Nedajte sa odradiť chybami

Rozhodli ste sa niečo dokázať? Budete robiť chyby. Počítajte s tým, plánujte to. Nesmú vás zaskočiť.

Vlastne je to celkom logické. Klavírny virtuóz odohrá celý koncert bez jedinej chyby. Tisícky tónov. Tomu však predchádzali roky drezúry, kedy hromadil jednu chybu za druhou. Skúšal to vždy znova až kým sa z neho stal majster.

Vždy keď začnete s niečím novým, nebude sa vám to dariť tak, ako by ste chceli. To je jednoducho fakt, s ktorým nepohnete.

Dnešná doba nám veľa vecí dodáva hotových. Instatntné jedlo, zábava na jedno kliknutie, ak niečo chcete v obchodoch si stačí vybrať. Na prvý pohľad stačí ísť a máte. Zvykáme si na to a potom sme netrpezliví ak sa niečo nedarí tak rýchlo, ako by sme chceli.

Sú oblasti, kde nie sú instatntné riešenia a musíte sa učiť len pomocou chýb a následných korekcií.

  • Naučiť sa vychádzať s druhými.
  • Začať robiť niečo nové.
  • Zmeniť organizáciu práce či života.

Práve v takýchto dôležitých oblastiach treba rátať s chybami. Nedajte sa odradiť. Ak zistíte, že ste spravili chybu, poučíte sa z toho a skúsite to inak. Mnohí úspešní lídri radia, že ak chcete uspieť, musíte zvýšiť počet chýb. Je to logické. Veľa chýb znamená veľa pokusov. No a čím viac pokusov, tým väčšia je šanca, že trafíte do cieľa.

Chýb sa nebojte, začnite aj nepripravení

Začnite robiť aj keby to nebolo ešte veľmi kvalitné. Niekedy treba, aby ste sa rozbehli. Niečo ako keď sa pred tréningom telo potrebuje trocha rozcvičiť.

Poďme hneď na príklad z osobného života. Chcete si zjednať rande. Trebárs si hľadáte partnerku a nedarí sa vám. Celé dni sa vŕtate v počítačoch. Tak si podáte inzerát. Nerátajte s tým, že prvé rande bude úspešné. Naopak, bude to asi pohroma. Nebudete vedieť čo hovoriť, budete mať trému, strach. Bola by hlúposť dať sa odradiť. Stačí aby prišla partnerka s ktorou si nesadnete.

Oveľa lepšie bude, ak vopred budete počítať s chybou!

Počítajte s tým, že prvých 20 rande sa určite nepodarí. Pripravte sa na to, že po 20 večerov pozvete 20 partneriek na kávu. Berte to ako školné – získate prax. Potom môžete uvažovať o tom ísť na rande vážne. Uvidíte že raz z nervozity budete priveľa hovoriť. Nabudúce mlčať. Inokedy vám nenapadne žiadna téma. Ale zistíte, že to nie je žiadny horor, ako sa pred prvým večerom možno zdalo.

Rovnako to funguje aj v podnikaní a iných osobných veciach.

  • Chcete začať chudnúť? Musíte sa všeličo naučiť. Hlavne treba nájsť čo vyhovuje vám a to sa bez chýb nezaobíde.
  • Chcete za učiť fotografovať? Aj tu je dobré počítať so stovkami zlých fotiek kým sa vám začne dariť.
  • Chcete si zriadiť firmu? Uvidíte koľko chýb spravíte, kým odchytáte aspoň najhoršie prekážky.

Chyby vás teda budú riadiť. Vďaka chybám viete, že sa niekam posúvate.

  • Robiť jednu chybu za druhou a nepoučiť sa, to je hlúposť.
  • Robiť chyby a meniť podľa nich svoj postup je správne.

Klasickým príkladom nesprávneho prístupu k chybám sú diétári. Diétár chce schudnúť a nasadí diétu. Schudne a zas priberie. Tak nasadí inú diétu a zas priberie. To je jasné opakovanie chyby bez toho, aby sa z nej poučil. Jednoducho chyba je niečo, čo nám pripomenie slávne slová Járu Cimrmana „tudy ne, přátelé“.

Chyby sú niekedy skryté v šume

Chybou môže byť nielen to, že niečo skúsite a ono to nejde. Chybou môže byť aj zle zamerané vydávanie energie. Náš čas v živote máme všetci obmedzený. Čím dlhšie ste na svete tým viac si uvedomíte, ako málo toho času vlastne je.

Preto vám odporúčam, aby ste bedlivo striehli, či svoj čas investujete zmysluplne. Aj tu totiž môžeme spraviť chybu, ak míňame čas na niečo, čo si nezaslúži náš životný čas.

Príklad? Často dávame najviac energie do vzťahov, ktoré nefungujú.

  • V biznise problémoví zákazníci.
  • V osobnom živote dotieraví a zlostní, ktorých nemáme radi.

Ono sa to na prvý pohľad neodhalí. Nespokojný zákazník vám totiž príde do firmy nadávať a strhne pozornosť. Začnete to riešiť, lebo to je normálna reakcia slušného obchodníka. Sú ale ľudia, ktorí takéto situácie vyhľadávajú. Niekedy sa označujú aj ako kverulanti. Jednoducho vždy budú nespokojní, nech spravíte čokoľvek. Chybou potom je nerozpoznať, že niečo nie je celkom v poriadku.

Tip: Vo firme si stanovte, že prednosť má vždy ten zákazník, ktorý je spokojný a nedožaduje sa vašej pozornosti. Raz za čas takého zákazníka môžete kontaktovať. Spýtajte sa, či je všetko v poriadku. Pošlite mu nejakú zaujímavú informáciu. To je oveľa efektívnejšie.

V osobnom živote si tiež našu pozornosť vedia vynútiť tí najnepríjemnejší. Majú na to mnoho taktík a stratégií. Podrobne som to popísal v knihe Jedálniček na chudnutie v kapitole Naučte sa zvládať manipulátorov. Dá sa to nájsť aj na webe www.chudnutie-ako.sk.

Dôležité teda je aby ste sa chybami nedali nikdy zastrašiť a odradiť.

Tomu pomôže ak vopred budete počítať s tým, že prídu. Potom to nie je až také sklamanie, ale len plánovaný stav.

Pridajte komentár: