Začnite pracovať na zmene

Keď viete, aké výroky si chcete častejšie opakovať, netreba už na nič čakať. Dennodenne a čo najčastejšie si pripomínajte tieto krátke výroky, aby ste ich dostali do vášho podvedomia. Ako na to?

Napíšte si ich na kartičky. Tie noste alebo umiestnite tak, aby vám na ne padol zrak viackrát za deň. Noste ich vo vrecku kabáta, v peňaženke, v diári. Môžete napísané výroky umiestniť na chladničku, nad posteľ, na volant auta, alebo na plochu v počítači. Je dôležité, aby ste si niekoľkokrát za deň pozitívne tvrdenie prečítali a vnímali ho. Časom si zvyknete na to, že uvedené výroky sa opakovaním začnú stávať vašim majetkom.

Ak v budúcnosti chcete byť úspešní, vyrobte si kartičku s nápisom „som úspešný“.

Túto krátku vetu si budete viackrát za deň pripomínať. No nielen čítať a v duchu opakovať. Musíte ju precítiť! Keď si hovoríte „som úspešný“, pokúšajte sa zároveň ako úspešný aj cítiť. Predstavujte si sám seba ako úspešného.

Ako by ste sa ako úspešný človek tvárili? Možno by to chcelo úsmev. Usmejte sa! Podčiarknite ten výrok aj pocitom. Čím intenzívnejší pocit to bude, tým lepšie to bude účinkovať.

Prvé pocity pri používaní afirmácií

Pripravte sa na to, že sa vám nebude chcieť veriť týmto výrokom. Pri čítaní sa budete cítiť čudne. Nikdy doteraz ste sa za úspešného možno nepovažovali a teraz si máte v duchu hovoriť „ja som úspešný“. A ešte to aj precítiť? Vaše vedomie sa ihneď postaví do opozície: „Ale veď to predsa vôbec nie je pravda. Ja predsa vôbec nie som úspešný.“ Je to normálne. Odteraz si však už viac nepovoľte odmietanie samého seba sebou samým! Idete predsa bojovať so svojou sebadôverou, sebahodnotením. Ak ich máte nízke, je jasné, že si neveríte. A tak logicky ani nechcete veriť ani tvrdeniam, ktoré by vám mohli vieru a dôveru v seba vliať. Preto si nevšímajte protesty svojho nesmelého ja. Vytrvajte. Výrok si opakujte ďalej a snažte sa aspoň trocha mu uveriť. Je to „výplach mozgu“ a ten musí nejaký čas trvať. Usadeniny komplexov menejcennosti sa nedajú vypláchnuť za 10 minút.

Znovu a znovu a znovu si opakujte: „Ja som úspešný človek“. Akceptuje to ako fakt. Pokúste sa stále znova precítiť pocit úspechu. „Som úspešný. Bodka.“ Neodškriepiteľné, žiadne výnimky. Povoľte si tento sebaklam. Opakujte ho, aby vaše podvedomie začalo toto tvrdenie registrovať. To môže trvať niekoľko týždňov aj mesiacov.

Stav po určitej dobe

Časom sa vaše podvedomie tomuto tvrdeniu začne pomaly prispôsobovať. Vďaka tomu vy sami postupne začnete akceptovať samého seba, ako predsa len tak trocha možno aj úspešného. Možno len v niečom malom. Ale odrazu si uvedomíte, že sú veci, v ktorých ste naozaj úspech dosiahli. Možno len maličký. Ale úspech.

Po určitej dobe si poviete v duchu „som úspešný“ a budete to už vnímať, ako chladné konštatovanie. Ako tvrdenie, s ktorým sa už čiastočne dá aj súhlasiť. Možno si v tej chvíli uvedomíte „Moment, veď ešte pred pár týždňami, som sa necítil byť ani trocha úspešný a teraz s týmto tvrdením už čiastočne súhlasím? Čo sa zmenilo? Uznávam, že som možno trocha úspešný, ale kde sú tie moje slávne úspechy? Žiadne nevidím.“ Ale to vás pokúša len hlas vášho slabnúceho, nesmelého ja, plného pochybností.

Ďalej vytrvajte. Vaše sebahodnotenie sa už začalo trocha meniť. Už nie ste sami k sebe až tak prudko odmietaví, aj keď niekedy ešte stále o sebe pochybujete. Svoj výrok si ďalej denne opakujte. Dajte čas svojmu podvedomiu. Čakáte na to, kedy sa podvedome začnete považovať za úspešného človeka. Musíte začať veriť sami sebe, že úspech naozaj môžete dosiahnuť.

Len čo sa vo vašom podvedomí začnete (spočiatku možno len trocha) považovať za úspešného človeka, vaše podvedomie vás už začne riadiť inak, ako to robilo doteraz. Vtedy sa vo vás začne niečo „lámať“. Vaše podvedomie, ktoré už pripúšťa, že ste možno úspešným človekom, začína riadiť vaše správanie tak, aby bolo v zhode s predstavou, ktorú si opakujete.

  • Ak sa v hĺbke samého seba považujete za neúspešného človeka, konáte podľa tohto pocitu. Netrúfnete si na väčšie úlohy. Nesiahnete po väčšej príležitosti, ak si neveríte. Neodvážite sa osloviť zaujímavého človeka. Ak sa vám niečo podarí, poviete, že to bola len náhoda, alebo že to mohlo byť lepšie. Aj keby ste dosiahli úspech, ten vám len pripomenie, že inak ste neúspešní a mali by ste sa držať radšej viac vzadu.
  • Ak sa v hĺbke samého seba považujete za úspešného človeka (aj keď možno ešte nemáte za sebou žiadny veľký úspech), začnete konať v súlade s týmto postojom. Podvedome začnete robiť podobné veci, aké si myslíte, že úspešní ľudia robievajú. Ak sa vám niečo podarí, odrazu si uvedomíte, že to bol váš úspech. Potvrdíte si tak pocit, že ste naozaj úspešní. Potešíte sa, potvrdíte si tým, že ste úspešným a skúsite dosiahnuť viac. Ak uvidíte príležitosť, budete mať odvahu pustiť sa do jej zvládnutia. Len preto, že si veríte.

Prvé zmeny

Keď vaše podvedomie príjme pocit, že ste úspešný, začne riadiť vaše správanie tak, aby zodpovedalo správaniu úspešného človeka. Zistíte, že niečo vo vás vám zrazu už nedovolí, aby ste konali ako neúspešný človek.

Možno si uvedomíte, že sa trocha inak obliekate. Možno si začnete všímať, že v súčasnej práci ste nedocenení a že by to chcelo zmenu. Možno zistíte, že pozerať večer televízor nie je práve ten najväčší úspech a že chcete od života viac, než byť pasívnym divákom.

Ak sa cítite byť príjemným a milým človekom, čosi vo vás vám nedovolí, aby ste sa na niekoho vulgárne osopili. Ak vďaka výrokom typu „Ja som príjemný a milý človek“ uveríte, že takí naozaj ste, tak sa ako príjemný človek začnete správať.

Súpis ideálnych vlastností

Pomôckou môže opäť byť, ak si spíšete, aké vlastnosti podľa vás má ideálny človek. Človek, akým by ste chceli byť, keby ste mohli. Možno spíšete vlastnosti typu: „Je sebavedomý, vie výborne rozprávať, dobre sa oblieka, je príjemný, nefláka sa, má výsledky, stretáva sa s úspešnými ľuďmi, veľa vie, veľa číta a stále sa učí.“ Porovnávajte svoje terajšie vlastnosti s vlastnosťami ideálneho človeka podľa vás. Položte si otázku: ktoré z vlastností ideálneho človeka mi chýbajú? Ktoré viem ľahko zlepšiť? Ktoré ťažšie? Ktoré vlastnosti sú dôležité? Aké vlastnosti, keby som ich mal, by mohli zlepšiť moju komunikáciu s ľuďmi? Môj príjem? Partnerský vzťah?

Vznikne vám tak možno nový zoznam vlastností a prejavov, ktoré by ste chceli v budúcnosti zmeniť.

To, čo vám nevyhovujte, začnite ignorovať. Pozornosť venujte tomu, čo chcete posilniť. Sústreďte sa na to, ako sa môžete zlepšiť a zlepšíte sa.

Komentáre k článku: Začnite pracovať na zmene

  1. Miro33 2. novembra 2010

    Nerozumiem ako mám tie afirmácie precítiť.čo si mám predstaviť ked si to vravím.Napríklad ked si vravím že som vtipný.Mám si predstaviť ako ludí okolo rozosmievam?

  2. Miro Veselý 2. novembra 2010

    Miro33 ja by som si predstavoval čo asi prežíva človek, ktorý je vtipný. Vnímal by som, že mi často napadnú spojenia, ktoré sú duchaplné, vtipné, že sa sám usmievam na dobrých nápadoch. Tieto pocity by som ale podložil častým čítaním vtipnej literatúry, aby sa na mňa “nalepili” schémy myslenia vtipných autorov. Pri precítení afirmácie by som si spomínal, kedy v minulosti už som vtipný bol a spomínal by som si na to. Tým by som si potvrdil, že to funguje, že viem ľudí pobaviť.

    Inak upozorňujem, že na humoristoch sa radi smejeme, ale nedržíme ich vo veľkej vážnosti.

  3. Miro33 3. novembra 2010

    Je to komplikovanejšie ako som si myslel.Ked si vravím že “som odvážny”,mám si predstaviť ako robím niečo odvážne?Alebo sa pozrieť do minulosti čo som kedy spravil odvážne?Ked si vravím “som sebavedomí”,mám si predstaviť ako sebavedomo konám?Tak nejako to funguje?

  4. Miro Veselý 3. novembra 2010

    Miro33 áno, tak. Ale neskákal by som len tak z témy na tému. Skôr radím hľadajte to, čo vám robí najviac problémov, alebo čo by spôsobilo najviac zmien. A potom sa venujte dlhodobo práve tej jednej veci.

  5. Miro33 18. decembra 2010

    Ešte sa chcem spítať.Napríklad.Vravím si afirmáciu “ja som odváždy”.Do akej miery to može až zájsť.Nestanem sa príšil odvážnym,až arogantným?

  6. Miro33 18. decembra 2010

    Malo tam byť odvážny. :D

  7. Miro Vesely 19. decembra 2010

    Otázka znie čo znamená odvaha, v čom chcete byť odvážny. Arogancia je povýšeneckosť, to s odvahou nemá veľa spoločného. Aký cieľ sledujete? Ja odvahu považujem za príliš nešpecifickú, málo si pod tým predstavím. Ak napríklad ste nesmelý komunikovať s ľuďmi, potom by som dal afirmáciu často a ľahko nadväzujem rozhovor. Plus čítať knihy aby bola zásoba nápadov, slovnej zásoby a tém.

  8. Acer 22. decembra 2010

    Zdravim, Dakujem Vam za tieto stranky, pretoze je to opravdu ako navod na pouzitie zivota. Staci otvorit, nalistovat a precitat si ze ktore tlacitko treba stlacit. Stranka jednoducho pisana bez reklam, bannerov, flashov a dalsich sraciek. Niekolko rad z vasej stranky som ja osobne aplikoval taktiez a dost mi pomohli, ze sa takato stranka da najst na nete je uspech sam o sebe. Hned po sviatkoch objednavam aj vase knizne verzie. Rovnako to plati aj o vasich pod strankach ako su zoznamky, praca ci chudnutie.
    Motivacna literatura ale to doslova, Dakujem Vam ste super vela zdaru

  9. vafthruthnir 22. januára 2011

    Ludia fakt vám to pomáha ? Lebo si myslim že keby každý trávil viac času v spoločnosti a nie tu za internetom pri takých rečiach že si budem vravieť že som odvážny ked nie som nevravím o sebe možno neviem o čo tu ide presne ale mám z toho taky dojem ze sebavedomie sa zaklada na inych veciach a nie ze si budem rozpravat kazdy den som sebavedomý ….. Chápem kedysi som si tiež neveril ale dosiahol som to ináč nie tým že som si vravel tieto veci …. viac v spoločnosti a nemať predsudky strach z ludi viac , proste treba ist aspon s niekym co clovek pozna kto je taký zbehlý všade znamy a človek tiež sa dostane do toho ……. dobre nejdem provokovat dalej len môj názor k tejto teme …..

  10. Miro33 3. februára 2011

    Tak je afirmácia “som odvážny” zlá,ak presne viem čo tím myslím?

  11. Miro Veselý 3. februára 2011

    Miro ak viete čo tým myslíte, tak je v poriadku. Ja si pod pojmom odvaha neviem predstaviť niečo konkrétne, nejaký obraz ktorý by ma nadchol. Ak ale pod tým rozumiete trebárs ako spokojne prehovoríte v kruhu neznámych ľudí, potom to môže fungovať.

  12. Miro33 27. októbra 2011

    Ako dlho mám tie afirmácie používať? Už ich používam asi pol roka a zatial nevidím zmeny.

  13. Miro Vesely 27. októbra 2011

    Miro33 čo okrem afirmácií ste spravili aby sa dostavila zmena? čo očakávate že sa zmení? pol roka je dosť času. ak chcete odvahu, podnikali ste aj nejaké veci, ktoré za odvážne viete označiť? takto konkrétne by to chcelo asi skôr osobný rozhovor s nejakým dobrým kamarátom. Ak je to zlé, možno s psychológom. Je ťažké čokoľvek poradiť na základe tak malého množstva informácií, aké sa dá v diskusii k článku prebrať.

  14. Miro33 4. novembra 2011

    Čo som okrem afirmácii spravil? No v podstate som nič.
    A čo očakávam že sa zmení? Že sa zmení moj pohlad na samého seba.
    Aspon ja som pochopil že by to tak nejako malo fungovať.

  15. katje267 7. septembra 2012

    Afirmacie funguju,ak pri nich clovek dostatocne dlho zostane.V “dobrych” dnoch,ked ma aspon na chvilu opusti depka….snazim sa vsugerovat si….”som v pohode,netrapi ma,ze zijem sama,som nezamestnana,deti sa ozvu raz za cas,som ok,ludia ma akceptuju taku,aka som”.Ale co v tych horsich dnoch,ked sa na seba nemozem ani pozriet,citim sa pod obraz,ked som prilis leniva,aby som jedla,spala,ked nikto nezodvihne telefon,etc.etc.
    Ako uz ma v takych dnoch niekto “afirmovat”?
    Vstanem,lebo je rano a lahnem si,lebo je vecer?
    Ako vyriesit toto?

  16. Miro Veselý 7. septembra 2012

    katje267 akonáhle je reč na tému depka, vždy je treba myslieť na to, že môže ísť naozaj o depresiu a tam potom samotné afirmácie nemusia postačovať. Pozrite si články v sekcii depresia https://www.uspech-ako.sk/komunikacia/depresia/ a ak máte pocit, že to môže byť ono, tak zvážte návštevu lekára. Z ľahkej depresie sa človek môže vyhrabať aj sám niekedy, ale nie vždy. Potom môže odborná pomoc byť veľmi efektívna, v priebehu niekoľkých týždňov môžete začať dostávať iskru a chuť do života. Hlavne treba riešiť ten pocit samoty, tá neprospieva nikomu.

  17. alina 7. septembra 2012

    Miro33..po precitani knihy: Okamzite sebavedomie a po pocuvani CD z tej knihy mi sebavedomie a odvaha stupla..a ja napr.afirmacie pouzivam vo chvili, ked nemam odvahu niekde ist, nieco urobit-zacnem si rozpravat, ze vsetko zvladnem a podari sa mi to..a ked to prekonam, tak som rada, ze som krok vpred..tiez som si dlho opakovala dookola rozne afirmacie, ale nic konkretne som preto nerobila, ale az ked som pochopila, ze musim aj nieco urobit a k tomu vnutorne sa burcovat, tak zmeny nastali..

  18. katje267 8. septembra 2012

    problem je,ze nezijem na Slovensku,pomerne neskoro som po hroznom rozvode “usla”do zahranicia.Vyraz-Sam ako pes-to velmi dobre definuje.Ako mozes riesit pocit samoty v tomto pripade???Boli iba dve moznosti-alebo odidem,alebo ma zivot s mojim agresivnym “Ex”znici.Tu musim odhodit moju hrdost nabok,zabudnut na vzdelanie a milimetrovymi krocikmi sa posuvat dalej.Ibaze som sa este prilis neposunula…..

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: