Viete písať? Tipy na zárobok
Ďalší príklad práce, ktorá vám môže vytvoriť aspoň čiastočne pasívny príjem je písanie. Ak viete niečo zaujímavé napísať, môžete to „zavesiť“ na internet. Robí to dnes veľa ľudí. Píšu na blogy, majú vytvorenú malú komunitu. No zarába na tom spravidla prevádzkovateľ blogu, nie tí, ktorí tam píšu.
Pozrite si články, ktoré som napísal pre záujemcov o prácu typu písanie textu:
- Chcete sa živiť písaním textov? Tu som zhrnul skúsenosti i problémy tejto profesie (sám píšem takmer 20 rokov, takže isté skúsenosti tu sú…)
- Možno vám príde vhod aj článok Koľko stojí napísať normostranu textu? kde sa venujem otázke dukátov. Ono to totiž v praxi často vyzerá tak, že autori píšu hlboko pod cenu. To si môže dovoliť študent, ktorý práve začína a chce sa niečo naučiť.
Baví vás písanie? Spravte z neho malý biznis
Ale upozorňujem: malý. Na Slovenskom trhu je takmer nulová šanca, že by vás to živilo tak, aby to stálo za pozornosť. Keby ste sa chceli živiť písaním tak, aby to bolo vo väčšom, musíte niečo pridať.
- Buď okrem písania pridajte ešte niečo navyše (reklama, marketing…).
- Alebo píšte priamo v angličtine. (Ale tam je zas tvrdšia konkurencia…)
Vytvorte si vlastnú webstránku a začnite písať o tom, čo vás zaujíma, baví, teší. Ak to bude zaujímavé a nápadité, vašu stránku začnú ľudia navštevovať. Potom môžete na svojej stránke umiestniť reklamu a za túto reklamu budete inkasovať nejakú sumu. Tá čiastka však môže byť aj nečakane malá.
- Dnes už sú tisícky webov, takže o koláč sa musíte deliť mnohí.
- Inzerenti sa už naučili optimalizovať reklamy a nemíňajú peniaze tak, ako pred rokmi.
- Ak píšete na témy, ktoré pre inzerenta nie sú zaujímavé, nezarobíte. Napríklad poézia býva problém, ako zdroj zárobkov.
Reklamu vám dohodí niektorý výmenný systém, ale možnosť je aj taká, že budete predávať nejaký vlastný produkt.
- Napríklad Google Adsense je ukážka reklamy. Tieto služby automatizovane zabezpečujú, aby sa na vašej stránke zobrazovali vhodné reklamy a vy dostávate percentuálnu províziu. Reklama môže zarábať dlhodobo. Nebudú to nejaké super vysoké čísla. Uhradí vám však určite náklady spojené s prevádzkou webu. Ak máte dobrú návštevnosť (vyššie tisícky návštevníkov denne) a zároveň nepíšete o hlúpostiach, môžete z reklamy aj prežiť.
- Ďalšou možnosťou by bolo využiť affiliate systém, kedy odkážete na nejakého predajcu a budete inkasovať províziu. U nás známym programom je Martinus. Z každej predanej knihy dostanete 5%. To síce nie je veľa, ak vás to má živiť, ale minimálne budete mať čítanie zadarmo – zo zisku si asi pár kníh do roka kúpite. Ak sa venujete affil marketingu profesionálne, zárobky môžu byť aj veľmi zaujímavé. Žiaľ, počítajte s tým, že dostať sa na špičku naozaj nie je jednoduché. Lukratívne oblasti už sú obsadené silnými hráčmi a aj tí do toho pumpujú tisícky mesačne.
- Ideálna možnosť je ak niečo predávate. Potom písaním vytvoríte dopyt a namiesto reklám na cudzie produkty nasmerujte reklamu na vlastný výrobok. Potom je zisk váš. Tento model je úplne ideálny – ale všimnite si ako nenápadne sme sa dostali od písania textu k predaju tovaru či služieb.
- Štvrtá možnosť je, že budete písať na zakázku. Je veľa záujemcov o použiteľný text. Všetci čo majú web zvyčajne potrebujú články. Čím lacnejšie a čím lepšie dokážete napísať nejaký text, tým väčší bude o vás záujem! A tak váš prijímový model môže vyzerať aj tak, že napíšete článok, niekto ho od vás kúpi a prípadne na ňom neskôr zarobí alebo nezarobí. Riziko na seba berie ten, kto článok kúpi. Autor dostáva zaplatené ihneď, ale asi menej, než ten text v konečnom dôsledku dokáže zarobiť.
Jednoducho situácia je taká, že samotným písaním sa nedostanete na nejaké vysoké čísla.
Možno si poviete: „To nie je nič. Jachtu si z toho nekúpim.“ Poďme teda trocha kalkulovať.
- V redakcii novín by ste za bežný článok dostali peniaze.
- Na vašej stránke nedostanete nič, len nádej na budúce zárobky.
- Ak budete písať na objednávku, odoberú od vás veľa textu, ale nebude to ideálne zaplatené.
Teraz príde tá hlavná otázka:
Ktorú z možností si vyberiete?
- Ak tú prvú, získate hneď peniaze. Redakcie zvyčajne platia o dosť menej, než by bolo primerané. Na druhej strane vám publikovanie v známom médiu môže priniesť osoh v podobe známejšieho mena. Neskôr teda môžete požadovať lepší honorár. Alebo ak napíšete knihu, asi ju s dobrým menom lepšie predáte.
- Ak si vyberiete druhú možnosť, pretože články vám budú stále po troške zarábať. Možno aj nie. Nevýhoda je, že nejaký súčet z výsledku môžete spraviť povedzme o päť rokov. Takže vopred netušíte, či vôbec zarobíte. To je problém, ak sa chcete písaním živiť ihneď. Táto voľba má jednu výhodu: Možno nepíšete tak kvalitne, aby to od vás nejaká redakcia kúpila. Ale stačí, aby ste si robili svoje hobby. Pošlite na internet pár článkov mesačne. O pár mesiacov ich tam budete mať desiatky. O viac sa už nestaráte. Ak budete mať šťastie a web sa stane navštevovaný, môžete nasadiť reklamu, alebo affiliate marketing. A na váš účet možno časom začnú nabiehať malé platby. Nie sú to „veľké peniaze“. Ale veď ani vy ste nespravili nič také „veľké“. Investovali ste pár (desiatok či stoviek?) hodín práce. Prakticky nič iné. Na ploche niekoľkých rokov môžete dostať slušne zaplatené. Možno len pár eur, alebo desiatok eur mesačne. Tento príjem vám však bude plynúť aj v prípade, že na pár mesiacov prestanete písať. Keď sa to spočíta, je to plus, ktoré poteší. Navyše – ak text má hlavu a pätu + je zaujímavý aj pre publikum, stačí ho učesať. A šup – máte knihu. Pozrite si seriál, ako vydať vlastnú knihu, ktorý som napísal na blogu SME.
- Tretia možnosť je okamžitý predaj textov. Do redakcií sa asi nedostanete, ale je mnoho záujemcov z komunity affiliate marketingu a copywritingu. Nájdite si na Facebooku stránky a diskusné skupiny marketérov. Ak viete trocha písať, takmer okamžite nájdete niekoho, kto bude od vás odoberať text. Ceny sa pohybujú vo veľmi veľkom rozpätí. Úplný začiatočník za nejakých 300 slov (či normostranu) môže pýtať 2 až 4 eurá a ak text nie je kvalitný, tak ani nepredá. Dobrý autor môže inkasovať 10 až 20 eur. Také ceny sú asi najčastejšie. Hovoríme však o článkoch, ktoré vznikajú kompiláciou. Za pôvodný tvorivý text, alebo text vytvorený z náročných podkladov sa platí viac. Cena zvyčajne stúpa aj s nepopularitou textu. Ak viete písať o realitách, alebo pôžičkách budete platení oveľa lepšie, než keby ste sa chceli venovať populárnejším témam.
Čo si vybrať? To je naozaj otázka za všetky drobné. Okamžité peniaze sú vždy atraktívna vec. Ak viete písať a dobre vás vedia zaplatiť, siahnite po takej možnosti. Zrátajte si to a asi sa dostanete na čísla 30 až 50 eur na hodinu práce. Ak písaním takéto čísla vyprodukovať viete, tešte sa, že to funguje. Skôr ale počítam, že to nepôjde.
Ak budete písať na svoje weby, tak sa obávam, že zlatá doba zárobkov už pomaly bude končiť. Na ploche 10 rokov môžete aj na najslabších článkov zarobiť určite nejakých 5 eur za kus. S dobrou témou 10 a viac. Ale musíte počítať aj s nákladmi. A tu je dnes už dosť vážny problém.
- Ľudia na weboch nie sú pripravení čítať akékoľvek články. Už sú fajnoví. Chcú senzačný a exkluzívny obsah. Obrázky. Video. Tabuľky. Náročná práca a potom vám písanie článku pokojne zaberie deň a viac.
- Vyhľadávače neposielajú návštevníkov na web, ak nemusia. Tak sa môže stať, že síce spravíte skutočne dobrý obsah, ale predbehnú vás weby, ktoré vedia robiť internetový marketing aj s horším obsahom. Váš web môže zostať v pozadí a robili ste zadarmo.
- Aby ste uspeli možno budete sami musieť platiť za internetový marketing, alebo aj reklamu a to vám dramaticky zníži zisk. Potom web, ktorý nemá vyriešiený jasný prijímový model môže vygenerovať nie zanedbateľnú stratu.
- Nie je jasné, čo bude v dohľadnej budúcnosti. Web ako miesto informácií môže dominantný vyhľadávač efektívne zrušiť. Ľudia totiž sú buď na Google, alebo na Facebooku. Ani jeden z uvedených subjektov neposiela ľudí preč, ak nemusí.
Štvrtý bod je dosť dôležitá vec, nepodceňte to. Publikum sa pozorovateľne a merateľne koncentruje. Akoby nastával odklon od „brouzdání“ po webu smerom k zotrvávaniu na jednom mieste. Podporuje to šikovný marketing aj nekvalitné weby.
- Ľudia sú už otrávení z čítania povrchných článkov typu „4 rady ako si uľahčiť zatĺkanie klincov“. Veľmi veľa webov poskytuje mizerný a recyklovaný obsah. Človek s takou skúsenosťou si uvedomí, že ide o stratu času a prestáva hľadať.
- Mnopho ľudí si zvykne na svoje jedno, či niekoľko médií. Tam potom chodí konzumovať obsah pravidelne. Či bulvár, alebo technické informácie, je to jedno. Niekto sa stále hrabe na SME, iný na Denníku N, iný na Báječnej žene či Modrom koníkovi. Veľké médiá a servery majú trvalý prísun obsahu. Ten je presne taký, ako funguje. A tak funguje. Títo ľudia len neradi budú hľadať inde.
- Neuveriteľné množstvo ľudí zabíja čas na Facebooku. Ten je naprogramovaný tak, aby okolo nich vytvoril informačnú bublinu. Vytovrí sa neexistujúci ale príjemný obraz sveta. Ten potom títo závisláci nevedia opustiť. Ak ich marketingom či platenou reklamou z bubliny na chvíľu vytiahnete, dlho sa u vás nezdržia.
- Nuž a Google stále vylepšuje svoj vyhľadávač. Postupne ho tak mení na zobrazovač. Ak ste v minulosti niečo hľadali, ukázal vám relevantné weby. Dnes už sa snaží zobraziť relevantné odpovede. Nie, žiadny odchod na cudzí web. Pekne zostaňte pod krídlami Google. To je heslo dňa. A ak už máte odísť, tak aspoň nech je kšeft – kliknutím na reklamu.
Prečo o tomto píšem v článku o písaní textov? Pretože téma internetového marketingu sa vás týka ak chcete na internet písať. Dnes totiž možno začínate budovať svoj web. Plánujete, že naň budú chodiť ľudia a niečo sa dozvedia, alebo kúpia. Hmm. Ale ako ich tam chcete dostať? Dnes asi ešte cez organické výsledky vyhľadávania. Avšak tie sú čoraz viac upozadené.
- Vyhľadávače ich dávajú až celkom dole. Pod svoje služby a pod reklamy.
- Sociálne siete algoritmicky upozaďujú všetko, čo by zaváňalo, že dušička utečie z pod hrnčeka.
- E-mail by bol tiež nástroj na získavanie návštevnosti ale komplikujú vám to spamové filtre a aj smernice typu GDPR.
Môže sa teda stať, že síce spravíte super web, ale už nebudete mať oných 5 či 10 rokov na to, aby ste na miliónoch návštevníkov mohli zarobiť tých lakomých pár tisíc.
Je písanie použiteľné, ako pasívny príjem?
Áno a nie. Skôr nie. V minulosti ste mohli vďaka niekoľkým webom dlhodobo generovať príjem z reklamy. Nebol celkom pasívny, ale tej aktivity nebolo treba tak veľa, ako dnes.
Samozrejme, nedá sa vylúčiť, že napíšete tak senzačný obsah, ktorý sa bude roky predávať. Či už ako kniha, alebo kultový web – na tom nezáleží. Ak máte taký nápad, ktorý by mohol fungovať, určite to skúste. Šance sú síce nízke, ale nie nulové.
Ak sa vám podarí rozbehnúť úspešný web, máte výhodu. Jednak je to skúsenosť a druhak produkt. Taký web potom môžete predať. Alebo použiť ako ukážku toho, čo viete.
Písanie je forma komunikácie. A kvalita vašej komunikácie dnes určí, či dosiahnete úspech, alebo nie. Písaním sa môžete aj v tejto oblasti postupne stále zlepšovať.
mary 8. augusta 2011
keď tie obchody sú také nasvietené a neodolateľné veci sú vždy najdrahšie veď ok človek nechce mať plnú skriňu D and G ale nejaký ten kúsok by rád. Aj toto je možno motivácia zarobiť niečo naviac a to nehovoríme o tom, keď chce človek dobre vyzerať čo všetko k tomu treba. Dobre, niekto si povie, že to sú povrchné vec, tak chcem kvalitnú techniku možno aj preto , že to vzdeláva a nechcem prepínať telku ako mojej kamošky babka palicou len, aby som nemusela vstať. Skrátka euro k euru a bude na tenisky.
lukilker 28. februára 2013
No ak človek v pohode píše, tak aj na slovensku sa dá zarobiť cez adsense v pohode 1 000€ (mne to zarába aj viac :) )
Renka 6. marca 2013
Zaujal ma Váš komentár…
„ak človek v pohode píše, tak aj na Slovensku sa dá zarobiť cez adsense v pohode 1 000€ (mne to zarába aj viac :) )“
Chcela by som písať…kde začať? Viete mi poradiť?
Pekný deň
Ernie 2. júna 2014
Nie, on sa sem prisiel len pochvalit. Zaraba na reklame viac ako 1000, ale cita si clanok o zarabani vdaka reklame…
Miro Veselý 2. júna 2014
Renka so „zárobkom v pohode“ za písanie a na Slovensku to zas nie je až tak celkom ružové. Ak ste veľmi dobrá, tak sa tým uživiť dá, ale nečakajte veľmi vysoký životný štýl. Písanie je platené dosť slabo. My, čo píšeme, to robíme hlavne preto, že nás to baví. Ak chcete začať, začnite. Píšte na nejaký blog a uvidíte, ako zareagujú čitatelia.
Ernie súhlasím že ide asi skôr o samo-pochvalu :-) ale zas ak sa niečim živím, prvé čo robím, že čítam všetko na danú tému, aby som bol v obraze.
Ondri 6. októbra 2014
Výborný blog, musím pochváliť. Autor zjavne vie o čom píše, dobre pozná situáciu a verím tomu, že sám prešiel mnohými úskaliami a problémamy nášho nie vždy naplneného a šťastného života. Za mnohé si fakt môžeme často sami a to z rôznych príčin. Buď nedostatkom vzdelania, chuti sa vzdelávať alebo vlastnou pohodlnosťou, nechuťou, nedostatkom odvahy vykonať niečo pre svoju samostatnú budúcnosť túto strácame utápaním sa v každodenných problémoch žitia a prežitia. Je pravdou, že nie každý má talent Rembrandta či Hamingwaya alebo umeleckého rezbára. No človek môže byť
Ondri 6. októbra 2014
..môže byť často dostatočne talentovaný pre niektorú oblasť, ktorú ale musí nájsť, odhaliť v sebe a dá sa táto vlastnosť predať, speňažiť. A mnohí tieto potrebné vlastosti možno aj majú a nerozvíjajú ich. Niekto je dobrý v duševno-umeleckej oblasti, iný je výborný manuálne, je šikovný, zručný a málo to využívame. Autor nám kriticky a správne nastavuje zrkadlo zrozumiteľne a trefne. Sám som nad tým mnoho premýšľal, človek sa má snažiť dosiahnuť hoci aj menší úspech, no základ je, že v niečom musí vynikať, byť odborník, špecialista a pod. Ja som tiež žiaľ tiež nie som špecialista v nejakej lukratívnej oblasti, tuším že by to chcelo asi sa vzdelávať, napr. jazyky a aj lepšie ovládať pc programy. Osobne som chcel napr. písať, nebol čas …. A pravdepodobne pre autorom uvádzané príčiny sa sám utápam otázkami prežitia. Pozdravujem autora, rád som si to tu prečítal a možno mi to aj pomohlo v smerovaní. Prajem veľa zdaru a úspechov.
Ondri 6. októbra 2014
..ou, píšem cez tablet a niečo som nechtiac odťukol, takže pokračujem: ….v niečom šikovný, len to musí nájsť, odhaliť a rozvíjať tak, aby bol nadpriemerne dobrý v danej oblasti a jeho šikovnost sa dala speňažiť. Pretože žijeme vo
svete vlády peňazí a o tie ide v 1.rade. Rád som si to tu prečítal, autora pozdravujem a prajem veľa zdaru a úspechov.
Ondri 6. októbra 2014
..byť šikovný aj nadpriemerný v niektorej oblasti, ak na sebe prauje. Nedarí sa mi cez tablet to tu slušne dokončiť, tak pozdravujem a želám veľa úspechov.
Jaz 10. marca 2015
Ahoj, diskusia je už zopár mesiacov stará, ale nedá sa mi opýtať na Váš názor.
Akurát si hľadám prácu.Písanie je to, čo viem asi najlepšie, baví ma a chcela by som si ním zarábať… Ako však začať? Ponúknuť svoje texty vydavateľovi, časopisu alebo ich niekde zverejňovať a čakať?
Prosím, poraďte.
Vďaka
Miro Veselý 10. marca 2015
Jaz ak vás písanie baví, tak zrejme píšete a máte nejaké ukážky. Pošlite pár článkov vydavateľom ktorí publikujú časopisy, alebo weby a ponúknite im spoluprácu. O dobrých autorov je vždy záujem. Pripravte sa ale na to, že zárobky sú veľmi nízke. Alebo texty začnite publikovať na blogu a za pár rokov možno niečo zarobia na reklame. Alebo prístupy skombinujte. Každopádne je dobré písať aj blogy a sledovať, ako vaše písanie vníma publikum, či diskutujú, súhlasia a podobne. Ak je všetko výborné, môžete uvažovať aj o vydaní knihy, písaní scenárov…