AKO DOSIAHNUŤ ÚSPECH

Vypnite televízor

Televízia predkladá hotové obrazy. Nenúti vás zapojiť svoju predstavivosť, fantáziu, obrazotvornosť. Načo si dieťa má predstavovať ako vyzerá princezná? Vidí ju. Načo by malo používať fantáziu, keď práve pozerá na fantastickú reklamu?

Televízia zmenší fantáziu diváka v lepšom prípade na rozmer 16 : 9.

Načo snívať, predstavovať si, keď stačí sedieť a čakať čo bude ďalej? Načo tvoriť? Vlastná tvorba by v porovnaní s tou profesionálnou produkciou predsa aj tak za veľa nestála. A tak dieťa sedí a televízor mu ukazuje, ako žijú život iní. Reklama mu ukáže, čo si má vydrankať. Značkové sladkosti, značkové oblečenie.

Televízia emočne invalidizuje.

Televízia doslova premazáva emócie diváka náhradnými emóciami z príbehov. V televízii sú emócie často preexponované, aby vyvolali u diváka aspoň určitú rezonanciu. No nie sú to autentické emócie, ktoré si človek zažil sám pri budovaní vzťahov. Sú to len esencie emócií, ktoré sú lacné a rýchle. Sú to takpovediac instantné emócie, niečo podobné ako umelé sladidlá. Divák tieto emócie nemusí spracovávať a tak sa ani nič nenaučí. Filmové zážitky človeka nezocelia, nenaučia ako sa správať v podobnej situácii. Televízia umožňuje únik z reality do prázdneho a lacného sveta. Ak si tu a tam pustíte nejaký film, či reláciu, nič sa nedeje. No ak denne trávite svojich poctivých niekoľko hodín pred televízorom, môžu vám neskôr chýbať vlastné zážitky a emócie. V živote potom nemusíte vedieť správne a samostatne reagovať. Preto časté pozeranie televízie emočne invalidizuje.

Televízia vysiela veľa relácií, kde je násilie, lacná zábava, klebety. Veľa diskusných a povrchných publicistických relácií. Slovník týchto relácií neobsahuje práve bohatú slovnú zásobu. Ani myšlienkovo to nie sú žiadne klady. Je to skôr taká povrchná „všehochuť“. Trikrát precedené čajové vrecúško namočené do vlažnej vody. A my, diváci televízora, si nechávame robiť spoločnosť týmto máloduchým partnerom.

Sme takí, s akými sa stretávame. Ak si zvyknete na úroveň komunikácie a myšlienkovo-obsahovej úrovne televízie, aj vy časom budete myslieť na podobnej úrovni. Povrchné, lacné, rozptýlené nič. Vy sa stanete rovnako slabí, ako slabý je priemerný televízny program, ktorý sledujete. A nudní!

Čítanie kníh v porovnaní s televíziou prináša rôzne výhody. Predovšetkým je to tvorba predstavivosti a sebestačnosti. Ak čítate knihu, stále musíte zapájať svoj mozog a tvoriť si predstavy o tom, čo čítate. To podporuje rozvoj tvorivosti, predstavivosti.

Knihy sú na rôzne témy, písané rôznymi autormi. Krásna literatúra obsahuje veľa slov a slovných spojení, ktoré sa bežne nepoužívajú. Čítanie obohatí vašu slovnú zásobu. Čítanie rozšíri rozsah vašich skúseností s jazykom. Ak máte bohatú slovnú zásobu, má to veľa praktických dopadov, ktoré zlepšia váš život. Byť sčítaným má veľa výhod.

  • Lepšie viete vyjadriť čo chcete. Zažijete potom menej konfliktov a nedorozumení.
  • Ste pohotovejší v reči. Ako atraktívny rečník pritiahnete zaujímavých ľudí.
  • Vďaka prečítaným knihám a bohatej predstavivosti dostanete viac nápadov.
  • Keď narazíte na prekážku, ihneď vám napadajú viaceré možnosti ako situáciu riešiť.

Znie to neuveriteľne, ale na bežnú komunikáciu vám vystačí okolo 1 000 slov. Zvyčajný objem slovníka bežného človeka môže byť okolo 2 000 slov. Nevzdelaní ľudia zo sociálne slabších vrstiev používajú dokonca menej ako 500 slov. Z týchto faktov potom musí vychádzať aj televízia či novinári.

Slovná zásoba médií sa musí zmestiť do priemernej slovnej zásoby väčšiny ľudí.

Afirmácie musia byť stručné

Vytvoriť krátky a účinný výrok je náročná práca. Človek má tendenciu byť presný a ísť do hĺbky. Vo výrokoch potom pribúdajú zbytočné

Čítajte ďalej...

Ako si rozplánovať deň?

Ako rozpoznať, ktorým veciam máme venovať svoj čas? Ako si stanoviť program v živote? Mali by ste si rozdeliť čas na najdôležitejšie

Čítajte ďalej...

Programovanie osobnosti

Predstavte si niekoho, koho uznávate. Niekoho, kto sa správa rovnako, ako by ste vy chceli pôsobiť na druhých. Predstavujte si, ako ten

Čítajte ďalej...

Produktivita

Slovo produktivita používam často a možno ho niektorí neradi vidíte. Pripomína učebnice ekonómie a možno nepríjemného šéfa, ktorý nechce aby sme sa flákali. Lenže

Čítajte ďalej...

V džungli víťazí najsilnejší

A najsilnejší nemusí znamenať len silu. Môže to byť šikovnosť, rýchlosť, múdrosť, informovanosť... Žijeme v kapitalizme. To je spoločenské zriadenie, ktoré sa

Čítajte ďalej...

Kam sa stráca náš čas?

Stane sa vám občas, že celý deň pracujete a nič poriadne nespravíte? Pokiaľ ste v blízkosti počítača, mám pre vás dva tipy,

Čítajte ďalej...

6× koment k článku Vypnite televízor

  1. Preto ma viac bavia programy, ktoré ludí inšpirujú napríklad o bývaní, o umení, alebo programy kde nehovoria iba o problémoch ale tiež hovoria ako ich riešiť. Nerobia z toho bulvár ale snažia sa luďom pomôcť a je to pre nich poučné. Takéto programy nebývajú v našich komerčných televíziách ale na satelitných televíziách s našim prekladom.

  2. Páči sa mi, čo píšete. Skutočne dobré a triezve myšlienky, podfarbené skúsenosťami. Bola by som rada, keby si ich prečítala moja nevlastná dcéra. Ja sama som sa zamyslela nad svojim životom. Ďakujem za inšpiráciu.

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý.

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com a archív autora.

Motivačný kurz úspechu

Zjednodušte si život. Pravidlá dosahovania cieľov posielam ako 10 dielny e-mailový kurz.

  • 10 dní budete dostávať motivačné tipy.
  • Odporúčam len to, čo mám overené v našich podmienkach.
  • Kurz je zadarmo.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.