Cieľ prirovnajme k latke pri skoku do výšky. Cieľ by mal byť dostatočne vysoký, musí byť dôstojnou výzvou.…
Je info-marketing cesta k miliónom?
Už ste sa s tým určite aspoň raz stretli. Niekto vám pošle e-mail, alebo sa pred vami objaví internetová stránka. Je to stránka spravidla príjemná, často s veselými šípkami, ale vždy je na nej mimoriadne málo textu či iných informácií. Hovoriaca hlava na nej je pripravená vyzradiť vám veľké tajomstvá. Zadarmo. Ehm… Za váš e-mail. Po zadaní e-mailu môžete zhliadnuť dlhšie video. Potom vám ich príde e-mailom ešte niekoľko. Nakoniec sa dozviete, koľko treba zaplatiť, aby ste sa dozvedeli ešte viac.
Veľa stránok dnes vyzerá zhruba takto. Volá sa to žmýkacia stránka a jej účelom je vyžmýkať z vás e-mail. Tak sa pozrime tejto novej vlne podnikania na internete, ktorá sa volá info-marketing, pozrime na zúbky. (Pojem info-marketing je tak trocha domáci novotvar, jeho obdoba má v zahraničí už dávno overenú formu. Hľadajte "Information Marketing" a podobné pojmy.)
Ako zarobiť peniaze na internete?
Začnem trocha všeobecnejšie. Tak, ako v reálnom svete, aj cez internet sa veľa ľudí snaží predať vám svoje produkty, alebo služby. Ako si však zjednať prístup ku vašim peňaženkám? Už mnoho rokov sú známe mnohé postupy, ako predávať na internete.
- Niekto predáva na svojom webe vlastný produkt, alebo službu.
- Iný si zriadi e-shop a predáva tovar iných výrobcov.
- Iný píše články a zarába si za reklamy, ktoré sa pri nich zjavia.
- Inokedy web slúži ako lákadlo návštevníkov do kamennej predajne.
Tento nekompletný výpočet možností ako pomocou internetu zarobiť som napísal zámerne. Je dobré stále myslieť na to, že pomerne veľká časť informácií a služieb na internete priamo alebo nepriamo súvisí s predajom. Len málokedy nájdete na internete niečo, čo nejakým spôsobom nie je určené na to, aby to zarobilo.
Mnoho autorov píše síce zadarmo, ale neuvedomujú si, že aj ich popularita, uznanie a vplyv sú zárobok – emocionálny zisk. Jednoducho to čo dávame na internet, robíme vždy zo zištných dôvodov. Aj tí čo pumpujú jalovosti na fasabúk na tom chcú "zarobiť" pocit uznania, ocenenia, socializácie.
My sa však v článku venujme len predaju informácií za peniaze: za tie roky sa už nahromadili určité skúsenosti. Sú overené postupy, ktoré fungujú. Spomeňme teraz tie najúčinnejšie – mnohé z nich totiž využívajú práve info-marketingoví experti na to, aby predali. Je dobré vedieť, akými zbraňami na nás obchodníci pália:
- Dajú okoštovať z toho, čo ponúkajú. Keď sa vám to zapáči, kúpite.
- Dajú vám niečo celkom zadarmo. Vyvolá to vo vás pocit potreby revanšovať sa. A tak neskôr kúpite.
- Aby predávali, klienti im MUSIA dôverovať. Preto vždy na ich stránkach nájdete referencie spokojných zákazníkov.
- Zakotvia v mysliach klientov informáciu, že produkt má hodnotu tisícov. Potom môžu pýtať stovky a vyvolá to ešte aj dojem že je to vlastne skoro zadarmo.
- Ponúknu k produktu darček, ktorý bude mať zdanlivo vyššiu cenu, ako samotný produkt.
- Vyvolajte ilúziu, že ak sa zákazník nerozhodne dnes do polnoci, táto skvelá ponuka navždy zanikne. V niektorých prípadoch je to podvod – ak na rovnakú stránku prídete o pár týždňov, tikajú tam stále hodiny chýbajúce do polnoci…
Niektoré z týchto rád fungujú vďaka vstavanej lakomosti u väčšiny z nás. Sú viac, či menej nátlakovou technikou. Podobných rád sa na anglicky hovoriacom internete dá nájsť stovky. Zadarmo, stačí hmlistá znalosť pár slov. Spravidla sú to rady preverené časom. Stačí ich pretaviť do obchodnej ponuky a začnete predávať.
Info-marketing nové slovo, starý známy obsah
V roku 2012 sa na českom internete objavil info-marketingový kurz, ktorý sľuboval overený návod, ako sa môžete stať do roka milionárom. Absolvovalo ho dosť ľudí. Dostali do rúk presný návod, ktorý zaručene funguje. A tak teraz ako huby po daždi začínajú vznikať weby založené na jednej mustre. Niektorí autori už z toho určite milión vytrieskali (v českých korunách). Väčšina však uspieť nemôže. Prečo? Pretože onen návod, ktorý popisuje, ako máte robiť info-marketing bol značne povrchný. Čo horšie – vyvoláva ilúziu, že uspieť môže každý. Dokonca veľmi ľahko. No v skutočnosti je výroba informačného videa, webu a všetkých nastavení značne náročná vec. A – čuduj sa svete – oná firma čo predáva návod ako sa stať milionárom predáva aj služby. Váš web vám postavia a nastavia za bratku len pár desiatok tisíc českých…
Schéma info-marketingu – staňte sa cez noc expertom
V kurze info-marketingu klienti dostali návod, ako na to. Stručne a zjednodušene:
- Stačí prečítať si 3 knihy a zúčastniť sa pár seminárov, aby ste sa stali expertom.
- Ako pripraviť produkt (knihu, seminár). Návod.
- Ako ho prezentovať. Návod.
- Ako spustiť kampaň. Návod.
- Ako urobiť info-marketingovú webstránku. Návod + reklama na vlastné služby.
- Ako to celé zautomatizovať, aby tie milióny tiekli ku vám bez vašej práce. Hmlistý návod + reklama na vlastné služby.
- Postavte si taký web a následne môžete predávať vaše informácie tým, čo ich môžu potrebovať. Ste predsa expert (viz bod 1).
V info-marketingu predávate sami seba. Keďže ste jediný, nemáte konkurenciu. To vám umožní navýšiť cenu. (Ak teda nájdete niekoho, kto vám bude ochotný zaplatiť.) Ako marketingové stratégie sa využíva web, e-mail a affiliate marketing. Táto kombinácia môže byť účinná, ak máte produkt, ktorý zaujme publikum a viete ho podať dostatočne pútavo.
Práve toto je kameň úrazu väčšiny info-podnikateľov. Kvalita. Je isté, že charizmatický autor dokáže predať aj jalové táraniny. Jednoducho ak sa naň publikum, alebo skôr publikumky, rady dívajú, slová nemusia byť provoradé.
V pôvodnom info-marketingvom kurze dostalo veľa tých, čo by radi zbohatli návod, ktorý vyzerá lákavo. Žiaľ, veľká časť zúčastnených si neuvedomila, koľko práce a znalostí znamená spraviť len web s platobnou bránou. Alebo rozchodiť funkčný e-mailový autoresponder. Či natočiť pozerateľné video ktoré nie je celkom trápne. Pripraviť kurz nie je tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Chce to dobré prezentačné zručnosti a znalosti o niekoľko stupňov lepšie, než je úroveň, na akej prednášame. Aj tu sa rýchlokvasený expert spravidla veľmi ľahko prezradí neverbálnou komunikáciou. Z mnohých týchto stránok cítiť trému, neistotu, sú nepresvedčivé. No a taký produkt sa predáva ťažko.
Ako rozlíšiť kvalitu?
Súdiac podľa ukážok desiatok prezentácií, ktoré na internete momentálne sú, nemá cenu ani sa unúvať. Všetky programy, ktoré som videl majú spoločných niekoľko čŕt:
- Video – obraz je takmer zbytočný. Zvuk by stačil, ale keďže zvuk sa ľahšie kradne, autori dúfajú, že video sa bude šíriť menej.
- Ak by sme zvukovú stopu prepísali do textu, nečítal by to nikto. Obsahovo ide o značne jalový materiál. To, čo vám povie prezentácia 10 minútového videa sa spravidla dá povedať aj pomocou niekoľkých krátkych viet za 30 sekúnd.
- Odborná spôsobilosť prednášajúcich je zlá. To platí o tých najlepších! Ostatné prezentácie sú čisté zúfalstvo. V niektorých prípadoch človek uvažuje či nejde aj o psychiatrickú komorbiditu.
Inými slovami, príčetný človek rozozná kvalitu dosť rýchlo a nepodľahne. Výnimku tvoria situácie, kedy sa oplatí do týchto školení vstúpiť:
- Chcete sa pobaviť na tom, ako sa nejaký zúfalec pokúša múdro hovoriť o niečom o čom nemá ani šajn. So záujmom sledujete, kam až sa dá zájsť pri snahe predať.
- Alebo vás prezentujúci môže zaujať, motivovať pozitívnou energiou. Aj keď obsahovo nemá čo povedať, môže vám vyhovovať chvíľu pozerať na video.
- Je to váš konkurent a potrebujete vedieť, čo sa deje na trhu.
Ak chcete posúdiť kvalitu infomarketingového experta, je dobré zaujímať sa o jeho minulosť.
- Väčšina skutočných špecialistov zanecháva na internete istú "stopu". Blogy, diskusie v rôznych fórach. Články v odborných médiách, rozhovory. Ak zistíte, že niekto má takúto históriu už niekoľko rokov dozadu, je to dobrý signál. Či už je, alebo nie je tým najlepším expertom, asi má skúsenosti. Tie sú dôležité. Ak ich vie odovzdávať, môže také školenie pre vás byť prospešné.
- Väčšinou však narazíte na hlušinu. Okrem stránky, na ktorej vám ponúka svoje informácie o takom "expertovi" nenájdete nič, čo už v minulosti dokázal. To berte ako varovanie. Nemusia to byť zlé informácie, ale v princípe si len draho kúpite voľné prerozprávanie niektorej lacnej knihy. Skrátené a dosť pravdepodobne aj nepresné.
Motivácia môže byť cennejšia než obsah
V niektorých prípadoch vám možno bude stránka s info-produktom dodávať pozitívnu energiu, motiváciu, alebo nádej. Hmm. Čo s tým? Ja si myslím, že ak niekto vo vás dokáže vyvolávať takéto priaznivé emócie, dajte mu pozornosť. Aj keby to rovno bol agent s teplou vodou, tak pokiaľ je to príjemné, prečo sa tým nenechať chvíľu unášať?
Dajte si však pozor na tých, ktorí pozitívne emócie a nádej sľubujú až po zaplatení. Niektorí totiž vyvolávajú dojem, že poznajú tajomstvo, ktoré z vás môže spraviť šťastnejšieho človeka (milionára, lovcu ženských sŕdc a následne rozkrokov, experta na internet…). Toto tajomstvo sú pripravení vám predať. Potom buďte obozretní. Neexistuje veľa tajomstiev, ktoré by stáli za to, zaplatiť za ne. Aby ste po skončení kurzu za drahé peniaze nezistili, že
- žiadne tajomstvo ste sa nedozvedeli,
- milionárom ani ničím iným sľúbeným ste sa nestali
- a vrátenie peňazí v prípade nespokojnosti bolo viazané na 30 dní od zaplatenia. (Kurz začal tak, aby ste nemohli vrátiť peniaze až po skončení.)
Mnohí kurzom info-marketingového trhu tlieskajú
Ak ste sa zúčastnili nejakej diskusie, často nájdete aj veľa priaznivých reakcií. Mnohým ľuďom tieto kurzy pomohli. Ako je to možné? Veď doteraz som len varoval, že ich úroveň býva skôr podpriemerná. Tajomstvo tkvie v tom, že publikum má často mimoriadne nízku úroveň znalostí. Potom aj celkom základné informácie môžu pôsobiť ako revolučné odhalenie tajomstiev…
- Ak neviete dobre komunikovať s druhými, ste značne nespokojní v živote. Ak vám niekto povie aj tie najjednoduchšie odporúčania, značne sa vám zlepší životný pocit, ak ich dodržíte.
- Ak neviete nič o tom, ako predávať, aj školácke rady o predaji vám prinesú znásobenie zárobku.
- Ak neviete nič o reklame… O chudnutí… A tak ďalej.
Neskúsené publikum je pre info-podnikateľa hlavnou cieľovou skupinou. Nevzdelaní ľudia majú spravidla nulovú odolnosť proti manipulácii. Nenapadne ich iné riešenie. Majú problém (nedostatok informácií) a info-produkt sú informácie. Tak ho kúpia trebárs za 100 alebo 200 eur – to sú bežné ceny. Dozvedia sa pár hmlistých rád. Nevedia, že keby si na tú tému prečítali kvalitnú knihu za 10 až 20 eur (to sú bežné ceny) dozvedeli by sa oveľa viac a to rýchlejšie.
Príklad: Ak vás info-marketing zaujíma podrobne, kúpte si knihu "Jak jsem vydělal svúj první milión na internetu". Je tam všetko o tomto biznise.
Ako je možné, že ľudia zaplatia často aj závratné ceny za info-produkty?
Je to dané správne spraveným marketingom. Ak je autor kurzu šikovný, dokáže vo vašich očiach zvýšiť hodnotu svojho kurzu tak, aby bola vyššia, než cena. Používajú sa na to niektoré nátlakové a manipulatívne predajné techniky.
- Vyvolá sa pocit časového tlaku. Neraz tam blikajú hodinky – ak nekúpite teraz, kurz sa uzatvorí a už sa doň nedostanete.
- Upozorní sa, že podobné kurzy v zahraničí stoja trebárs 5000 eur (kotva) ale tento kurz ponúkam iba za 200 eur.
- Vysoká cena je vyvážená možnosťou vrátiť peniaze. Často tam však býva drobný háčik nastavený tak, aby ste nemohli chcieť peniaze až po úplnom absolvovaní kurzu.
- Sugestívne bonusy zadarmo. V ideálnom prípade také, aby ich cena bola zdanlivo vyššia, ako cena samotného info-produktu.
- Vyvolanie pocitov výlučnosti. Členovia kurzu budú lepší, než bežný "plebs".
- Vyvolanie emócií – tie rozhodnú o predaji ľahšie, než rozum.
Podobných techník predaja je veľa a ak sa zúčastníte niekoľkých info-marketingových "kurzov zadarmo" za pár dní vám ich v praxi predvedie každý z programov.
- Niečo vám dajú zadarmo – vyvoláva to pocit potreby vrátiť im to trebárs tým, že si kúpite členstvo.
- Povedia niečo o sebe, spravidla príbeh od neúspechu k úspechu. Vyvolá to vo vás pocit, že ak uspel aj taký babrák ako autor príbehu, vy uspejete na 100%.
- Pripomínajú sa e-mailom. Princíp aktualizácie je overená manipulatívna technika. Zvyknete si, že vám niekto posiela zaujímavé informácie a potom o to nechcete prísť v prípade, že treba zaplatiť.
- Upozornia, že ich príbeh a znalosti sú jedinečné. Ak ich chcete poznať, neexistuje iná alternatíva. Ber, alebo nechaj tak. Človek nezvláda pocit straty. Preto to tak dobre funguje.
Navyše aj po nákupe beží proces sebaobhajoby, pretože:
Predražené výrobky zvykneme obhajovať
Tento proces je tiež známy a viaže sa na luxusný, alebo predražený tovar. Či už si kúpite luxusné auto, mobil, alebo "len" značkové tepláky za 130 eur, budete asi trocha v neistote. Oplatilo sa? Nenaletel som? Nestačilo kúpiť to čo stálo tretinu?
Tu prichádza do hry psychologický jav, kedy človek nielen sám pred sebou, ale aj pred inými začína obhajovať tento výrobok. Úprimne. Zameriava sa na to, aké priaznivé vlastnosti alebo účinky drahé zariadenie či tovar má. Navyše sa spravidla nechá počuť aj medzi známymi, aké úžasné je to, čo si kúpil. Často sa stane horlivým propagátorom takého produktu. Čím viac známych presvedčí, aby to tiež kúpili, tým lepšie investoval – minimálne v tom nebude sám.
Vzniká tak pocit výlučnosti. Mám niečo mimoriadne. Môže sa to potom zmeniť až na pocit, že patríme k "lepšej skupine" tých, čo majú… – dosaďte si, čo uznáte za vhodné.
Ak je vstup do „klubu“ drahý (náročný), zmení nás to. Zmení to náš postoj k tomu, čo sme draho kúpili, alebo inak ťažko nadobudli. Kúpa drahého info-produktu sa nám bude javiť ako dobrá voľba. Človek potom hodnotí získané informácie ako oveľa užitočnejšie, lepšie. Keby ste rovnaký kurz absolvovali zadarmo, asi by ste sa čudovali, čo na ňom platiaci vlastne vidia. Rovnaký jav platí aj pri nákupe luxusného telefónu elegantnej značky. Majiteľ potom má pocit, že ide o dokonalý prístroj, aj keď objektívne sa zas až tak nelíši od konkurencie. Tento ne-rozdiel však tí, čo zaplatili, nevedia pripustiť.
Predražené výrobky zvykneme kúpiť ľahšie
Aj keď človek možno tuší, že niečo je neprimerane drahé, zaplatí. Radšej rýchlo. Prečo rýchlo? Prečo zaplatí? Aby mal z krku rozhodnutie! Chce si totiž vyriešiť nejaký problém a infoprodukt to sľubuje zaistiť rýchlo. Pri triezvom pohľade by stačilo prečítať si odbornú knihu. Ale človek riešiaci problém často triezveho pohľadu nie je schopný.
Tak isto to platí aj u predražených výrobkov. Nádej, že budú lepšie stojí za to riziko.
Takže záver
Info-marketing, či info-podnikanie sú na svetovom trhu celkom bežnou vecou. V podobe ako ju popisujem sa u nás začali objavovať až niekedy začiatkom roku 2013. Teda lákavá stránka, ktorá z vás vyžmýka e-mail, ponúkne nejaké informácie zadarmo a následne sa vám pokúsi predať podrobnejšie informácie.
Tak, ako vo všetkom, aj info-produkty vyrábajú ľudia rôznej úrovne znalostí. Od čistých zúfalcov až po pomerne skúsených odborníkov. Podobne to platí aj o iných školeniach a seminároch z "kamenného" sveta. Odovzdávanie informácií formou prednášky je často pomalšie a ťažkopádnejšie, ako kniha. Ak teda potrebujete preniknúť do tajov nejakej novej odbornosti, asi najlepšie spravíte ak si naštudujete knihu, alebo knihy od najlepších možných autorov. Tu je pomer cena / výkon absolútne bezkonkurenčný. Knihu kúpite za desiatky eur a priemerne ju prečítate za 10 hodín. Spravidla dostanete tvrdé dáta, "husté" informácie a málo balastu.
Po prečítaní si kníh nezaškodí čítať odborné články, najlepšie novšieho dáta. Môžu doplniť aktuálne informácie. Tu je cena často nulová, ak máte prístup na internet. Žiaľ, často je ich obsah riedky, zabijete veľa času, kým sa prebijete hlušinou a kým nájdete rozumných autorov. Takže finančne sú síce zadarmo, ale času zožerú dosť.
Potom už môže prísť na rad, aby ste sa zúčastnili nejakých odborných konferencií a prípadne ak vás ďalej zaujímajú, trebárs aj info-produktov.
Obávam sa však, že akonáhle sa v danej oblasti zorientujete, info-produkt vám už pripadne len úsmevný. Uvedomíte si, že mieri na cieľovú skupinu tých, čo nevedia nič, chceli by vedieť všetko, rýchlo, ľahko a pohodlne. Preto sa info-marketing dá prirovnať aj ku reklamám na zázračné prípravky na chudnutie. Využíva sa fakt, že väčšina ľudí rada zaplatí za splnenie sna, ktorého splnenie po zaplatení ani len nedosledujú.