Zdravie a úspech

Ste práceschopní? Viem, to je asi trocha nezvyčajná otázka, ak ste mladí a zdraví. Zákerné je to, že telo má pomerne veľkú schopnosť zvládnuť záťaž. Preto mnoho ľudí vydrží zle sa stravovať, ponocujú, necvičia, sú v strese, niektorí dokonca fajčia. Nič sa nestane. Zdanlivo. A tak nepociťujú tlak, aby s takou životosprávou prestali.

Prejde pár rokov a zrazu sú tu problémy. Obezita, bolesť chrbtice, srdcovocievne problémy. Potom býva veľmi náročné vracať to späť. Keď na vás doľahnú civilizačné ochorenia, alebo čokoľvek iné, je koniec hry. Kým vás telo „nepustí“, nemôžete robiť, nemôžete sa tešiť.

Viem, môžete namietnuť, že je aj dosť invalidných a pritom úspešných ľudí. Ale to je niečo tak mimoriadne, že na tom nemá zmysel stavať argumentáciu. Ak ste mladí a zdraví, mám pre vás pár tipov, ako si udržať zdravia a vitalitu čo najdlhšie.

Zdravo sa stravujte

Sú potraviny, ktoré spôsobia, že sa vám energia rýchlo minie. Iné dokážu energiu dopĺňať priebežne.

  • Správne raňajky vám na celé doobedie dajú silu.
  • Žiadne raňajky a niekoľko káv k tomu vám zaistia skôr stres.

Často je pracovné tempo tak vysoké, že človek nemá čas urobiť si pauzu a najesť sa. Automaticky sa tak znižuje výkonnosť. To zdanlivo chce ešte viac „pridať“ v práci. Ešte menej času na jedlo. Viac káv.

Typický problém u niektorých ľudí je, že jedávajú v reštauráciách. Až na malé výnimky to býva jedlo nekvalitné. Nezaistí ani živiny, ani vyvážený prísun energie.

Samozrejme rozumné je úplne odbúrať aspoň zbytočné toxické látky. Fajčenie, alkohol, priveľa kávy a iné drogy sa zvyčajne nepodpíšu priaznivo ani na zdraví, ani na výkone.

Veľký výkon chce veľa energie

Je to logická veta. Ale ak pozorujete vyťažených ľudí, často vidíte, ako siahajú do rezerv. Ráno sa nejeden z nás nestihne najesť a potom celý deň prijíma stránky, vybavuje. Pri tom sa predsa nedá jesť. Telo to síce umožní, ale kvalita práce nie je tak vysoká, ako by mohla byť.

Zdravá strava jednoducho zvýši produktivitu viac, ako káva.

Naproti tomu nepravidelná strava má ešte jeden dôsledok. Obezitu. Tá vás spomalí ešte viac. Neveríte? Pozrite sa niekedy v hypermarkete na pokladne. Rada, kde sedí obézna osoba za pokladňou sa spravidla posúva pomalšie. Alebo si dajte do rupsaku 20 kilovú záťaž, na každú ruku si pripevnite dvojkilovú činku (také dostať, ale neničte si tým kĺby – hovorím o krátkom pokuse). Potom skúste byť čulí a mrštní. Tie kilá vás budú drviť. A to robí slanina aj s obéznymi. A to nehovorím o metabolickom dopade nadváhy.

Spánok

Ten je potrebný. Zabezpečte si ho. Keď ste nevyspatí, budete po troške pospávať cez deň. Nie tak, že by ste hneď zaspali za volantom. Stačí, že ste len trocha spomalení. Nebadane potom uprednostníte rôzne drobné odpočinky. Namiesto práce si pozriete majly, alebo nakuknete na sociálu sieť – je to príjemnejšie.

Čím viac stresu a frustrácie zažijete, tým dlhšie by ste mali dať telu čas, kedy sa dá do poriadku. Nestačí týždeň robiť naplno a ponocovať s tým, že cez víkend si to doženieme.

Pitný režim

Nakoniec ešte pár slov o pití vody. Je pravda, že pravidelné pitie má za následok pravidelné močenie. Aj preto sa mnohí snažia skôr nepiť. Uznávam, je nepohodlné každú chvíľu miznúť v útrobách toaliet.

Ale táto daň je malá oproti výhodám. S dobrým pitným režimom bude váš výkon optimálny. Stačí piť menej a vaša produktivita sa nielen zníži. Zhoršuje sa aj nálada a zvyšuje sa sklon k hádkam.

Jedlo, pitie a komunikácia

Ak sa niekde na pracovisku často strhnú hádky, môže to byť spôsobené systémom práce:

  • Hlad (alebo nevhodná strava) vyvolávajú hypoglykémiu, tá zas sklon k podráždenosti, výbuchom zlosti. (Jedenie sladkostí, pitie sladkých malinoviek) spôsobujú často hypoglykémiu.
  • Smäd (nie, 6 káv za dopoludnie nie je pitný režim) spôsobí zníženie pracovného výkonu a tiež rôzne konflikty, prchkosť, nervozitu.
  • Ak si na pracovisku (či v rodine) začnete na napätie a konflikty zvykať, postupne ich už očakávate. Stanú sa nacvičeným rituálom.

Pokiaľ teda niekde pozorujete pravidelne vlny konfliktov, zamyslite sa, či nemôžu súvisieť so zlým pitným režimom. Napríklad veľký nedeľný obed s rodinou často znamená nevhodné jedlo, málo pitia vody. Ak sa neskôr strhne zvada, dá sa tušiť, že v pozadí nestoja len konflikty v názoroch.

A teraz si to zhrňme

Predstavte si, že ste zdraví. Veci sa daria, môžete robiť to, čo vás aj baví. Možno začnú prichádzať peniaze. Dobrí priatelia, zaujímavé zážitky. To všetko je fajn.

Stačí však drobný telesný problém a máte škrt v rozpočte. Predstavte si, že sa vám zhorší niektorý zmysel.

  • Napríklad prestanete tak dobre vidieť. Niečo sa dá riešiť okuliarmi. Ale niektoré ťažkosti nie. Ak nevidíte dobre, odrazu sa pred vami zatvorí veľa dverí a možností.
  • Alebo zo stresu a sedenia začnete mať ťažkosti s chrbtom. Neobsedíte, neobstojíte. Bolesť je dlhodobá. Skúste sa v takom stave sústrediť na koncert, prácu, alebo príjemnú debatu s priateľni.

Stav nášho tela (a ducha) priamo určí, aké máte šance. Mnoho súčasných povolaní a podnikaní vyžaduje kusisko pevného zdravia, silné nervy a schopnosť zvládnuť záťaž. Je dobré

  • starať sa, aby ste fyzicky a psychicky vedeli zvládnuť úlohy a zároveň
  • strážte aby vás priveľa úloh a prisilná dlhodobá záťaž neoslabovala.

Stav vášho tela a ducha totiž určuje vašu práceschopnosť, ale aj úspechu-schopnosť.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: