AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

Záväzok 100%

V motivačnej literatúre sa často uvádza pekný príklad. Ak zohrejeme vodu na 99 stupňov, je horúca. Až po zohriatí na 100 stupňov začne vrieť. Týmto príkladom sa poukazuje na fakt, že pre úspech je potrebné 100% nasadenie. Aj keď si ukážeme, že toto pravidlo je možné občas porušiť a neplatí vždy, je to užitočná vec. Ak budete robiť veci na 100% a dôsledne, výsledky sa dostavia.

Keď chcete dosiahnuť nejaký cieľový stav, spravidla tomu predchádza nejaká námaha. Chcete niečo vedieť, musíte sa učiť. Chcete niečo mať, musíte to získať. A podobne.

Akcia a reakcia

Pozrime sa na príklad, ako životný štýl ovplyvňuje naše celkové zdravie a váhu. Kým je v životnom štýle chaos, mnoho ľudí rýchlo priberá. Nepravidelná strava, nevhodné jedlo, málo pohybu, stres. Také faktory nám zvyšujú celkovú hmotnosť a tá zas zhoršuje zdravotný stav. Veľa ľudí sa potom pýta, ako schudnúť. Myslia to však zvyčajne tak, že by si radi ponechali životný štýl, ale zrušili jeho následky. Žiaľ, to nie je možné.

Je to podobné, ako keby sme chceli vyhrať športové preteky, ale podľa možnosti bez tréningov.

Pre dosiahnutie úspechu preto musíte ísť do akcie, aby ste vyvolali reakciu = výsledok. Hneď ako viete povedať čo vlastne chcete, zistite si, čo pre to treba urobiť. Potom si dajte záväzok, že požiadavky naplníte a to naplno, na 100%.

Možno sa obávate, že to bude ťažké. Áno, asi áno. Spočiatku. Ale časom si na režim zvyknete a jeho náročnosť bude stále menšia.

Disciplína znamená dodržať pravidlá

Pokračujme v príklade s obezitou. Keď som sa rozhodol v roku 2003 schudnúť, nastolil som pravidlá. V životnom štýle som nasadil zmenu.

Nastavil som sériu pravidiel, ktoré som jednoducho nikdy neporušoval. Výsledok? Zhruba za rok som schudol 40 kíl. Už to bude 10 rokov, čo si váhu (namáhavo) udržiavam. Takže viem povedať aj to, ako ten graf vyzerá ďalej.

Je ľudské, že sa nám nechce dodržiavať prísne pravidlá. Oveľa príjemnejšie je dať si občas aj nejakú dobrotu.

Problémom je to, že výnimka znamená porušenie pravidiel. Ak sa jedného pekného dňa zúčastníte hodov, nič zlé sa s vašou hmotnosťou nestane. Môže to ale nabúrať psychiku. Výnimka je chutná a môže sa vám v hlave objaviť akýsi hlas, ktorý vám začne šepkať: nič sa nestalo. Aj nabudúce si môžeš dopriať. Veď len občas.

To má za následok, že odrazu už nemáte životosprávu nastavenú na 100% ale na menej. Výnimky sa začínajú objavovať čoraz častejšie a sú stále odvážnejšie. To sa prejaví aj na postupnom raste centimetrov okolo brucha.

Výnimky musia byť v pravidlách

Ak teda máte pocit, že cesta k úspechu by bola priťažká, povoľte si v nej výnimky. No výnimky musia byť vopred veľmi presne vymenované a musíte ich merať. Aby ste zaistili, že zostanú výnimkami. Dajte si trebárs povolenie, že na sviatky si dovolíte zjesť niečo "zakázané". Rozumiem tým, že za rok budete mať právo dať si 3 až 5 jedál, pri ktorých nebudete skúmať ich zloženie, množstvo. (Nemyslím tým, že cez Vianoce môžete jesť čo chcete a že to bude trvať celý december a január).

Ak chcete mať úspech v predaji, pravidlá vám možno budú hovoriť, že denne musíte osloviť 5 nových ľudí. To je nepohodlné, ale má to výsledky. Ak chcete výnimku, môžete si nastaviť, že jeden deň v mesiaci nebudete túto činnosť vykonávať.

Je inak zaujímavé, že ak chceme dosiahnuť obchodné výsledky, porušenie pravidiel sa nám nepáči. No ak chudnete, zdá sa vám veľmi nespravodlivé, že nemôžete ísť na husacie hody…

Benevolencia sa rozmáha do anarchie

Najväčším problémom pri dosahovaní cieľov je práve to, že treba vytrvať v disciplíne. To sa mnohým nepáči. Preto sa snažia hľadať rôzne cesty, ako obísť povinnosti, ako sa vyhnúť začatiu práce. Dnes sa tomu hovorí efektne znejúcim slovíčkom prokrastinácia.

Ak si ale skúsite nastaviť režim na 100%, uvidíte jedno. Je síce nepohodlný, ale funguje. Časom si na to zvyknete a začne vám to byť celkom normálne, že dodržiavate pravidlá. Aj výsledky sa dostavia. Vzniká tak niečo ako moment hybnosti. Svoje úlohy plníte so švihom a všetko vám ide. Ak do takto nastaveného režimu zaradíte zopár príjemných výnimiek, môže vás to zastaviť.

Po prerušení práce je oveľa menej pohodlné vrátiť sa k nastavenému režimu. Preto je výhodnejšie výnimky si zakázať.

Zameranie verzus rozptýlenie

Ak sa v myšlienkach stále venujete svojmu zámeru, váš mozog sa mení. Vytvárajú sa nové synapsy, mení sa „zapojenie“ mozgu. Veci, ktoré

Čítajte ďalej...

Problémy, ktoré si vlečieme z minulosti

Predstavte si, že by ste posledných 10 rokov života mohli začať žiť celkom odznova. Čo by ste s dnešnými vedomosťami robili inak?

Čítajte ďalej...

Restart

Kniha Restart, ktorú napísali Jason Fried a David Heinemeier Hansson patrí k tomu lepšiemu, čo sa oplatí prečítať. Pokiaľ sa venujete podnikaniu,

Čítajte ďalej...

Nikto sa nestará o iných

Bezpečné je počítať s tým, že nikomu na nás v skutočnosti nezáleží. Vláda, známi, kolegovia, kamaráti a často ani najbližšia rodina sa

Čítajte ďalej...

Prvý dojem a sebavedomie

Nedostatok sebadôvery môže komplikovať život s ďalekosiahlymi následkami. Ak si neveríte, už pri prvom kontakte s druhými ľuďmi zvyčajne zanecháte zlý prvý

Čítajte ďalej...

Slová a myšlienky iných nás môžu riadiť

Čítaním životopisov úspešných sa na vás lepia ich postoje, názory. Rovnako čítaním časopisov a sledovaním televízie sa na vás lepia reklamy a

Čítajte ďalej...

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.