V tejto sekcii sa budem venovať téme sebavedomie. Prakticky všetky články z tejto oblasti sú časťou z pripravovanej knihy „Sebavedomie do vrecka“.…
V informačnej bubline
Je príjemné do nej vstúpiť. Ťažšie býva opustiť ju. Či niečo hľadáte na vyhľadávači alebo ste na sociálnej sieti, nedostávate sa ku všetkým informáciám. Nie je to ani možné – informácií je tak veľa, že ich naozaj treba nejako triediť a filtrovať. Preto sa vyhľadávače aj sociálne siete úporne snažia predložiť pred vás výber. Tu to začína byť problém.
Dostávate totiž mierne predspracované informácie, ktoré algoritmus vytvoril špeciálne pre vás. Akokoľvek to môže pôsobiť ako fajn, je to zároveň aj manipulácia.
Nie, nechcem aby ste mali pocit, že vyhľadávač upodozrievam, že mi chce vnútiť nejaké názory, alebo ovplyvniť moju mienku. Mohli by to spraviť, ale nezdá sa, že by sa to veľmi dialo. Skreslenie sa deje skôr tak, že vyhľadávač aj sociálna sieť nám mixuje informácie tak:
- Aby sme dostávali viac toho, čo nás zaujíma, baví a najmä udrží.
- Aby sme videli menej toho, čo by nás mohlo odpútať, alebo čo asi nechceme vidieť.
Tieto dva body spôsobia, že tú informačnú bublinu si okolo seba vytvoríte vy sami. Algoritmus to len trocha uľahčí a urýchli. Na sociálnej sieti vám bude ponúkať kamarátov ktorí majú podobné názory. Bude vám ukazovať príspevky na rovnakú tému. Ak sa pokúsite hľadať tú tému, potvrdí sa vám to – vyhľadávač nájde tisícky stránok, ktoré sa tomu venujú.
Ovplyvnenie názorov a postojov sociálnymi sieťami
Najmä pre mladších je dnes základným informačným zdrojom ich newsfeed na sociálnej sieti. Mnohí už nesledujú správy v televízii, či v tlači – nepotrebujú to. Ich obraz o dianí vo svete je však potom utváraný algoritmom sociálnej siete. Ten si pamätá, čo sa danému používateľovi páčilo, na čo reagoval. Potom toho dostane viac.
Stačí pár šikovne napísaných statusov a človek klikne. Sociálna sieť potom začne z tej oblasti posielať viac podobných správ. Mladý človek tak môže začať dostávať čoraz viac článkov a myšlienok s podobným vyznením. Začne mať pocit, že všetci sa boja imigrantov. Alebo že demokracia je zlý systém. Alebo že všetci sledujú horoskopy. Je jedno, v akej téme, ale dostane sa do informačnej bubliny.
Stačí, ak sa zapojíte do nejakej diskusnej skupiny. Možno zo zvedavosti, alebo vás tam pozve niektorý známy. Je veľa skupín, v ktorých vládne nepriateľská nálada. Tá sa potom rozšíri aj na vás.
Za tie roky som už bol v niekoľkých takýchto skupinách, nielen na sociálnej sieti. Funguje to vždy rovnako, mení sa len obsah. Ak totiž máte šťastie, vytvoríte si okolo seba bublinu, ktorá môže byť aj priaznivá.
- Môžete tak nadobudnúť veľa znalostí, ak sledujete ľudí, ktorí sa rozprávajú vecne o konkrétnych problémoch. Ak začnete sledovať marketingové informácie, dostanete veľa inšpirácie, ako predávať. Zistíte, že všetci na svete sa venujú len marketingu.
- Môžete sa motivovať začať behávať, ak sa dostanete do bežeckej bubliny. Nadobudnete pocit, že všetci behajú. Nadránom, cez deň i v noci. Ultramaratóny, maratóny i len tak so psom. Kto nebeží s nami, beží proti nám! Kto nebehá, nech neje.
- Môžete sa preklikať do bubliny, v ktorej sú všetci proti. Začnete mať pocit, že svet už končí. Uvedomíte si, že je vojna. Že Európa je zaplavená nepriateľmi. Dozviete sa všetko zlé, čo sa stalo. Aj nestalo. Postupne začnete byť trvale nahnevaní. Budete nenávidieť politikov, novinárov, ľudí, ktorí nezdieľajú váš postoj.
Tento pocit budete zažívať zakaždým, keď nabudúce otvoríte sociálnu sieť. Nebude sa vám dariť uniknúť z toho prostredia. Bude vám to navrhovať nových kamarátov – lenže takých, ktorí žijú v rovnakej bubline. Nedozviete sa nič, čo by bolo v rozpore s týmto obrazom sveta.
Sociálne siete tu nie sú pre nás, ani pre našu radosť. Sú to len fabriky na peniaze. Ako sa tie peniaze vyrábajú?
- Používatelia sociálnych sietí majú k službe bezplatný prístup.
- Výmenou za to odovzdávajú svoje osobné informácie. Píšu o sebe, zdieľajú svoje záujmy, fotky aj polohu. Vytvárajú tak tovar – osobné údaje a vlastnú pozornosť.
- To sociálna sieť predáva inzerentom. Pozornosť správne vybraného publika.
Ste na sociálnej sieti? Váš životný čas je ich produktom. Vy sa pozeráte a sociálna sieť za to inkasuje.
Je to podobné, ako televízia. Televízia vysiela „zadarmo“, ale musíte zhliadnuť reklamu. Zhliadnutím platíte. Televízie teda zarábabajú len ak majú divákov ktorých pozornosť sa dá predávať.
Ak ste používatľom najznámejšej sociálnej siete tak za vás táto firma utŕži okolo dvoch dolárov mesačne. Nie zlé na to, že majú okolo 1 a pol miliardy používateľov.
Tu sa zastavím, pretože občas dostanem otázku, ako môže sociálna sieť zarobiť pár dolárov mesačne za človeka, ktorý ju používa zadarmo. Funguje to takto.
- Nejaká firma predáva napríklad holiace strojčeky. Potrebuje, aby sa ich reklama dostala ku dospelým mužom.
- Na sociálnej sieti teda pustia reklamu. Parametre reklamy sú trebárs také, že za jedno kliknutie na reklamu firma zaplatí 20 centov.
- Pán Chlpomil Zarastený sa prihlási na svoju sociálnu sieť a prezerá si statusy. Zrazu vidí reklamu na holiaci strojček. Tá ho zaujme a klikne na ňu.
- Sociálna sieť v tej chvíli zarobila 20 centov.
- Nie je dôležité, či pán Zarastený niečo kúpi, alebo nekúpi.
Namyslite si, že sa sociálna sieť snaží vyhovieť vám! Že chce, aby ste sa na nej dobre cítili a aby ste mali pohodlie. Skôr naopak. V kapitolke o závislosti si ešte ukážeme, že je to presne naopak – že ak vám služba občas hádže pod nohy polená, pomáha to zvyšovať vašu závislosť. Preto to robí a neprestane s tým.
Používate sociálnu sieť? Mali by ste mať úplne jasno v jednej veci: ste jej otroci. Ste tovar. Ste výrobný nástroj na ich peniaze. Ste bezplatný generátor obsahu – textu, fotiek, videa. Ste magnet, ktorým lákate na sociálnu sieť aj kamarátov. No a váš názor? Nikoho nezaujíma. Ste proste tovar na predaj.
- Stane sa vám niečo s účtom? Len sa skúste dovolať technickej podpory! Máte malé šance. Nikto na vás nie je zvedavý.
- Máte problém? Tým lepšie! Tým viac pozornosti venujete jeho riešeniu. Tým silnejšie puto sa vytvorí medzi vami a sociálnou sieťou. Po hodinách frustrácie budete ešte oddanejším používateľom.
Všimnite si, ako sa stále menia pravidlá a rôzne nastavenia. Väčšina ľudí je z toho dôvodu nahnevaná. Práve o to však ide. Rovnako ako keď prídete do svojho obľúbeného hypermarketu a zistíte, že regály sú celkom poprehadzované. Všetci si zanadávajú, ale vo výsledku sa zvýšia tržby v hypermarkete.
A vôbec. Nepáči sa vám? Nemusíte tam byť. Len si skúste byť na pár dní mimo sociálnu sieť. Stane sa toto:
- Najskôr možno budete pociťovať úzkosť. Pocit, že prichádzate o dianie. Že vám niečo uniká.
- Zistíte, že vám je lepšie a príjemnejšie.
- Zmeníte však kamarátov. Tí sociálnosieťoví totiž nedokážu zo siete uniknúť za vami.
Berte to ako varovanie. Čím viac a čím častejšie sa bavíte s ostatnými cez rôzne rýchle správy, tým viac ste možno pohltení týmto systémom.