7 tipov pre dosiahnutie úspechu
Keď dosiahneme to, čo sme chceli, zvyčajne z toho máme radosť. Nuž a tak aby ste mohli mať radosť z úspechu, je dobré ak si prebehnete niekoľko zásad. Môžu vám pomôcť sústrediť sa na cieľ. V tomto článku nájdete 7 tipov ako dosiahnuť úspech. Vopred však chcem upozorniť: pri úspechu hrá šťastie svoju nezastupiteľnú úlohu. Niečo ako faktor náhody.
Môžete sa perfektne pripraviť. Môžete zostaviť tím snov a robiť s najlepšími. Môžete mať dokonalý produkt. No ak vám nezapraje šťastie, neuspejete. Stačí, tesne pred dosiahnutím cieľa drobná nehoda a je po všetkom. Takže to bol negativistický úvod na schladenie a ideme na to!
Hviezdy a prach
Dnešná doba sa stále viac blíži globalizácii. To je pre dosahovanie úspechu prekážka a akcelerátor zároveň.
- Prekážka: Ak len začínate, budete súpreiť s tými naj, naj, najlepšími. Nie najlepšími z dediny. Nie v meste, nie v krajine. Globalizácia a internet mieša karty. Súperíte s najlepšími na celej planéte. Hráte na gitaru a spievate? Fajn. Musíte mi dať sakra dobrý dôvod aby som počúval vás a nie niekoho „overeného“.
Ľudia sú si v podstate dosť podobní. Ak sa niekomu niečo páči je isté, že je dosť takých, ktorým sa páči to isté. Preto je tak úspešná, napríklad, americká kinematografia či seriálová tvorba. Vedia to robiť veľmi dobre. Tak dobre, že sa to páči miliónom po rôznych kontinentoch. Teraz skúste zobrať svoju starú kameru a tromfnúť to.
Teraz ste už asi úplne ochladení. Zatiaľ ste sa z článku o dosahovaní úspechu dozvedeli len to, že to v podstate ani nie je možné. Sľubujem, odteraz už budem písať len o tom, ako sa to dá. - Akcelerátor: rovnaký mechanizmus, ktorý ženie slabých k úpadku môže priemerných donútiť k maximálnemu výkonu. Ostatne úspech zvyčajne znamená zdolať prekážku. Ak totiž prídete s niečím zaujímavým, môže sa stať, že sa sami stanete hviezdou. Potom vám môže byť príjemné ako ten mechanizmus funguje.
Čo teda robiť pre úspech? Tu je 7 tipov.
1: Buďte noví, odlišní a najlepšie prví, zaujmite
Ja viem, toto je veľmi ťažké. Ale predstavte si, že by ste chceli mať firmu, trebárs by ste chceli byť nový telefónny operátor. Krajina už má niekoľko firiem a v podstate každý človek má jeden, alebo viac telefónov. Viete si predstaviť aké veľké energetické a finančné náklady by bolo treba investovať len na to, aby publikum vôbec zaregistrovalo, že je tu niekto nový?
Na to sa vzťahuje predošlé pravidlo. Je náročné pôsobiť v oblasti, kde už je poruke nejaká „hviezda“. Ak v meste pôsobí úspešná firma na opravu počítačov, budete ťažko rozbiehať „druhú“ firmu. Ak si spravíte reklamu, automaticky každému napadne tá „prvá“. Vlastne platíte čiastočne aj za ich propagáciu. Ako sa chcete odlíšiť? Cenou? To sa vám neoplatí. Rýchlosťou? To vás bude stáť tiež peniaze.
Oveľa výhodnejšie by bolo, keby ste sa špecializovali na niečo, čo v meste ešte nie je. Je oprava počítačov „obsadená“? Spravte firmu na odstraňovanie problémov, ktoré spôsobil zavírený systém. Alebo sa špecializujte na čistenie počítačov od prachu (zvnútra). Alebo ponúknite inú službu, akú u vás v okolí ešte nikto neponúka.
- Tým budete noví.
- Ak ste noví, ste zároveň prví.
- Ak ste prví, pre väčšinu z nás je to synonymum „najlepší“.
- Ak je niekto najlepší, je zaujímavý.
- Zaujímaví sa stávajú hviezdami.
Pripomína vám to trocha demagógiu? Možno. Ale takto to funguje v hlavách mnohých spotrebiteľov, zákazníkov. Nejaký spevák uvoľní extrémne vulgárne pesničky. Je jediný čo je ochotný takto sa strápniť a tým si získa uznanie. Tak sa postupne môže zmeniť na hviezdu a na to čím to začalo sa akosi zabudne.
2: Milujte to, čo robíte
Teraz filter. Nie je dobré snažiť sa uspieť v niečom, čo vás nebaví. Neudržali by ste krok.
Napríklad sa chcete živiť ako spisovateľ. Hmmm. Na Slovensku by správnejšie bolo napísať: chcete sa živoriť ako spisovateľ. To ale znamená písať a to dokonca denne. Ak vás to nebaví, denne si k počítaču budete sadať so znechutením. To bude na vašom písaní vidieť a po pár týždňoch to aj tak zabalíte.
Aby ste v niečom uspeli, bude to chcieť veľa úsilia, pokusov, omylov a opakovaných pokusov. Ak vás to nebaví, nevydržíte. Preto je výhodnejšie hneď a naplno sa začať venovať tomu, čo vás baví. Je najväčšia šanca, že uspejete.
3: Začnite ihneď
Týmto tipom som možno mal končiť. Alebo začínať. Ale nechám ho v strede. Na začiatku by to vyzeralo, že je lepšie začať s čímkoľvek a to nie je pravda.
Niekde v pozadí držte v evidencii, že:
- Ak ste si zvolili oblasť čo chcete dosiahnuť, potrebujete určite čas na prípravu, ale zároveň
- nestrácajte čas. Začnite rýchlo a možno nie úplne dokonale.
Perfekcionizmus je fajn a môžu si ho dovoliť hviezdy. V začiatkoch sa oplatí urobiť veci veľmi dobre, ale nie dokonale. Poste spravte maximum, ale rýchlo.
4: Nekopírujte úspešných, ale analyzujte čo pomohlo úspechu
Často sa v literatúre o úspechu stretnete s radou „napodobňujte úspešných“. To je rada, ktorá platí v obchodnom úspechu. Veľmi často ju odporučajú MLM firmy pre svojich začínajúcich predajcov. Tam vždy platí. Ak existuje nejaká schéma, ktorá funguje, tak jej použitím si zaručíte úspech. Podobne to platí napríklad v umení.
- Malá piesňová forma je formát, ktorý využijete, ak píšete pesničku. Je pravdepodobné že uspejete ak sa budete držať kostry.
- Osnova je model, ktorý môžete využiť ak chystáte verejný prejav. Môžete siahnuť po niektorom overenom formáte a nemusíte objavovať koleso.
Ak teda niečo už je úspešné, pokúste sa analyzovať čo z toho vlastne funguje. To potom skopírujte a použite.
Nekopírujte ale slepo všetko. Ak vidíte, že niekto úspešný jazdí v drahom aute určitej značky, dosť pravdepodobne to nie je príčina jeho úspechu. Ak to napodobníte, nepomôže vám to.
5: Počítajte s neúspechom
Ak s niečím začínate tak na 100 percent spravíte chyby. To je v podstate isté. Chyby väčšinou nevedú k úspechu. Počítajte s tým. Nesmiete sa nechať odradiť tým, že niečo sa nepodarí na prvý pokus. Opakujte to znova a znova.
Akonáhle odstránite chyby, potom je šanca, že uspejete.
Aj preto úspešní lídri hovorievajú, že ak chcete mať lepšie výsledky, musíte zdesaťnásobiť množstvo neúspechov.
6: Myslite v tak veľkom, aké vás neodradí
Veľmi dobrou radou je myslite vo veľkom. Načo uvažovať o kšefte za 50 centov, ak za rovnaký čas môžete premýšľať o kšefte za dvesto miliárd? Mozog sa predsa derie rovnako.
To je pravda. No na druhej strane je tu faktor strachu. Môžete uvažovať o tom, že spravíte nadnárodnú firmu lepšiu a známejšiu než Apple, CocaCola, či HP. Alebo sa stať známym ako Madonna. Dosiahnuť ale taký veľký cieľ vôbec nie je jednoduché.
- Je to náročné na investície.
- Chce to nápad aký tu ešte nebol a taký, ktorý tu bude aj o veľa rokov.
- Šťastie.
- Pár desaťročí usilovnej práce a až potom sa uvidí.
- Mnoho spolupracovníkov.
Ak si niečo také predstavíte, väčšinou sa vám zatmie pred očami a poviete si, že to je nereálne. Absolútne.
To, samozrejme, nie je pravda. Aj veľké firmy a známi umelci začínali v malom, alebo z ničoho. Preto nádej existuje. No dajte si len tak veľký cieľ, aby pre vás bol celkom reálny. Áno, nech je čo najväčší. Ale nesmie vás to odstrašiť.
7: Nikdy sa nevzdávajte, iba ak by…
Nakoniec sa pozrime na výrok „nikdy sa nevzdávaj“. Veľmi často je medzi začiatkom a úspešným záverom rôzne dlhý čas. Športovec dlho trénuje a nakoniec vyhrá zlato. Podnikateľ dlho hľadá cesty a nakoniec uspeje s výrobkom. Najhoršie je, ak na niečom pracujete dlho a vo chvíli, keď je úspech takmer za dverami to vzdáte. To sa bežne stane. Preto je dobrou radou, aby te sa nikdy nevzdávali.
Na druhej strane je dobré pozorovať, čo sa okolo vás deje. Niekedy pracujete na projekte, ktorému sa nedarí. Po určitom čase už je vám hlúpe to „vypnúť“. Sú v tom peniaze, čas, námaha. Čo ak sa to predsa len nejakou šťastnou náhodou chytí? A tak sa v mene vytrvalosti snažíte a snažíte. Ďalšia energia, ďalší čas, ďalšie peniaze do projektu ktorý nefunguje.
Zarezať nefungujúci projekt je často nielen lacnejšie, ale uvoľní vám to ruky aby ste sa venovali niečomu, čo možno začne fungovať lepšie.
Na to môže niekedy pomôcť ak máte poruke niekoho, kto vám poslúži ako mentor. Niekto, kto vám pomáha smerovať sa správnym smerom.
- Kto vášmu projektu praje.
- Sám už v príbuznej oblasti úspech dosiahol.
- Vie odhadnúť situáciu objektívnejšie.
Ak sa ukáže že to nefunguje, presuňte pozornosť na niečo lepšie.
Bonusový tip: Pridajte hodnotu
No a na záver ešte jedna vec. Pri navrhovaní oblasti kde chcete uspieť sa vždy snažte pridať niečo navyše. Niečo osobité, niečo vaše, niečo nové.
Tým, že do všetkého „vdýchnete svoju pečať“ trocha riskujete. Ak máte menšinový vkus, nemusí to fungovať. Ale ak áno, potom získate len ťažko napodobiteľnú konkurenčnú výhodu.
Ako príklad sa môžete pozrieť na lacné technické výrobky vyrábané neznámymi firmami v ázii. Predávajú sa za bagateľ. Fungujú, ale často len podivne. Ak ich porovnáte so zrelými firmami, vidíte rozdiel hneď. Prvotriedny dizajn, výborná ergonómia, jednoduchosť. To všetko sú znaky osobitosti a sú pridanou hodnotou. Zákazník si radšej priplatí. Ostatne najťažšie zo všetkého je zjednodušovanie. Pokiaľ teda naozaj neviete kde začať, môžete začať práve tu.
- Vyrobiť niečo čo funguje celkom jednoducho.
- Napísať niečo, čo je jednoduché.
- Zjednodušiť niečo čo je tak zložité, že tomu málokto rozumie.
Skúste si to, na čom práve pracujete prekontrolovať pomocou týchto bodov. Baví vás to? Darí sa vám? Neodradili vás prípadné neúspechy? Je to niečím odlišné alebo prvé? Nedá sa to ešte viac zjednodušiť? Je to krásne? Ak áno, potom už treba len dúfať, že vám bude priať aj ono povestné šťastie. Držím palce nech áno!