá, pozrite sa trebárs po práci v treťom sektore. Pomocná ruka sa hodí všelikde. Spoznáte sa s novými ľuďmi a získate nové skúsenosti.

5. Počítajte s chybami ako s časťou úspechu

Až príliš často sa bojíme zlyhania, chýb. Že niečo povieme a dalo by sa lepšie. Počítajte s tým, že v živote nič nejde na prvý pokus. Ak niečo robíte, občas spravíte chybu. To je isté a je to aj normálne. Počítajte s tým! Normálne si to naplánujte.

Ak ostaneme v príklade že sa chcete naučiť ako zbaliť babu či chalana, tak si hneď na úvod dajte úlohu, že prvých 20 stretnutí bude neúspešných. Ak si toto dáte ako cieľ, bude to pre vás výhodnejšie. Idete totiž na rande spokojní. Nejde o zúfalý pokus niekoho uloviť. Ide o to dať sa odmietnuť. Môžete byť sami sebou. Tak získate prax. Až potom sa môžete do randenia pustiť smelšie a vážnejšie.

6. Perfekcionizmus

Asi najhoršia vlastnosť je perfekcionizmus. Ak ním trpíte, možno máte problém. Je fajn produkovať vo všetkom dokonalosť. Ale ak vás to má pripraviť o sebavedomie, potom je to veľmi zlý nápad.

Pedantéria môže byť od istej chvíle aj duševnou poruchou. Preto opatrne. Je dobré ak svoju prácu spravíte perfektne. Ak spravíte perfektnú večeru. Ale ak vidličky nie sú dokonale uložené a obrus provotriedne rovno, to už nie je tak rozhodujúce. Snažte sa rozlíšiť podstatné od nepodstatného. To podstatné sa oplatí spraviť dobre, najlepšie ako sa dá. Ale nie vždy sa dá perfektne.

Ak máte problém to rozlíšiť, poraďte sa s lekárom. Bez žartu.

7. Negatívne a pozitívne myšlienky

Na znížené sebahodnotenie má vplyv aj to, čo si púšťame do hlavy. Nielen z televízora a kníh. Nielen od ľudí s ktorými sa stretávame. Ide aj o to, akými slovami sa častujeme my sami. Aké vety hovorievate v duchu sami k sebe a často?

  • Toto sa mi podarilo.
  • Dnes je výborný deň.
  • Toto zvládnem ľavou zadnou.

Alebo sú to skôr toxické výroky typu:

  • Zas som to nezvládol.
  • Som blbec.
  • Toto nedokážem ani keď sa postavím na hlavu.

Tými druhými výrokmi totiž demolujete svoje sebavedomie a vopred sa odsudzujete na neúspech. Zakážte si také myšlienky. Zakážte si stretávať sa s ľuďmi, ktorí vás stále posudzujú a odsudzujú a nikdy nechvália.

8. Poraďte sa

Posledný bod sa vám nebude páčiť. Poraďte sa s odborníkom. Niekedy sú pocity zníženého sebavedomia tak veľké, že človek ich sám nevládne. Poraďte sa s psychológom. Niekedy už len to, že sa o sebe s niekým poradíte môže veľa zmeniť. Taký rozhovor prebieha inak, ako keď sa zveríte kamarátovi. Profesionálny terapeut vie vhodne volenými otázkami z vás dostať mnoho nápadov. Môže si všimnúť niečo, čo ste prehliadli a pomôže vám zlepšiť si svoje vzťahy medzi ľuďmi. Takže ak vám nestačí spraviť bežné protiopatrenia proti tréme, neistote či obavám, obráťte sa na lekára.

Komentáre k článku: 8 krokov ku zvýšeniu sebavedomia

  1. mária 8. augusta 2015

    Zdravím je to presne o mne mám 54 a stále pracujem na sebe s pomocou ľudí ako si aj Ty veľké Ďakujem za Teba …môj život je stále lepší a krajší a hlavne zdravší.Držím si palce …

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: