AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

Záväzok 100%

V motivačnej literatúre sa často uvádza pekný príklad. Ak zohrejeme vodu na 99 stupňov, je horúca. Až po zohriatí na 100 stupňov začne vrieť. Týmto príkladom sa poukazuje na fakt, že pre úspech je potrebné 100% nasadenie. Aj keď si ukážeme, že toto pravidlo je možné občas porušiť a neplatí vždy, je to užitočná vec. Ak budete robiť veci na 100% a dôsledne, výsledky sa dostavia.

Keď chcete dosiahnuť nejaký cieľový stav, spravidla tomu predchádza nejaká námaha. Chcete niečo vedieť, musíte sa učiť. Chcete niečo mať, musíte to získať. A podobne.

Akcia a reakcia

Pozrime sa na príklad, ako životný štýl ovplyvňuje naše celkové zdravie a váhu. Kým je v životnom štýle chaos, mnoho ľudí rýchlo priberá. Nepravidelná strava, nevhodné jedlo, málo pohybu, stres. Také faktory nám zvyšujú celkovú hmotnosť a tá zas zhoršuje zdravotný stav. Veľa ľudí sa potom pýta, ako schudnúť. Myslia to však zvyčajne tak, že by si radi ponechali životný štýl, ale zrušili jeho následky. Žiaľ, to nie je možné.

Je to podobné, ako keby sme chceli vyhrať športové preteky, ale podľa možnosti bez tréningov.

Pre dosiahnutie úspechu preto musíte ísť do akcie, aby ste vyvolali reakciu = výsledok. Hneď ako viete povedať čo vlastne chcete, zistite si, čo pre to treba urobiť. Potom si dajte záväzok, že požiadavky naplníte a to naplno, na 100%.

Možno sa obávate, že to bude ťažké. Áno, asi áno. Spočiatku. Ale časom si na režim zvyknete a jeho náročnosť bude stále menšia.

Disciplína znamená dodržať pravidlá

Pokračujme v príklade s obezitou. Keď som sa rozhodol v roku 2003 schudnúť, nastolil som pravidlá. V životnom štýle som nasadil zmenu.

Nastavil som sériu pravidiel, ktoré som jednoducho nikdy neporušoval. Výsledok? Zhruba za rok som schudol 40 kíl. Už to bude 10 rokov, čo si váhu (namáhavo) udržiavam. Takže viem povedať aj to, ako ten graf vyzerá ďalej.

Je ľudské, že sa nám nechce dodržiavať prísne pravidlá. Oveľa príjemnejšie je dať si občas aj nejakú dobrotu.

Problémom je to, že výnimka znamená porušenie pravidiel. Ak sa jedného pekného dňa zúčastníte hodov, nič zlé sa s vašou hmotnosťou nestane. Môže to ale nabúrať psychiku. Výnimka je chutná a môže sa vám v hlave objaviť akýsi hlas, ktorý vám začne šepkať: nič sa nestalo. Aj nabudúce si môžeš dopriať. Veď len občas.

To má za následok, že odrazu už nemáte životosprávu nastavenú na 100% ale na menej. Výnimky sa začínajú objavovať čoraz častejšie a sú stále odvážnejšie. To sa prejaví aj na postupnom raste centimetrov okolo brucha.

Výnimky musia byť v pravidlách

Ak teda máte pocit, že cesta k úspechu by bola priťažká, povoľte si v nej výnimky. No výnimky musia byť vopred veľmi presne vymenované a musíte ich merať. Aby ste zaistili, že zostanú výnimkami. Dajte si trebárs povolenie, že na sviatky si dovolíte zjesť niečo "zakázané". Rozumiem tým, že za rok budete mať právo dať si 3 až 5 jedál, pri ktorých nebudete skúmať ich zloženie, množstvo. (Nemyslím tým, že cez Vianoce môžete jesť čo chcete a že to bude trvať celý december a január).

Ak chcete mať úspech v predaji, pravidlá vám možno budú hovoriť, že denne musíte osloviť 5 nových ľudí. To je nepohodlné, ale má to výsledky. Ak chcete výnimku, môžete si nastaviť, že jeden deň v mesiaci nebudete túto činnosť vykonávať.

Je inak zaujímavé, že ak chceme dosiahnuť obchodné výsledky, porušenie pravidiel sa nám nepáči. No ak chudnete, zdá sa vám veľmi nespravodlivé, že nemôžete ísť na husacie hody…

Benevolencia sa rozmáha do anarchie

Najväčším problémom pri dosahovaní cieľov je práve to, že treba vytrvať v disciplíne. To sa mnohým nepáči. Preto sa snažia hľadať rôzne cesty, ako obísť povinnosti, ako sa vyhnúť začatiu práce. Dnes sa tomu hovorí efektne znejúcim slovíčkom prokrastinácia.

Ak si ale skúsite nastaviť režim na 100%, uvidíte jedno. Je síce nepohodlný, ale funguje. Časom si na to zvyknete a začne vám to byť celkom normálne, že dodržiavate pravidlá. Aj výsledky sa dostavia. Vzniká tak niečo ako moment hybnosti. Svoje úlohy plníte so švihom a všetko vám ide. Ak do takto nastaveného režimu zaradíte zopár príjemných výnimiek, môže vás to zastaviť.

Po prerušení práce je oveľa menej pohodlné vrátiť sa k nastavenému režimu. Preto je výhodnejšie výnimky si zakázať.

Čas pre iných často ide na úkor základných potrieb

Na pretlak povinností a možností reaguje väčšina ľudí tak, že postupne ukrajujú zo svojho osobného času, ktorý pôvodne plánovali venovať svojmu zdraviu,

Čítajte ďalej...

Plánujeme maličkosti, nie život

Ľudia dnes väčšinou majú presne naplánovanú dovolenku, vedia presne určiť, aké vybavenie by chceli v kuchyni, aké parametre by malo mať ich

Čítajte ďalej...

Ako si chrániť zdravie

Ak čítame knihy o úspechu, vo veľkej väčšine prípadov ich píšu úspešní milionári alebo miliardári, ktorí sa zaoberajú predovšetkým tým ako získať

Čítajte ďalej...

Prekážky úspechu

Skúste hľadať nové, tvorivé prístupy k bežným problémom, pred ktoré vás život postaví. No ak aj viete, čo by ste chceli dosiahnuť,

Čítajte ďalej...

Správy nepotrebujete

Možno namietnete, že človek by mal sledovať správy a dennú tlač, aby bol „v obraze“. Možno. Ale to sa potom musíte uspokojiť

Čítajte ďalej...

Ako identifikovať prokrastináciu

Prokrastináciu si často ani neuvedomíme. Možno takáto veta vyzerá ako nezmysel. Ale z vlastnej skúsenosti viem, ako zákerne sa vie mozog postarať

Čítajte ďalej...

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.