6 príčin prečo prokrastinujeme
O príčinách prokrastinácie sa dá veľmi dlho debatovať. Ostatne – aj to je forma odkladania úlohy – debatovať o odkladaní úloh ako o probléme. Každopádne je pomerne ľahké nájsť 6 príčin, ktoré zvyčajne vedú k otáľaniu.
1. Slabá motivácia
Veci často začínajú a končia s motiváciou. Ak sa nám niečo chce = máme motiváciu – potom to ide. Je to vždy tak trocha súboj motivácií. Ak chcete niečo dokázať, vyprodukovať, zariadiť, vytvoriť, vždy to znamená konflikt:
- túžbu dosiahnuť výsledok
- túžbu odpočívať a výsledok oželieť
Tento konflikt je nepríjemný. Aby sme boli produktívni znamená to obetovať okamžité pohodlie. Pre mnohých ľudí je to až tak vážny problém, že kvôli tomu nemôžu robiť sami doma. Jednoducho sa nedonútia pracovať.
Ak sa teda chcete dostať ku výsledkom, potrebujete navýšiť motiváciu. Uvažujte o svojom cieli a skúste si predstaviť:
- ako vám môže výsledok pomôcť zarobiť
- ako vás výsledok poteší
- ako to pomôže druhým ľuďom
Podobné úvahy vás môžu nabudiť a dostanete chuť niečo robiť.
2. Priveľa impulzívnych podnetov
Ďalším nepríjemne častým zdrojom prokrastinácie je pocit naliehavosti. Ten v nás vyvolávajú predovšetkým externé zdroje a médiá
- v televízii začína relácia ktorá by mihla byť zaujímavá
- zvoní vám mobil
- príde e-mail
- pípne chatovacie okno na facebooku
- pes chce ísť von a to tak že s vami a hneď
- svokra objavila vašu tajnú skrýšu neumytého riadu a reve čosi síce zle zrozumiteľné, ale veľmi hlasné a nespisovné
Každý takýto podnet vás bude myšlienkovo odklápať na inú koľaj, než ste plánovali. Je dobré mať pod kontrolou, koľko takýchto vyrušení denne absolvujete. Ak je ich veľa, môže to byť problém. Potom je potrebné vypnúť všetky možné a vypnuteľné zdroje rušenia.
3. Nedostatočná znalosť
Ak sa chystáte do nových úloh, odradiť vás môže aj to, že presne neviete, ako na to. Kde začať? Čo si naštudovať? Prípadne vôbec nutnosť niečo si naštudovať môže človeka neraz odkloniť od dosiahnutia cieľov.
Napríklad chceli by ste nahrať pesničku. Hrať viete, nápady máte. Ale dostať to do počítača nie je až tak triviálna záležitosť. Musíte sa naučiť rôzne veci. To môže odradiť od toho, aby ste niečo vôbec spravili.
V tom prípade je situácia vlastne dobrá – ak viete, že neviete. Horšie je, ak neviete, že neviete. Možno si myslíte, že viete čo treba, len neviete kde začať. Aj to je prejav neznalosti.
4. Prílišná snaha o dokonalosť predlžuje prípravy
Niektorí ľudia sú fušeri a iní perfekcionisti. Ani jedno nie je dobré. Spraviť niečo zle nie je spravidla to, čo chceme. No aj opačný extrém je škodlivý. Ak sa niekto donekonečna chce uistiť o tom, že je pripravený perfektne, nikdy sa nepripraví.
Môžete študovať a študovať a vždy zistíte, že ešte niečo neviete. Preto je potrebné nájsť istú mieru odvahy a začať aj keď to ešte nebude celkom dokonalé.
5. Neschopnosť dotiahnuť veci do konca
S predošlým bodom súvisí aj druhá verzia. Niektorí občania sa aj pustia do práce. Robia, no nedokončia. Z rôznych dôvodov. Buď im niečo chýba, alebo sa piplú v nejakom procese a chcú ho dotiahnuť do dokonalosti. Výsledkom je, že nie je výsledok.
Aj to je vlastne forma prokrastinácie, pretože aj keď energia do činnosti bola investovaná, nevzniká výsledný produkt, alebo cieľ toho, čo sme chceli spraviť.
6. Nízka, alebo privysoká sebadôvera
Sebavedomie je tiež častou príčinou, prečo veci nefungujú. Asi najčastejšie sa stane jediné – ak si neveríte, ani nezačnete. A tak v našom príklade s pesničkou možno viete hrať. Máte aj nápady. Aj ste si naštudovali ovládanie počítaču. Ale nemáte sa k veci, pretože aj tak neveríte, že by sa to niekomu mohlo páčiť. (No a ak ide len o to, tak súčasné esá slovenskej populárnej hudby zakopali latku kvality hlboko a na neznámom mieste. Nebude ľahké ich tromfnúť. Akurát nemáte tie kontakty dostať sa do rádií. Ale to už je iná pesnička a tá nie je zadarmo.)
Sebahodnotenie, sebavedomie a sebadôvera. Výrazne ovplyvnia naše správanie a to nielen ak sú nízke. Aj príliš vysoká sebadôvera môže byť problém. Ak si myslíte, že niečo zvládnete ľavou zadnou, môže to byť len prehnané sebavedomie.