AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

3 životné ciele, ktoré sa oplatí sledovať

Je známe, že ak vieme, čo chceme, časom nájdeme spôsob, ako to dosiahnuť. Tak už naša myseľ funguje. V tomto článku si povieme o troch najdôležitejších životných prioritách.

Viem, ešte ste ani nezačali čítať a možno už máte chuť protestovať. Nestačí predsa chcieť! Nestačí vedieť, čo chcem. Keď pre nič iné, tak preto, že ak chcem nemožné, nedosiahnem to. Je to tak.

  • Mám 50 rokov, žijem v Bratislave a neviem po anglicky? Nemal by som túžiť po tom stať sa hviezdou Hollywoodskych filmov.
  • Pri nehode som prišiel o zub. Bolo by zbytočné snívať o tom, že snáď raz dorastie nový.

Na druhej strane je fakt, že ak si postavíte jasný a realistický cieľ, je veľká šanca dosiahnuť ho. Preto je dobrým nápadom z času na čas si spraviť cvičenie a spísať si svoje životné ciele. Trebárs tak na 5 rokov dopredu. Môžete ich napísať koľko len chcete. Ale spravte si toto cvičenie. Je isté, že budete mať ciele vážne a aj málo dôležité. Nevadí, zapíšte si všetky, ktoré vám napadnú. Z času na čas si tento zoznam otvorte a odškrtnite, čo sa už podarilo. Prípadne pripíšte nové ciele a nápady, ktoré by ste radi dosiahli.

Toto cvičenie má význam hneď z niekoľkých dôvodov.

  • Pripomínate si, čo ste chceli dosiahnuť. To spôsobí, že aj vaše podvedomie začne pracovať na tom, ako sa dopracovať k cieľu. To sa prejaví napríklad tak, že vám časom môže skrsnúť nápad, ako daný problém vyriešiť – bežalo to v podvedomí. Alebo tým, že na vec myslíte, často o nej aj hovoríte. Niekto známy vám potom môže dať radu, ktorá vás posunie.
  • Pohľad na zoznam cieľov vám môže neskôr pripomenúť, že v poslednej dobe sa možno venujete plneniu snov iných a na svoje záujmy dávate málo času. Stáva sa to často. Stačí, ak v okolí máte manipulátora (šéfa, svokru, známeho…) ktorý vás nenápadne zapriahol do plnenia svojich záujmov. Tie vaše sú odstavené. Práve ich pripomenutie môže pomôcť v tom, aby ste sa nevenovali niečomu, čo pre vás nemá perspektívu.
  • Ak je zoznam vašich cieľov verejný (ak vaši známi vedia, po čom v živote túžite) neraz sa stane, že vám dopomôžu k úspechu. Ľudia sú prevažne dobrí a milí. Najmä naši blízki. Pre vás možno vyzerá dosiahnutie nejakého cieľa ako neprekonateľný problém. Pre vašeho známeho to pritom môže byť brnkačka. Ak vie, že môže pomôcť, spraví to možno s o to väčšou radosťou.
  • Ako vidíte, že sa vám ciele plnia a realizujú, dvíha vám to sebavedomie. Zlepší to vašu životnú spokojnosť. Navyše to môže prospieť tomu, aby ste si nabudúce stanovili väčšie ciele.

Takže – aj keď odhadom 95% z čitateľov neposlúchne – teraz prestaňte čítať. Sadnite si a na papier, alebo do niektorej on-line služby (Google dokumenty, Dropbox, Trello alebo inej, ktorú používate) si napíšte svoje najdôležitejšie ciele.

Vyčleňte si na to len minútu či dve!

Nechcem od vás aby ste si spísali 100 cieľov. Aj to je veľmi dobrý nápad, ale zaberie veľa času. Nech vás to neodradí, dajte si minútu a zapíšte si len to najdôležitejšie. Ak ste v časovom tlaku, uvidíte ako krásne vie mozog filtrovať priority. Ak len tak sedíte, ani neviete čo presne máte spraviť. No dajte si na splnenie úlohy krátky čas a zrazu pred vami bude 3 až 6 bodov. Budú to síce hmlisté body, ale budú naozaj tie, na ktorých vám naozaj záleží.

Takže prerušte čítanie a píšte. (Nie, nestačí o tom premýšľať!)

Máte napísané svoje životné ciele? Poďme ďalej!

Je isté, že medzi cieľmi, ktoré ste si napísali sa nájde zmes viacerých druhov cieľov:

  • Dlhodobé, ktoré často odkladáte. Napríklad byť zdravým. Mať dobré vzťahy a rodinu.
  • Finančné. Mať o niečo viac peňazí – trvalá to potreba väčšiny z nás, pretože žiadna suma nie je dosť okrúhla.
  • Krátkodobé, vysoko súrne. Napríklad ak máte dlh, asi jeden z prvých nápadov by bol "mať splatený dlh".
  • Súvisiace s radosťou. Získať, kúpiť, alebo dosiahnuť niečo, čo by vás potešilo.

Keby ste o svojich cieľoch rozmýšľali dlhšie, budú už ďalej pribúdať prevažne ciele menej zásadné. Napríklad navštíviť New York, kúpiť si motorku, mať dom na vidieku a podobné. Takéto rozšírené ciele sú fajn a nezaškodí ich mať. Ak túžite po novom iPhone, alebo vlastniť Mercedes, je to v poriadku. No dobré je uvedomiť si, že

Pre všetky menšie ciele je dobré mať pevné základy

Základom sa oplatí venovať plnú pozornosť:

  1. Zdravie v čo najlepšom stave. Rozumiem tým zdravie tela i ducha.
  2. Optimálne vzťahy, príjemných ľudí okolo seba.
  3. Prácu, alebo podnikanie, ktoré vám umožní dýchať – časovo aj finančne.

Tieto tri oblasti života je dobré nejakým spôsobom naplánovať a priebežne kontrolovať ich postup a priebeh.

  1. Ak vám totiž zlyhá zdravie, ste v keli. Mercedes zaparkovaný pred špitálom vás naozaj bolesti nezbaví.
  2. Ak budete stále riešiť konflikty a samonáserových ľudí okolo seba, zlosť nepoľaví, ak pohladíte svoj nový mobil. Ani keď odletíte na mesiac do New Yorku.
  3. Pokiaľ vás ničí práca, znamená to že buď nemáte peniaze, alebo nemáte čas, lebo priveľa robíte. (Najhorším prípadom je ak práca žerie všetok čas a ešte aj prinesie lakomý peniaz!) Potom si nestihnete nič užiť a zhoršia sa aj body 1 a 2.

Ono sa takéto veci ľahko teoreticky napíšu. Ťažšie je niečo v tej veci podniknúť. Najmä. ak žijete v pomerne zlej situácii, nemusí sa vám zdať reálne nájsť východisko. Zlá práca, zlé zdravie a zlá rodina je kombinácia, ktorá nemá ďaleko od pasce. Najmä ak je k tomu prifarená aj nejaká tá hypotéka či pôžičky. Človek potom drie ako kôň a aj dostane to čo kôň – prázdnu slamu.

Pokiaľ máte teda jasné ciele, môžete začať plánovať. Položte si otázky. Čo môžem ja dnes spraviť preto, aby sa mi zlepšili vyhliadky na

  • pevnejšie zdravie a pokoj „v hlave“
  • lepšie vzťahy
  • efektívnejšiu prácu

Na všetky tieto otázky existujú návody, takže stačí si ich zapracovať do programu dňa. Ak zistíte, že nemáte čas, potom určite viete povedať, čo presne robíte namiesto toho, aby ste si upevnili zdravie, vzťahy, alebo zlepšili vyhliadky na to ako účinnejšie zarábať peniaze.

Čas totiž máte. Len ho investujete do iných činností. Posúďte, či sa vám dlhodobo oplatí nemať čas na riešenie svojich najdôležitejších životných úloh. Niekedy to môže byť zlé – dlhy vás môžu tlačiť robiť od vidím do nevidím v zle platenej práci, pretože nemôžete vynechať splátky. Nedostatok času potom postupne spôsobuje problémy aj vo všetkých ostatných životných oblastiach.

Pokiaľ máte pocit že ste v pasci

Aj to sa stáva. Životná situácia je niekedy neprehľadná. Stres z práce nekončí často ani doma. Prípadne rýchlo letíte do druhej práce. V takom stave vyčerpania človek postupne začína meniť aj svoje myslenie. V strese nevieme myslieť jasne. Robíme veľa chýb. Z toho môže prameniť aj výsledok, že v strese prehliadame tie najjednoduchšie riešenia. Tie, na ktoré by "sedliackym rozumom" možno prišlo aj dieťa. Tento jav sa volá katatýmne myslenie. Je to stav, kedy silnejšie emócie skreslia myslenie tak, že nie sme schopní rozumne uvažovať. Ale v tom stave si zároveň neuvedomujeme, že neuvažujeme jasne.

Pokiaľ teda "nevidíte" východisko zo svojej situácie, môže byť dobrým nápadom požiadať o pomoc niekoho zvonku. Niekoho, kto bude ochotný vypočuť si popis toho, čo sa vo vašom živote deje. Niekoho, kto vás následne dokáže viesť smerom k riešeniu. Túto službu ponúkajú psychológovia a niekedy psychoterapeuti (často psychiatri so špeciálnym výcvikom). Môžete skúsiť aj osobný koučing. Kouč je školený presne na to, aby pomohol riešiť takéto situácie. Žiaľ, väčšinou je koučing drahá záležitosť a pre osobnú potrebu si ho nemôžu dovoliť práve tí, ktorí by to potrebovali. Škoda.

Každopádne, ak máte pocit, že ste v situácii z ktorej sa nedá vyviaznuť, neuspokojte sa s takým konštatovaním. Nemusí byť vždy pravdivé. Cesta von z problémov nemusí byť ľahká, ani príjemná. No ak nič neskúsite, nič sa nezmení.

Nastavte si životné ciele a konajte

Často je problémom to, že po stanovení cieľov zistíte, že máte priveľa úloh naraz. Zdá sa nereálne to splniť. Tomuto pocitu sa nepoddávajte. Aj keď si z cieľov vyberiete len veľmi malú časť a začnete ju plniť, posunie vás to. Aj tá najdlhšia cesta začína malým krokom. Začnite preto plniť svoje ciele, aj keby to znamenalo len niekoľko minút denne venovať novým úlohám. Spravte to. O pár mesiacov bude z niekoľkých minút denne aj hodina. Neskôr dosiahnete ciele a budete radi, že ste tú námahu podstúpili.

6 trikov, ktorými si zvýšite sebaistotu

Pocit sebaistoty je veľmi dôležitý. Ak ho máme, spravidla sa cítime uvoľnene a dosahujeme aj lepšie výsledky. Súvisí to so sebavedomím a

Čítajte ďalej...

Motivácia

Veľa ľudí hľadá motiváciu. Napríklad ja sa zaoberám aj chudnutím a nie raz sa ma ľudia pýtajú, ako sa majú motivovať. Či

Čítajte ďalej...

Povrchnosť

Pohodlie často plodí aj povrchnosť. Dnes tieto črty vidím často nielen u ľudí, ktorí chcú schudnúť. Na webe www.praca-ako.sk mám články o

Čítajte ďalej...

Dostanete to, čo často oceňujete

Dostanete viac toho, čomu pravidelne venujete pozornosť. Viem, tento výrok tu už zaznel. V knihe Ako dosiahnuť úspech som ako úvodné motto

Čítajte ďalej...

Máte nejakú úlohu?

Položte si pár otázok: Musím to spraviť? Kto to povedal? Pre koho to bude prospešné? Čo sa stane ak to spravím až

Čítajte ďalej...

Stále je teraz

Ak sa mi nechce teraz, nebude sa mi chcieť ani o hodinu ani zajtra. Príklad. Mnohí chcú schudnúť, ale čo s tým

Čítajte ďalej...

Jeden komentár koment k článku 3 životné ciele, ktoré sa oplatí sledovať

  1. Zdar Miro
    Veľmi dobre napísaný a výstižný článok ako v opise tej „zlej situácie“ ako sa môžeme dostať do „pasce“atď. tak v motivácii niečo na tom zmeniť.Žiadne „ťahanie medových motúzov popod fúzy“,ale tak ako to vo väčšine prípadov skutočne je.Je to na každom z nás ,ako naloží so svojim časom a životom.Myslím si ,že je to aj o ochote opúšťať a rozširovať svoju „zónu komfortu“/vlastnej lenivosti:)/

    ďakujem
    S pozdravom
    Rišo

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.