Čím viac máme tým viac chceme

Konzumná spoločnosť je založená na tom, že spotrebovávame. Stále viac tovaru, služieb a zábavy. Má táto honba za túžbou vôbec nejaké hranice? Dá sa jej brániť? O tom je dnešný článok.

Keby sme sa pozreli, kde nájdeme väčšie masy ľudí, asi by sme sa rýchlo zhodli, že v súčasnosti sú to často:

  • obchodné centrá
  • miesta zábavy či už podniky, kluby, facebook, či TV
  • pracoviská

Všade, kde je veľa ľudí, nájdete niekoho, kto im niečo predáva. V mnohých prípadoch úspešne. Predaj je po storočiach praxe pomerne dobre prepracovaná súprava fungujúcich postupov. A tak dnes, keď sa pozriete do bežného bytu, nájdete veci. Kopy, plné skrine, stoly, police. Veľa vecí.

Prečo ľudia kupujú také množstvo tovaru? Pre emócie.

Aby predali, vyvolávajú emócie a ilúziu šťastia

Predajcovia musia siahať k čoraz rafinovanejším postupom.

  • Už nestačí tovar ukázať. Tovaru je všade dostatok.
  • Už nestačí dokázať, že tovar je užitočný. Konkurencia má to isté.
  • Na rozum pri výbere sa už tiež nedá spoliehať. Ak nádejný zákazník odíde, za pár minút zabudne, že niečo chcel.

Preto marketing často útočí takpovediac podpásovo. Ukáže skupinku šťastných ľudí s produktom. Vznikne tak ilúzia, že tí, ktorí tento produkt vlastnia, budú šťastní. Kto by nechcel byť šťastný? Kupujte!

Veci vám zvyčajne nedajú žiadne šťastie

Ihneď po nákupe môžete mať naozaj radosť. Najčastejšie je to pocit úľavy, že ste sa konečne nejako rozhodli. Vybrať si z mnohých možností je niekedy ťažšie, ako zaplatiť.

No akonáhle máte svoj tovar doma, môže nastať aj protichodná reakcia – pocit nešťastia. Môžete si začať vyčítať, načo ste kúpili ďalšiu rárohu…

Nech je ako chce, tieto ponákupné pocity sa zvyčajne rýchlo zabudnú a môže nastať fáza života s novým výrobkom. Či už bol užitočný, alebo nie, časom sa dostaví:

Adaptácia – prispôsobíte sa a chcete viac

Jednoducho každá novinka sa opozerá. Ak je to hudobné CD, tak sa opočúva – nebudete predsa doživotne počúvať dookola stále jednu hodinu hudby. Zvyknete si, že to máte a začnete chcieť niečo iné.

Práve tento moment je nepríjemný. Namiesto radosti tu je nová túžba, ďalšie "pudenie" mať viac, alebo zas niečo iné. Aj ten najskvelejší výrobok sa časom zunuje. Nielen preto, že naše telo má veľkú adaptačnú schopnosť. Ide to hlbšie:

Túžba sa nedá splniť – naplnením zaniká

Vychádza to z logiky veci. Ak po niečom veľmi túžim, asi to nemám. Akonáhle to dostanem nastane krátke uspokojenie. Teraz však už nemôžem po tom túžiť – mám to!

No pocit túžby, alebo chcenia v nás nemá nejaký vypínač. Ihneď po splnení jednej túžby sa "zapne" nová, iná túžba. Zákonite. Vždy je viac vecí, ktoré by sme chceli. A hlavne:

Čím viac máme tým viac chceme

Plnenie túžby je tak trochu návykové. Ak si kúpite drahý mobilný telefón, alebo nový dom, splnili ste si prianie. Super! Zároveň ste ale konali. Kúpili ste niečo. Tým ste si o sebe máličko, ale utvrdili predstavu "som ten, čo kupuje, keď chce". Inými slovami každým nákupom posilníte svoj zvyk nakupovať. A túžiť.

To sa postupne odrazí aj v množstve potrieb a túžob.

Nedá sa mať všetko, pretože aj potom by ste chceli viac

Tento princíp je dobré mať na pamäti. Kým sa nad tým nezamyslíme, zdá sa nám, že stačí mať veľa peňazí. "Keby som mal milión, kúpil by som si všetko, čo by som chcel". To je ale logická chyba.

Čerstvý milionár by možno naozaj kúpil všetko čo práve teraz chce. Ale po nákupe by zistil, že k tomu všetkému chce ešte príslušenstvo, diaľkové ovládanie a potom novšie verzie. Následne by asi zistil, že by chcel viac miliónov… Namiesto kopy, na ktorej by bolo "všetko čo som chcel" vznikol by nový zoznam "všetkého, čo budem chcieť potom".

Je to nekončiaci hon za vlastnením a ten často začína dobre spravenou reklamou. Plus návykom rýchlo vyhovieť svojej túžbe.

Koľko hodín pracujete na dane a koľko na luxus?

Je dobré občas sa zamyslieť, koľko hodín pracujeme vlastne pomerne zbytočne.

  • Počítajte s tým, že silne nad polovicu pracovného dňa pracujete na dane. Nielen tie čo vám odkroja hneď z výplaty. Aj tie, čo platíte ako daň + DPH a rôzne iné skryté, či menej skryté formy zdanenia.
  • Z toho zvyšku potom ešte často nakúpite zbytočnosti až haraburdie v akejsi nádeji, že vám to zlepší život. Často to zlepší len bilanciu elektrární, ak je to na prúd.

Mať pohodlný život, pekné a moderné vybavenie, dobré bývanie, auto… Fajn vec. Len je dobré zrátať, koľko vás vlastne toto skvelé pohodlie stojí. Škrtnutím niektorých luxusných položiek by totiž mnohí ľudia nemuseli pracovať až tak tvrdo.

Práve tam sa totiž chcem dostať. Veci, majetok a služby sú fajn vec. Môžu veľmi spríjemniť život. Je ale dobré pamätať na to, že tie najvýznamnejšie životné hodnoty sú asi bez výnimky zadarmo.

Rýchly a jednoduchý test

Predstavte si, že vám oznámia zlú správu. Trpíte ťažkou chorobou a za pár dní bude koniec. Čo by ste si vybrali?

  • Kúpiť si lepší mobil?
  • Byť viac s tými, ktorých máte radi a dobre sa s nimi cítite?

Veľká väčšina toho, za čím sa celý život ženieme často nemá veľkú hodnotu. No čas, v ktorom môžeme robiť to dôležité často naplníme prácou, aby boli peniaze…

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: