Ako prekonať strach z odmietnutia

Asi každému z nás sa to už stalo. Niečo sme chceli, ale mali sme strach spýtať sa. O tom, že tieto obavy sú vlastne zbytočné a škodlivé, bude tento článok. Pozrieme sa v ňom na zúbky tréme, ktorá je prezlečená do iného kabátika.

Keď na výsledku veľmi záleží, máme strach

Ak nám na niečom záleží, radi by sme to dosiahli. Ako naša túžba dosiahnuť výsledok rastie, stúpa aj počet myšlienok na spôsob "a čo ak to nevyjde?". Potom by naša túžba naprázdno scvakla zuby. To je veľmi nepríjemná predstava. Tá ešte viac posilní strach spýtať sa…

Príkladom môžeme byť my, muži. Ak chceme pozvať ženu na rande, máme strach z toho, že nás odmietne. To by bola úplná pohroma, možno koniec sveta. Veď si to predstavte – odmietnutie znamená nielen to, že asi nebude nič (to je katastrofa galaktického rozmeru) ale dokonca ona odmietla mňa (kataklizma celovesmírneho rozsahu, o ktorej sa bude ešte dlho rozprávať aj v paralelných dimenziách).

Akonáhle sme príliš sústredení na výsledok a záleží na ňom, prestávame vnímať niektoré súvislosti. Mnoho ľudí potom začne odsúvať chvíľu, kedy by jednoducho položili otázku, o odpoveď ktorej sa tak obávajú.

  • Pôjdeš so mnou na večeru? (Rande, do kina, alebo spoločne hladkať tablet…)
  • Kúpite si tento vysávač v našom obchode?

Podobné otázky totiž znamenajú chvíľu, kedy sa o veci rozhodne. Keďže sa obávame, že odpoveď bude znamenať nie, nepýtame sa. Dúfame, že neskôr bude prostredie, alebo situácia lepšia a že neskôr bude viac šancí. Nevnímame však onu najzákladnejšiu súvislosť:

Bez otázky máte nie na 100% s otázkou máte 50% šancu

Hneď drgnime príklad. Kolegyňa sa mi páči a chcem ju pozvať na večeru. Viem, že je slobodná a zdá sa mi, že by tu istá šanca aj bola. Ale čo s mojím strachom? Ak budem pozvanie na večeru odkladať, jedného dňa sa stane, že ju pozve niekto iný. No a potom už spadla klietka. Jednoducho ak sa nespýtate, ak nepožiadate, nedostanete nič. Na 100%. Máte úplnú istotu že dosiahnete presne to, čoho sa tak bojíte – čiže nič!

Naproti tomu ak pozvete kolegyňu na večeru, je pomerne ľahko možné, že povie áno. Ako je to pravdepodobné, to nevieme. Ale na tom vlastne ani nezáleží. Záleží na tom, že od položenia návrhu, alebo otázky už vaša šanca nie je nulová. Môže byť tak na 50%, že dostanete áno. To je oveľa lepšia pozícia.

Viem, stále je to aj riziko, že vám povie nie. Ale to nie je pre vás cenná informácia. Ak sa totiž ukáže, že kolegynka nemá záujem, je to nastolenie pravdivej situácie. Bude to asi chvíľu nepríjemné a bolestné, ale aj táto odpoveď pre vás je veľmi cenná. Prečo?

S odpoveďou nie máte jasno a voľnú cestu

Pretože kým neviete aký bude výsledok, ste uviaznutí v neistote. Nech sa nevenujeme stále len milostnému príkladu, predstavte si predajcu. Ponúka na predaj vysávače a oslovuje klientov.

  • Ak mu zákazník povie áno, prebehne obchod a všetko je uzatvorené.
  • Ak zákazník povie nie, obchod neprebehne a predavač zháňa ďalšieho zákazníka.
  • Ak zákazník povie neviem, je to zlé. Teraz totiž nastáva ten pravý nervák. Volať? Otravovať ho? Dosledovať či si to rozmyslí? Zákazník pri "neviem" spravidla už vie – skôr nechce. Ale je mu nepríjemné vybafnúť to na predajcu. A tak predajca stráca čas opakovanými ponukami…

Je jasné, že ak dostanete nie na vec na ktorej vám záležalo, je to nepríjemné. Ale je to stav s ktorým viete ďalej pracovať.

  • Môžete skúsiť zistiť čo by bolo treba zmeniť, aby sa z nie stalo áno.
  • Môžete sa zamerať na dosiahnutie iného cieľa.

Často nám v duchu zaznieva akási predtucha, ktorá hovorí "nemám nádej", alebo "toto asi dopadne dobre". Táto predtucha je neraz mimoriadne presná. Inokedy však robí hrubé chyby.

Intuícia nás často neklame, ale aj tak sa môže mýliť – stačí chyba sebahodnotenia

Kým je v hre normálna situácia (viem, čo je to norma?) tak intuícia funguje celkom spoľahlivo. Normálny muž spravidla dosť presne odhadne, či a akú šancu má u normálnej ženy. Aj obchodník spravidla vie odhadnúť, ako zareaguje bežný, priemerný, alebo normálny klient.

Prečo zdôrazňujem slovo normálny? Čo tým myslím? Myslím tým akýsi priemer. Ak si predstavíte gaussovu krivku, tak normálne je to, kde je väčšina.

Lenže intuícia celkom zlyhá, ak sa stretnú jedna alebo dve "nenormálne" situácie. A zlyhá bežne aj v neprospech zúčastnených.

  • Porucha sebavedomia je veľmi častá. Ak si mladý muž neverí, jeho intuícia sa bude šeredne mýliť. Uvidí krásne dievča, ale povie si "taká by ma nechcela, ani keby som bol jediný na planéte". V takej situácii vás intuícia bude klamať.
  • Neznalosť potrieb alebo záujmov protihráča. Druhý príklad môžeme ilustrovať na vzťahoch. Intuícia staršieho muža povie, že u tej krásnej mladej ženy by nemal žiadnu šancu. Nevie však, že táto žena by sa rada zoznámila s oveľa starším mužom.

Preto je dobré intuíciu počúvať, ale s rezervou. Ak vám vychádza že dostanete nie, neriaďte sa len intuíciou. Spýtajte sa! Čo ak dostanete áno práve z dôvodu o ktorom vôbec neviete?

O tom, či dostanete rozhoduje vaša otázka, nie odpoveď

Jednoducho nebojte sa spýtať. Nič sa tým nezmení, iba vzrastie vaša šanca dostať áno. Možno len o pár percent.

Strach z odmietnutia v partnerských vzťahoch

V príkladoch sme sa už venovali tejto častej situácii. Niekoho, alebo niečo chceme a mali by sme dokázať svoju túžbu zrozumiteľne formulovať. Pripravte sa na prípadné nie, ale vytvorte prostredie, ktoré zlepší šance dostať áno.

Ak už  s niekým žijete, aj tak bude vznikať veľa situácií, kedy budete chcieť, aby ten druhý niečo spravil, alebo niekam šiel. Vzťahy sú vždy tak trocha obchodovaním, na konci ktorého by malo byť niečo na spôsob výhry na obidvoch stranách. Aby vo výsledku mali radosť, alebo boli spokojní obidvaja. Napríklad ak neradi umývate riady môžete navrhnúť, že vezmete na seba varenie a nakupovanie a polovička bude po vás ratovať tú kalamitu :-) Možno vám na to povie áno a možno nie. Je v tom kus obchodu, ale ak sa dohodnete tak, že budete nakoniec spokojní obidvaja, nie je dôležité presné znenie dohody.

Obchod, predaj a strach že vám povedia nie

Podobné je to v oblasti predaja. Aj tu má predajca často strach, že zákazník nakoniec povie nie a odíde. Čas stratený a kšeft žiadny. Aj preto je obchodný rozhovor spravidla navrhnutý tak, aby zákazníkovi uľahčil rozhodnutie o kúpe.

Aj tu je ale dobré dbať na to, aby sa na konci rozchádzali obidve strany spokojné. Predajca spokojný, že uzatvoril obchod a zákazník spokojný, že dobre kúpil.

Ak sa ako predajca obávate odmietnutia, mali by ste si to rýchlo natrénovať. Začnite robiť rýchle ponuky, skráťte jednanie na minimum. Ak vám viacero klientov povie nie, zvyknete si na to slovo a hlavne sa medzi nimi nájdu aj takí, čo kúpia. Aj predaj je vec cviku, praxe a skúsenost.

Ako teda prekonať strach z odmietnutia

To sme si poteoretizovali. Teraz je čas povedať si niekoľko tipov, ako sa strachu z odmietnutia brániť. Dokonca mám aj tip, ako reálne môžete zvýšiť šance – teda pozrieme sa nielen na náš vlastný strach, ale budeme pracovať aj s "druhou stranou" a to v bode 4.

  1. Zistite si, aké máte alternatívy. V prvom rade budeme skúšať "opticky" znížiť váš strach. Ak sa chcete stretnúť s peknou ženou zistite, koľko pekných žien v okolí by bolo možné osloviť. Kým totiž uvažujete o jedinej, ktorú chcete osloviť, je to málo. Zdá sa, že ak povie nie, zostanete panic na zvyšok života. Ale to predsa nie je pravda. Ak viete, že okolo vás je veľa iných možností, je v podstate isté, že si peknú ženu nájdete. Tento pocit istoty vám môže pomôcť znížiť strach z oslovenia tej "hlavnej". Dokonca môžete svojmu strachu dať poriadne zaucho. Stačí ak si uvedomíte, že ak vás tá prvá odmietne, o to rýchlejšie sa môžete dostať k hľadaniu ďalšej.
  2. Nacvičte si to. Ak si strach hudie svoje, potom je na čase tréning. Začnite robiť to, čoho sa bojíte, ale s inými ľuďmi. Predstavte si, že predávate cez MLM sieť nejaké výživové doplnky. Nič vám nebráni začať oslovovať ľudí. Na zastávke, v meste, susedov, kdekoľvek. Viem, je to nezvyklé a zóna pohodlia nepustí. Už to, že sa niekoho spýtate, či sa ho môžete niečo spýtať :-) je paradox, ktorý vopred predpokladá strach z odmietnutia. Spravte to s pár desiatkami ľudí a zistíte, že niektorí vás odmietnu a iní sa radi pristavia. Taký tréning vám vypestuje lepšiu sebaistotu a neskôr môžete ľuďom ponúkať aj produkty, ktoré chcete predať.
  3. Uistite sa, že žiadate o vhodnú vec. Je dobré nejako si vopred zistiť, či ten, koho chcete požiadať, môže povedať áno. Možno predávate klobásu a chcete ju ponúknuť známej. Ak je ale vaša známa vegánka, je pravdepodobné, že vám povie nie a možno pridá pár rán dáždnikom. Za všetky nevinné prasiatka.
  4. Nezaskočte otázkou! Pripravte si terén. V tomto bode už budete pracovať skôr s druhou stranou a nie so svojím strachom. Ak sa obávate položiť nejakú otázku, asi ide o dôležitú, alebo aj nezvyklú ponuku. Vráťme sa k príkladu s večerou s kolegyňou. Ak spolu pracujete už pár rokov, pozvanie na večeru môže byť hodne nečakaná vec. Až tak nečakaná, že sa vaša kolegyňa zľakne a bez rozmyslu povie nie. Rovnako predajca, ktorý by ponúkol obchod príliš rýchlo sa môže stretnúť s odmietnutím. Tomu treba predchádzať. Nepoložte otázku, ale popíšte čo chcete. Oznámte, že na rozhodnutie sa prídete spýtať neskôr. V našom prípade by potom kolega mohol kolegyni povedať (ak má zúfalý strach tak sa to dá riešiť e-mailom) niečo takéto: "Rád by som vás niektorý večer pozval na večeru, ale uvedomujem si, že je to asi nečakaná ponuka. Zajtra alebo napozajtra by som sa u vás na oddelení zastavil a spýtam sa, či by ste šla. Poznám jednu skvelú reštauráciu kde varia skvele." Niečo v tomto zmysle jej dá čas na rozmyslenie. Môže sa spýtať pár kolegýň, čo o vás povedia… Nebude sa cítiť pod tlakom. To isté predajca – ak ide o väčší obchod, je dobré dať zákazníkovi trocha času na rozmyslenie. Nie vždy je to bezpečné – vy ho privediete na nápad kúpiť určitý produkt a on ho tak môže kúpiť u konkurencie. No ak vidíte, že sa zdráha, môže stáť za úvahu, ak ho nebudete tlačiť k záväznému áno, alebo nie. Dajte mu predstavu čo s vaším produktom získa a nechajte ho, nech to v ňom chvíľu vrie. Zajtra mu môžete zavolať ako sa rozhodol.
  5. Ponúknite obchod, aby sa áno oplatilo. Teraz už sme v oblasti tovarovej, alebo emocionálnej výmeny. Ak niečo chcete dostať (chcete to áno) mali by ste aj niečo dať. Veľmi dobrá stratégia je, ak najskôr dáte. Alebo aspoň ak je jasné, že vec bude pre obidve strany výhodná. Ak teda chcete pozvať na rande ženu, tak tam je vec pomerne jasná – vidí vás. No niekedy môže byť dobré, ak bude vopred informovaná aj o vašich zámeroch, alebo o vás. To isté pri kúpe tovaru. Ak viete zákazníkovi poskytnúť niečo zaujímavé a za lepších podmienok ako konkurencia, mal by o tom vedieť skôr, než sa spýtate, či chce kúpiť.

Toľko 5 tipov ako znížiť strach z odmietnutia a tiež ako si pripraviť "terén" pre lepšie prijatie.

Pozrite si aj tieto články: