AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

Plná pozornosť

Ak sa niečomu venujete, robte to naplno.

Zhovárate sa s niekým? Nedovoľte, aby bol pritom zapnutý televízor. Tú kulisu nepotrebujete, máte tam živého človeka! Buď venujte plnú pozornosť tomu človeku, alebo spoločne naplno sledujte televízor.

Televízor pôsobí na naše zmysly. Aby televízia získala pozornosť, používa na to prostý trik. V obraze sa stále niečo musí meniť, mihnúť, blikať. Rýchle prestrihy, zmeny, švenky, striedanie farieb, svetla a tmy. Náš zrak je nastavený tak, že vníma pohyb. Aj keď televízor vidíte len kútikom oka, pri každej zmene obrazu naň trocha fľochnete. Je to možno len zlomok sekundy, ale vaše vedomie a podvedomie sú tak trvale bombardované podnetmi. Nepozeráte síce nič, ale ak je televízor zapnutý, trvale odsáva časť vašej pozornosti. A asi nie je nič ťažšie, ako robiť naraz viacero vecí.

Nezapínajte televízor, ak sa naň nemáte sústrediť na 100%.

Nepočúvajte rádio. Je tam len lacná hudba a máloduché táraniny moderátorov, slovný a zvukový balast. Slovo je v rádiu väčšinou len výplň medzi pesničkami. A pesničky? Tie sú výplň medzi blokmi hovoreného slova. Potrebujete takýto informačný vstup do vášho mozgu? Ako presne vám pomôže na ceste k lepšiemu životu? K zlepšeniu vzťahov? K lepšej práci?

Ako kulisa vás rádio zaťažuje. Dnešné rádiá vysielajú príliš jalový obsah nato, aby ste si sadli a pozorne počúvali. Sústredene počúvať rádio sa dnes už väčšinou neoplatí. Preto moderátori tým najnaliehavejším hlasom oznamujú úplne nepodstatné veci. Naliehavosť hlasu núti ku zbystreniu pozornosti.

Rádiá a televízie vás doslova učia povrchnosti. Netreba ich sledovať príliš, stačí „tak trocha“. No a popritom ešte stihnete niečo iné. Asi tiež podobne jalové, povrchné. Ale nesústredíte sa na nič seriózne.

  • Ak chcete počúvať slovo, pustite si nejakú audioknihu. Zlepší vaše komunikačné zručnosti, rozšíri slovnú zásobu. Oplatí sa vám počúvať ju pozorne.
  • Ak máte chuť na hudbu, pustite si takú, ktorú máte radi. Tú najlepšiu. Sadnite si k tomu, alebo si pri nej zatancujte, ale vnímajte ju naplno.

No nepovoľujte si vnímať málo dôležitý obsah len tak jedným uchom dnu a druhým von. Myslite stále na to, že sme takí, z akých vstupov vznikáme.

  • Zlá strava = zlé telo.
  • Zlé myšlienky = zlý duch.

Slabé myšlienky môžu zhoršiť myslenie a následne aj telo. A naopak – zlá strava zhoršuje schopnosť kvalitne myslieť. Tieto veci sú prepojené. Mnoho ľudí to bagatelizuje. Povedia si že po nočnom žúre predsa stále vládzu pracovať. Učia sa pri zapnutom televízore. Necvičia a „aha, všetci sme tu a zdraví“. No to je výhovorka.

  • Ak si predstavíte, že ste na 100% zdraví, v dobrej nálade a celkovej situácii, práca vám pôjde rýchlo od ruky, dobrá nálada vám pomáha upevňovať dobré vzťahy.
  • Oproti tomu si predstavte prudké bolesti. Akonáhle vás niečo bolí, je koniec hry. Nič nespravíte, s nikým nemáte chuť sa vybavovať. Ak ste chorí, unavení, alebo slabí, ste práceneschopní, osamiete.

Niekde medzi týmito dvoma extrémami sa zvykneme zvyčajne pohybovať. Málokedy sme v 100% kondícii. Málokedy sme natoľko chorí, unavení, alebo slabí, že nič iné nedokážeme spraviť. Väčšinou sme v pomerne dobrej kondícii. Ak sa správne stravujete, pravidelne pijete, dostatočne odpočívate a spíte, cvičíte, ste spokojní a v pohode, podáte bežne veľmi dobrý výkon. Trebárs nech 95%.

  • Skúste sa však nevyspať. Váš výkon klesne možno o 5%. To nie je žiadna tragédia. No ak to robíte pravidelne, pravidelne tým znižujete svoj potenciál o 5%.
  • Možno sa aj zle stravujete. Máte nadváhu a z nej vyplýva, že ste ťažší. To čerpá vaše zdroje telesnej sily. Nech o 5%.
  • Mali ste nevhodný obed. Znížil sa vám krvný tlak, ste zrelí zdriemnuť si, doslova ste oťapení. To pekne zamáva s pozornosťou. Určite viac, než len 5%.
  • Samozrejme, pri takom životnom štýle asi veľmi necvičíte. To spôsobuje, že vaše svaly rok čo rok ochabujú. Vaša fyzická kondícia je slabšia a to sa podpíše znížením vášho telesného výkonu. Nech len o ďalších 5%.
  • Zlá kondícia znamená aj slabý krvný obeh. Menej krvi pre mozog znižuje vašu mozgovú kapacitu. Nech zas len o 5%.
  • Tento týždeň bol zlý. Absolvovali ste pár neplánovaných večierkov a tie vás tiež oslabili – niečo sa vypilo, sedeli ste v zafajčených miestnostiach. Aj keď ste možno sami nefajčiari, pasívne fajčenie je pre organizmus stres. Šup ďalších 5% dolu.
  • Máte zapnuté rádio. Neberie veľa vašej pozornosti, len 5%.
  • Práve vám zvoní telefón. Ešte neviete kto to bude, treba však zdvihnúť. Mínus 5%.

Práve ste v aute a šoférujete. Z vašej bežnej bdelej pozornosti 95% však dnes musíte pár percent odpočítať.

  • – 5% z nevyspatosti
  • – 5% z nadváhy
  • – 5% ospalosť po ťažkom obede
  • – 5% zlá kondícia
  • – 5% oslabené vnímanie a koncentrácia zlým krvným obehom
  • – 5% za niekoľko posledných žúrov
  • – 5% odsalo rádio
  • – 5% pri zdvíhaní telefónu

Idete na 55% svojho výkonu. Únava, stres vás môžu oslabiť tak, že za volantom upadnete do mikrospánku. Alebo budú vaše reflexy o pár zlomkov sekundy pomalšie a havarujete. Alebo zrazíte človeka.

Nemusí ísť hneď o príklad s haváriou v aute. Stačí, ak večer prídete domov. Ste na polovici svojich možností. Rozumné by bolo čo najskôr ísť spať. Ale človek ani nevie ako a uviazne v kresle pred televízorom. Povaľuje sa, hlivie, polovníma. Neodpočíva. Ani nepracuje na zlepšení svojho života. Nebaví sa s rodinou, blízkymi. Na to je príliš unavený. Už nemá plnú mozgovú kapacitu, ktorú by mohol mať. Rozdelil sa o ňu s televízorom, únavou, pletkami.

Často sa hovorí, že dnes žijeme v strese. A hneď si pritom predstavíme manažéra, ktorý nestíha termíny. Chudák vystresovaný manažér. No stres nie je len pracovný problém. Nahliadnime do slovníka cudzích slov. Stres je súhrn pocitov spôsobených provokujúcimi činiteľmi rôzneho druhu, napríklad infekčnou chorobou, chladom, duševným pohnutím, šokom z telesného poranenia a podobne.

Nepoužívajte slovo problém

Tento zákaz má svoje opodstatnenie. Vzťahuje sa to na náš mozog. Vieme sa venovať len jednej veci. Tak čo si vyberiete? Problém,

Čítajte ďalej...

Cesta najmenšieho odporu

Ak neopustíte svoju zónu pohodlia, je isté, že nedosiahnete nič mimoriadne. Dosiahnete to, čo má 80% ľudí. Priemerný plat, priemerný úspech, priemerné

Čítajte ďalej...

Ako prekonať strach z odmietnutia

Asi každému z nás sa to už stalo. Niečo sme chceli, ale mali sme strach spýtať sa. O tom, že tieto obavy

Čítajte ďalej...

Poradie potrieb človeka

Často si neuvedomujeme, ako veľa dnes máme na rozdiel od mnohých súčasníkov z iných končín našej planétky. Máme splnené azda všetky základné

Čítajte ďalej...

Nech je váš úspech vyvážený

Najväčší životný úspech dosiahnete, ak sa vám podarí dosiahnuť vyvážený život. Každý má o úspechu iné predstavy. Moc, chata, jachta, auto, peniaze,

Čítajte ďalej...

Plánujeme maličkosti, nie život

Ľudia dnes väčšinou majú presne naplánovanú dovolenku, vedia presne určiť, aké vybavenie by chceli v kuchyni, aké parametre by malo mať ich

Čítajte ďalej...

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.