Výber vhodných afirmácií

Keď už máte spísané svoje postoje, ktoré vám bránia dosiahnuť to, čo by ste chceli, je čas vybrať k nim tú najvhodnejšiu afirmáciu. Pre názornosť použijeme niektoré vlastnosti, ktoré sme spomínali, keď sme hľadali súvislosti.

  • Pohodlnosť. Čo upraviť, ak ste pohodlní? Opakom pohodlnosti môže byť: činorodosť, ochota namáhať sa, pracovať, aktívne sa o niečo zaujímať. Človek, ktorý sa považuje za pohodlného si zrejme roky o sebe myslel niečo v zmysle „rád si odpočiniem“, „mám rád svoje pohodlie“. Pre takéhoto človeka môže byť vhodné, ak si bude opakovať: „som čulý“, „rád si zacvičím“, „rád skúmam nové veci“ a podobne.
  • Neverím si. Opakom tohto sebahodnotenia môže byť výrok „všetko zvládam“, „som úspešný“, „všetko na čo siahnem sa mi darí“, „som jeden z najlepších špecialistov v našom fachu“ a podobne.
  • Som ctižiadostivý. Nuž… túto vlastnosť niektorí ľudia považujú dokonca za svoju prednosť. My ostatní si povieme, že nie je dobré byť malicherným. Pri tomto bode sa pravdepodobne treba pýtať, prečo je ten-ktorý človek ctižiadostivý. Možno ho k tomu ženie pocit potreby, aby bol uznávaný. Presnejšie pocit neuznania. Potom by mohlo byť vhodné opakovať si výroky typu „ľudia ma uznávajú“ alebo „som dôležitý“.
  • Nedostatok sebavedomia. Ak máte nízke sebavedomie, pokúste sa posilniť ho afirmáciami typu „som dobrý“, „mám na to“, „veľa viem“, „dobre vyzerám“. Sebavedomie sa „skladá“ z jemného pradiva toho, ako sa hodnotíme, ako sa uznávame, čo si o sebe myslíme.
  • Pohodlie a lenivosť. Ak máte radi svoje pohodlie, skúste si často opakovať „som čulý“, „som činorodý“, „mám veľa nápadov“ a podobné. Dajte si nejaké ciele. Také, ktoré by vo vás vyvolali záujem niečo spraviť a ochotne by ste vyskočili z kresla… (Ak je človek lenivý, zvyčajne sa mu nebude chcieť ani opakovať nejaké afirmácie.)
  • Rozptýlenosť. Pokiaľ si na sebe všimnete, že sa dáte ľahko odkloniť od toho, čomu sa práve venujete, skúste si opakovať výroky ako „som vytrvalý“, „idem do hĺbky“, „doťahujem veci do konca“ a podobné.
  • Bezcieľnosť. Ak zistíte, že váš život nemá ciele, tak si dajte prvý cieľ: hneď teraz si sadnite k stolu s papierom a perom a napíšte, čo by ste v živote chceli.

Podobným spôsobom sa snažte odhaliť, čo konkrétne vám robí v živote ťažkosti. Na základe tohto poznania si môžete vytvoriť vhodné afirmácie. Keď už máte zoznam niekoľkých výrokov, ktoré chcete použiť ako afirmácie, je čas ich správne naformulovať.

Formulovanie afirmácií

Pri formulovaní textu afirmácie myslite na nasledovné štyri zásady:

  • Nech sú v prítomnom čase.
  • Majú to byť pozitívne tvrdenia.
  • Musia byť krátke a výstižné.
  • Musia sa navzájom dopĺňať.

O každej z týchto zásad si teraz povedzme pár slov.

Afirmácie v prítomnom čase

Ak chcem schudnúť, budem si opakovať výrok „som štíhly“. Je v prítomnom čase, ako keby už platil. Teda nie výrok „chcel by som byť štíhly“.

  • Nesprávne: Chcem byť sebavedomý.
  • Správne: Som sebavedomý.

Keby ste si často opakovali „chcel by som mať niečo“, tak vlastne zakaždým vnímate emóciu pocitu nedostatku. „Nemám to, čo by som chcel“. Tým by ste v sebe posilňovali pocit človeka, ktorý síce niečo chce, ale nemá to a asi to ani nedosiahne.

Účinok môžete podčiarknuť použitím slovíčka „ja“. To znamená „ja som sebavedomý.“, „ja mám výborné vzťahy s ľuďmi.“

Viem, slovo „ja“ sa neodporúča používať v bežnej hovorovej reči, v listoch, v článkoch. Tu však hovoríte sami k sebe. Skúste, čo vám vyhovuje viac.

Ak sa cítite neistí a ustráchaní, chápem, že vám ťažko pôjde z úst výrok „ja som sebavedomý.“ Veď predsa viete, že nie ste. Čosi vo vás sa bude zdráhať prijať takéto tvrdenie. Budete to asi pociťovať ako lož. To si nevšímajte. Dlhé roky ste si sebavedomie znižovali sebakritikou, nízkym očakávaním od seba. To sa nedá zmeniť z večera na ráno. Takže aj keď sa vám to bude zdať čudné, trápne, smiešne, zbytočné, alebo nepríjemné, vydržte. Pocity si nevšímajte a viackrát denne si opakujte tvrdenie „Som sebavedomý“.

Komentáre k článku: Výber vhodných afirmácií

  1. hasso 7. decembra 2010

    Miro, skvelá práca.
    Prečítal som sa od tvojho pokusu s Coca -colou, cez návod na ponožky až k afirmáciám, chudnutiu a princípom úspechu. Musím priznať , že naposledy som tak hltal info keď som bol na seminári Roberta Kiyosakiho. Ty si taky natural so Slovenska, čo dokáže skĺbiť všetko v jedno. Zdravý životný štýl, pozitívny postoj, podnikateĺské myslenie až po tvorbu trvalých hodnôt a relationship s čitateľmi. Naozaj obdivuhodná interakcia.

  2. Miro Vesely 7. decembra 2010

    hasso vďaka za milé slová.

  3. Daniela 28. marca 2012

    Takze afirmacia v zneni napr….” som magnet na peniaze” alebo “peniaze sa na mna valia z kazdej strany” mozu byt? kratke a vystizne…

  4. Miro Vesely 28. marca 2012

    Daniela ak to dokážete precítiť tak to môže byť dobrý začiatok. Potom ale treba aj konať, pretože tie peniaze treba nejako pritiahnuť.

  5. maťo 18. júla 2013

    [vlastnosť, problém – afirmácia]
    .pohodlie, lenivosť, nečinnosť, nuda – ZÓNA POHODLIA
    .rozlietanosť, rozptýlenie – JEDEN CIEĽ
    .prílišné rozprávanie v rozhovore(že kecám len ja) – NASLOUCHEJTE, BUĎTE DOBRÝM POSLUCHÁČEM(úryvok z jednej knihy)
    .kritika ostatných – NEKRITIZUJ

    toto funguje u mňa ;)

  6. Anela 26. júla 2013

    Nasla som sa vo vsetkych vasich spominanych postojoch, ktore by trebalo zmenit (pohodlnost, nedostatok sebavedomia, rozptylenost, zle sebahodnotenie, bezcielnost, atd). Neviem s cim zacat. Zda sa mi, ze je toho vela. A viem, ze naraz vsetko sa neda zmenit. Dakujem za radu.

  7. Miro Veselý 26. júla 2013

    Anela je to asi jedno, dôležité je začať. Trebárs si dajte cieľ, že si na úvod stanovíte – cieľ. Ten môže byť malý. Trebárs denne sa začnite na niečo zacieľovať. Napríklad hodinu venujte čítaniu, alebo vzdelávaniu. Po čase môžete začať priberať ďalší návyk.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: